oysti Startet 5.Juni.2012 Del på Facebook Startet 5.Juni.2012 Hei. Sitter å vurderer å kjøpe en båt i Oslo-området, som jeg gjerne skulle ha fått fraktet til Ålesund. Båten er 25fot og 2 tonn, 280cm bred. Noen som har noen tips hvem jeg bør kontakte ? Sitér dette innlegget Link to post
Puffen Svart 5.Juni.2012 Del på Facebook Svart 5.Juni.2012 Jeg har brukt Wenaas i Måndalen flere ganger. Sitér dette innlegget Link to post
Otto R Svart 5.Juni.2012 Del på Facebook Svart 5.Juni.2012 (redigert) NSB med toget Oslo-Åndalsnes er et alternativ. Redigert 5.Juni.2012 av Otto R (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
CSL Svart 5.Juni.2012 Del på Facebook Svart 5.Juni.2012 Av nysgjerrighet, hva slags båt og hvorfor ikke sjøveien? Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
arkmarin Svart 5.Juni.2012 Del på Facebook Svart 5.Juni.2012 NSB med toget Oslo-Åndalsnes er et alternativ. NSB kjører ikke godstog, de kjører kun persontog. CargoNet kjører godstog men tar ikke stykkgods. Får du lastet den på et containerflak, kan den gå med jernbane. Hvorfor ikke seile den hjem? Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Upnorth Svart 5.Juni.2012 Del på Facebook Svart 5.Juni.2012 Ring Bøstrand Transport i Ørsta. Dei køyrer ut flytebrygger frå Ørsta Marina Systems til heile landet med bil med kraftig kran og lang lav semitralle. Dei har frakta mange båtar frå Oslo til Sunnmøre. Sitér dette innlegget Link to post
Lbjordal Svart 5.Juni.2012 Del på Facebook Svart 5.Juni.2012 2 tonn og 25` går vel greit på henger bak en Landcruiser eller lignende? Sitér dette innlegget Link to post
Kal-El Svart 5.Juni.2012 Del på Facebook Svart 5.Juni.2012 Det er vel bredden på 2,80m som setter en stopper for det. Sitér dette innlegget Link to post
oysti Svart 5.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2012 Takker for svar. Får prøve å ringe litt rundt i morgen. Med tanke på å gå båten opp igjen selv, så har jeg egentlig ikke tid til å gjøre det nå med det første i sommer. Samt synes jeg det er greit å gjøre seg litt kjent med båten før en legger ut på stor-tur. Er jo en litt eldre dame dette :) Har tenkt tanken på å dra den opp igjen selv, men alt i alt kommer nok kostnader for å leie bil, henger, drivstoff, mat, etc. ganske nærme kostnadene for å få den fraktet oppover. Men det er fortsatt under vurdering, får se hvilke tilbud jeg får på frakt først. Sitér dette innlegget Link to post
oysti Svart 6.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2012 Nå har jeg fått vite at båten ikke veier fullt 2 tonn. Men står oppført med 1600kg +litt ekstrautstyr. Jeg har mulighet til å få lånt en henger som tar 1840kg, så tenkte jeg å dra det med en VW Transporter. Trenger jeg tillengersertifikat for dette ? Sitér dette innlegget Link to post
Kal-El Svart 6.Juni.2012 Del på Facebook Svart 6.Juni.2012 Nå har jeg fått vite at båten ikke veier fullt 2 tonn. Men står oppført med 1600kg +litt ekstrautstyr. Jeg har mulighet til å få lånt en henger som tar 1840kg, så tenkte jeg å dra det med en VW Transporter. Trenger jeg tillengersertifikat for dette ? Ja du trenger tilhengersertifikat for en så tung båt, MEN problemet er bredden! Det er ikke lov å frakte en så bred båt bak en vanlig personbil punktum. Du risikerer å bli stoppet på halvveien, få en klekkelig bot og må leie frakt derfra og hjem. Dette er ikke å anbefale! Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 6.Juni.2012 Del på Facebook Svart 6.Juni.2012 Hva er registrert tillatt totalvekt da? på bil, og henger. du har lov å trekke opptil 3500kg tillatt totalvekt uten den E en i førerkortet. bil og henger tilsammen. Har du den, er det aktuell totalvekt som teller, altså du kan laste til maks av det bilen trekker selv om hengeren kan ta mer men jeg tror ikke cravellen kan trekke dette i utgangspunktet ettersom sikkert hengeren veier noen hundre kilo. Sitér dette innlegget Link to post
