buckley Startet 5.Juni.2012 Del på Facebook Startet 5.Juni.2012 Hei, Bildet under viser hvordan propellen min ser ut.. det virker ved første øyekast å være rust, men tror det kan være en eller annen form for groe/skjell. Har prøvd med saltsyre og får det ikke til å bli helt borte.. den ru overflaten ble noe bedre etter saltsyrevask og polering, men får det ikke bort. Gode forslag til behandling? Sitér dette innlegget Hjemhavn: Krokstadfjorden, Rygge. Nidelv 24 & MD21B teknisk info blogg. Link to post
Gullfisk Svart 5.Juni.2012 Del på Facebook Svart 5.Juni.2012 Litt vanskelig å se på bildet, men det hvite er vel rur. Hvis du har kobberfargede flekker, er det nok fordi du ikke har/har hatt anode på aksel eller propellmutter, slik at det tærer på propell. Begynn med stålbørste, og poler etterpå med autosol. Gjerne med polermaskin, om du kommer til. Sitér dette innlegget Link to post
buckley Svart 5.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2012 Mja, jeg har hatt båten siden 2008 og aldri opplevd lignende - har aldri hatt propell-aksel zink, men på 1/2 kg på "ror-armen" under. Hvis det er i manko på propell-zink burde jo dette oppstått for lenge siden - jeg vet at forrige eier (2005-2008) heller ikke brukte propell-zink. Har polert med polermaskin og autosol, men det blir ikke helt blankt og glatt som tidligere år. Andre forslag - eller er det bare å legge seg til med polermaskin til det blir glatt? =) Sitér dette innlegget Hjemhavn: Krokstadfjorden, Rygge. Nidelv 24 & MD21B teknisk info blogg. Link to post
egilwh Svart 5.Juni.2012 Del på Facebook Svart 5.Juni.2012 Bildet under viser hvordan propellen min ser ut.. det virker ved første øyekast å være rust, men tror det kan være en eller annen form for groe/skjell. Gode forslag til behandling? Vel, rust er det ihvertfall ikke... Jeg er tilbøyelig til å være enig med gullfisk i at det kan være tæring (bortsett fra det som åpenbart er rur). For det første så kan jo tæring gå sakte, og det kan gå fort. Dersom det går sakte, så vil det jo på et tidspunkt komme dit at du oppdager det, det kan jo være nå. Tæringen begynner som mikroskopiske groper som utvides etterhvert. Når de blir store nok, så får ruren veldig godt feste. For det andre så kan det jo ha skjedd en endring i omgivelsene dine i.l.a. det siste året. Da kan det ofte gå fort.... En nabobåt med en jordingsfeil? Eller du kan ha installert noe nytt elektrisk utstyr som har en feil? Du sier du har en halvkilo sink på roret, men det har vel ikke noen kontakt med aksling og propell, så det vil ikke hjelpe stort der... Eter å ha børstet rent det du kan få bort, så kan du pusse med fint sandpapir, 400 - 800 - 1200 og/eller en fiberskive på drillen. Deretter kan du polere og få det skinnende. Ville anbefale å sette på en sink på propellen.... Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Gullfisk Svart 5.Juni.2012 Del på Facebook Svart 5.Juni.2012 (redigert) Etter nærmere titt på bildet, synes jeg den ser veldig angrepet ut av tæring(bladet lengst fra kamera). Ser ut som den er kobberfarget over store deler, og har små porer, hvis jeg ser riktig. Min var ett år gammel da jeg fikk den, og hadde noen kobberflekker. Dette stoppet å utvikle seg etter jeg monterte akselsink. Propellen ble byttet året før, fordi den hadde mistet et blad. Slik jeg har forstått, skjer dette fordi propellen blir sprø, fordi det er mest kobber igjenn i legeringen, etter tæring. Redigert 5.Juni.2012 av Gullfisk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
buckley Svart 5.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2012 Hmm.. får ut å måle og se om jeg finner noe som passer.. Har ikke så veldig lyst å miste propellblad i sommer :) Sitér dette innlegget Hjemhavn: Krokstadfjorden, Rygge. Nidelv 24 & MD21B teknisk info blogg. Link to post
dante Svart 5.Juni.2012 Del på Facebook Svart 5.Juni.2012 (redigert) Det ser ut som tæring - det er ikke sikkert at det er du som har problemet men kanskje nabobåten eller andre forhold. På forrige båten fikk jeg plutselig tæret hull i begge mine syrefaste trimplan på under 4 uker (disse hadde anoder også - tæret bort). Det viste seg å være et strømproblem i en båt som lå to båser unna. Redigert 5.Juni.2012 av dante (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 5.Juni.2012 Del på Facebook Svart 5.Juni.2012 Jeg har samme motor og samme gir, og jammen ser propellen helt lik ut også. Heller ikke jeg har noen gang (båten er 31 år) hatt sink på aksling eller propellmutter, men de siste par årene har jeg sett "sår" ytterst på propellbladene. Folk med mer peiling enn meg har sett på det, og er ganske sikre på at det er tæring og ikke sår som følge av berøring i "fast grunn" el.l.. Derimot har jeg ikke sett slike mørke flekker/felter som du har, i alle fall ikke lagt spesielt merke til det. Jeg har i år satt på sink på propellaksel, den av smal type fra Biltema (kr. 39) passet akkurat i det lille "rommet" mellom propell og hylse. Min aksel var 30 mm i diameter. Spent på å se graden av tæring til høsten når båten skal på land igjen. Det er riktig som egilwh skriver over, det er begrenset kontakt mellom "flyndre" (hvor også jeg har sink, som regel 0,7-1 kg), dog ohm'er jeg noe forbindelse. Det er kanskje det som gjør at jeg ikke er hardere rammet etter så mange år. Sitér dette innlegget Link to post
buckley Svart 7.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2012 Da blir det ut å handle mer rubbing og zink :) Takk for gode innspill - jeg hiver på 1kg på flyndra også så får vi håpe at det ser mer positivt ut neste sesong Sitér dette innlegget Hjemhavn: Krokstadfjorden, Rygge. Nidelv 24 & MD21B teknisk info blogg. Link to post
Hulda Svart 7.Juni.2012 Del på Facebook Svart 7.Juni.2012 Da blir det ut å handle mer rubbing og zink :) Takk for gode innspill - jeg hiver på 1kg på flyndra også så får vi håpe at det ser mer positivt ut neste sesong Tror nok du kommer til å bli skuffet. Det er umulig å få ei gammal høne til å bli kylling. Uansett hvor mange kg sink, eller hvor mye du gnukker og gnir. Forskjellige metaller har sin levetid, noe betinget av legeringen. Gnukking fjerner oksidskiktet som igjen gir hurtigere avvirking av metallet. Jeg tror kanskje du burde ta en titt på det elektriske anlegget. Enten det som går på 12 volt, eller om du har landstrøm. Mulig at det du ser er en galvanisk reaksjon. Da skal også anode som har god elektrisk kontakt med propell/aksling bli tæret ganske fort. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.