Jump to content

Skal frakte båt fra Oslo til Ålesund.

oysti

Recommended Posts

Takker for svar. Får prøve å ringe litt rundt i morgen.

Med tanke på å gå båten opp igjen selv, så har jeg egentlig ikke tid til å gjøre det nå med det første i sommer. Samt synes jeg det er greit å gjøre seg litt kjent med båten før en legger ut på stor-tur. Er jo en litt eldre dame dette :)

Har tenkt tanken på å dra den opp igjen selv, men alt i alt kommer nok kostnader for å leie bil, henger, drivstoff, mat, etc. ganske nærme kostnadene for å få den fraktet oppover.

Men det er fortsatt under vurdering, får se hvilke tilbud jeg får på frakt først.

Nå har jeg fått vite at båten ikke veier fullt 2 tonn. Men står oppført med 1600kg +litt ekstrautstyr.

Jeg har mulighet til å få lånt en henger som tar 1840kg, så tenkte jeg å dra det med en VW Transporter.

Trenger jeg tillengersertifikat for dette ?

Ja du trenger tilhengersertifikat for en så tung båt, MEN problemet er bredden! Det er ikke lov å frakte en så bred båt bak en vanlig personbil punktum. Du risikerer å bli stoppet på halvveien, få en klekkelig bot og må leie frakt derfra og hjem. Dette er ikke å anbefale!

Hva er registrert tillatt totalvekt da? på bil, og henger.

du har lov å trekke opptil 3500kg tillatt totalvekt uten

den E en i førerkortet. bil og henger tilsammen.

Har du den, er det aktuell totalvekt som teller, altså

du kan laste til maks av det bilen trekker selv om hengeren

kan ta mer

men jeg tror ikke cravellen kan trekke dette i utgangspunktet

ettersom sikkert hengeren veier noen hundre kilo.

Ja...

Om du ikke har tilleggssertifikat kan du kun trekke henger med tillatt totalvekt mindre enn bilens egenvekt, dog begrenset til at tillatt totalvekt bil + tillatt totalvekt henger er under 3500kg.

Antar hengeren har tillatt totalvekt på iallefall 2200kg, og da trenger du en bil som veier minst 2200kg...dvs iallefall over 4400 kg vogntogvekt, sannsynligvis nærmere 5000...

Med BE kan du trekke hvilken henger du vil, bare den har aktuell vekt lavere enn bilens maks tillatte hengervekt.

TA

alt mellom 10-15 er vel normal pris! Du kan bare glemme å kjøre båt breiere enn 250 bak personbil! har du ikke sert for mer enn 3500 så er jo det for lite. Mange amerikanske daycruisere fra 20-26,27 fot er ikke bredere enn 250-260 det er nok fordi det er mye mer vanlig å traile i USA Skandinaviske båter er som regel bredere.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...