trulsant Svart 6.Juni.2012 Del på Facebook Svart 6.Juni.2012 Ja... Om du ikke har tilleggssertifikat kan du kun trekke henger med tillatt totalvekt mindre enn bilens egenvekt, dog begrenset til at tillatt totalvekt bil + tillatt totalvekt henger er under 3500kg. Antar hengeren har tillatt totalvekt på iallefall 2200kg, og da trenger du en bil som veier minst 2200kg...dvs iallefall over 4400 kg vogntogvekt, sannsynligvis nærmere 5000... Med BE kan du trekke hvilken henger du vil, bare den har aktuell vekt lavere enn bilens maks tillatte hengervekt. TA Sitér dette innlegget Link to post
JGH Svart 6.Juni.2012 Del på Facebook Svart 6.Juni.2012 Gult blinkende lys og 2.99m bredde er praktisert i lastebilverden. Om dette gjelder for personbil, det kan jo kanskje biltilsynet spørres om? Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
oysti Svart 6.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2012 Den er grei, takk for hjelpen. Tror jeg satser på å få båtet fraktet oppover med lastebil jeg. Sitér dette innlegget Link to post
oysti Svart 6.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2012 Fikk ett tilbud på 12 500,- + moms. Kan jeg forvente å finne noe billigere enn dette ? Eller er dette en grei pris ? Sitér dette innlegget Link to post
pipp Svart 6.Juni.2012 Del på Facebook Svart 6.Juni.2012 Det er riktig pris. Rimelig viss det er inkludert lasting/lossing Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 6.Juni.2012 Del på Facebook Svart 6.Juni.2012 alt mellom 10-15 er vel normal pris! Du kan bare glemme å kjøre båt breiere enn 250 bak personbil! har du ikke sert for mer enn 3500 så er jo det for lite. Mange amerikanske daycruisere fra 20-26,27 fot er ikke bredere enn 250-260 det er nok fordi det er mye mer vanlig å traile i USA Skandinaviske båter er som regel bredere. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
oysti Svart 6.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2012 Har vel slått i fra meg å frakte båten selv, hadde det blitt aktuelt måtte jeg uansett hatt med en sjåfør som hadde tilhenger-sertifikat. Men blir nok transport med lastebil ja. Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 6.Juni.2012 Del på Facebook Svart 6.Juni.2012 Det er riktig pris. Rimelig viss det er inkludert lasting/lossing Lasting / Lossing er nok ikke inkludert og innebærer det kraning blir det noen båtlapper til.... Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
oysti Svart 6.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2012 Er nok uten lasting/lossing. Men de har kran/truck på havnen der båten skal plukkes opp, og jeg har ett lite verft like ved her som jeg får låne kran på :) Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 6.Juni.2012 Del på Facebook Svart 6.Juni.2012 Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Ellida Svart 7.Juni.2012 Del på Facebook Svart 7.Juni.2012 Du kan jo forsøke å legge dette ut på "Mitt anbud". Jeg gjorde det og fikk redusert frakten med ca 50 %, og tilbakemeldingene kom temmelig raskt. Sitér dette innlegget Link to post
oysti Svart 7.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2012 Jeg prøvde faktisk å legge den ut der for noen dager siden, uten noe svar. Litt merkelig egentlig, tidligere når jeg har brukt "Mitt anbud" har det komt svar rimelig raskt. Men jeg har nå fått ett tilbud på 11 800,- +moms som jeg tror jeg kommer til å velge. Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 7.Juni.2012 Del på Facebook Svart 7.Juni.2012 tidligere når jeg har brukt "Mitt anbud" har det komt svar rimelig raskt. Hadde transporten vært motsatt vei, så hadde nok tilbudene "haglet" inn Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.