Jump to content

Erfaringer etter en måned som "Båtfolk":)

Gew77

Recommended Posts

Da har vi vært båtfolk en måned og her er noen betraktninger jeg har gjort meg rundt dette, for oss, nye livet:

Tofte 5.mai: Jeg hadde sommerfugler både her og der. Jeg var veldig spent på hvordan sjøsettingen ville gå. Jeg var rimelig sikker på at skuta fløt, og motoren var prøvestartet flere ganger. Men jeg var nervøs på hvordan den første manøvreringen i en ganske trang havn ville gå. Særlig med tanke på at det stod 10 erfarne sjøulker på land og så på... Men de var veldig hyggelige og fortalte om sine første turer med båt. Kua har også en gang vært kalv:)

Sjøsettingen gikk fint og motoren startet på andre forsøk - når jeg husket kaldstartknappen:) Det første jeg lærte var at å bakke med snekker er ikke lært i en håndvending - kan nesten bare glemme at den skal lystre rattet;)

Men vi kom oss inn i en lånt bås hvor motoren fikk gå seg varm før jeg startet på jomfruturen til hjemmehavnen på Storsand.

Turen gikk fint og det var en fryd å være på den først turen, men var litt engstelig for motorstopp og annet trøbbel jeg har lest altfor mye om her inne i løpet av vinteren..

Fremme på Storsand gikk det overraskende greit å komme seg på plass i båsen og vi fikk fortøyd trygt. Etter dette bunkret vi litt velfortjent god mat og drikke, og tok den første overnattingen i hjemmehavnen. Dagen etter tok vi vår første tur. En spennende oppdagelsesferd i Sætreskjærgården med IPad som kartplotter - denne har jeg vært meget godt fornøyd med, med unntak av skjermen som er elendig i sollys.

Etter dette har jeg gjort noen forbedringer:

• Installert automatisk lensepumpe.
  • Renovert dekkspumpen (Skulstad)
  • Kjøpt ny takluke over cabin - men har ikke fått montert den enda

Vi har prøvd å utnytte hver anledning til å være utpå:) Og vi har vært ute både som kjærestepar og med de 4 små. Og alle har uten unntak vært udelt positive til båtlivet:)) Dette er jeg veldig glad for siden jeg uten tvil har vært den største pådriveren for å anskaffe båt.

Sist helg var vi på den første sammenhengende helgeturen. Fredag til lørdag lå vi på Oscarsborg. Vi var her to uker tidligere, men hadde desverre ikke pakket for overnatting da. Dette stedet har vi falt veldig for og kommer nok til å gjenta besøket mange ganger. Ikke minst på grunn av alle de hyggelige folkene vi møter der. Og for en hjelpsomhet! Folk går fra middagen sin for å hjelpe til med å ta i mot tauet når vi kommer. Dette smitter selvsagt over slik at vi også hjelper den neste båten som kommer. Båtfolk er trivelige!!

Det eneste som er litt "negativt" er at vi allerede er hardt rammet av 3 fotssyken.. Jeg har fått litt tyn for at jeg har sett på Finn etter båter - "Vi har nettopp kjøpt båt, også er du ikke fornøyd". To turer på sjøen og ny båt har nesten gått forbi større hus på prioriteringslisten;)) Da føler jeg at båtlivet sålangt har har gått over all forventning. Jeg var ganske sikker for min egen del, men det er veldig gledelig at fruen fruen også virkelig har blitt bitt av basillen:)

Under følger noen bilder fra den siste måneden:

Klar til sjøsetting

img_0655.jpg

Endelig vann under kjølen

img_0667.jpg

Oscarsborg

img_0791.jpg

Raudholmen i pinsen

img_0351.jpg

Utenfor Sætre

img_0397.jpg

Mat og drikke hører med:)

582406_3295382945987_2104655781_n.jpg

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Velkommen som ""båtfolk. Hyggelig lesing og fint at starten har gått så bra for hele familien. Og ja, de aller aller fleste kuene husker at de har vært kalv.

Ps. Den 3 fots syken er noe du alltid vil måtte leve med. Er liksom bare sånn det er.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Hyggelig å høre at båtlivet har gitt mersmak! Jeg kjenner meg godt igjen når det kommer til usikkerheten i starten. Heldigvis så lærer man hele tiden. Ingen overraskelse at Finn har blitt et av nettstedene du besøker minst like hyppig som før du kjøpte båten :wink: Slik ble det med meg også. Min første båt (Scand Baltic) holdt i to sesonger, så tok en eller annen syke overhånd. Egentlig ikke 3-fotssyke, heller lukket båt-syke... Kjært barn har mange navn... :giggle:

Redigert av Key Freak (see edit history)

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Ja, det tror jeg du har rett i Tom Rør. På bildet er det da Gew77 som ligger longside innerst. Min båt er Saga'n litt lenger ute med Tom Rør ved siden av innenfor. Og stemmer dette, pratet vi jo sammen Gew77. Jeg er han med Cocker Spaniell hunden.

Lars H.

gew77.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Syntes tauet i land på Raudholmen bildet er stramt? Syntes baugen da kan se ut til å ligge litt vel nærme land/bunn? Litt fjære, stor bølge, eller kombinasjon kan fort resultere i kjedelige hakk i baugen.

Et tips kan være å ha litt mer slakk på tauet til land. Og heller feste en daumann på ankertauet i hekken. Med en daumann blir det da enkelt å dra båten inn mot land når en skal entre/forlate båten. Og den vil sige ut igjen til sikker avstand når en er ferdig.

Jara Wynja

hyggelig at dere liker båtlivet

håper dere er nøye med å ta inn fenderne under fart for fendre langs skutesiden signaliserer at du er fra tjøme :)

Da har mora mi jugd for meg, ho sier jeg er født i Askim....

Velkommen til sjølivet GEW. Du kommer nok til å oppleve mange deilige stunder fremover nå.

Redigert av Pettern1972 (see edit history)

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Fantastisk! Trivelig lesning. Nidelv 24 er en flott og kjekk båt....og umulig å styre når du bakker. En Nidelv 24 var vår første båt og vi oppdaget en artighet når vi skulle bakke ut av båsen. Der vi lå og med roret helt mot babord kunne vi akkurat bakke ut av båsen, pent og pyntelig forbi de som lå utenfor oss og perfekt landing 2 m utenfor kaien og klar for å gå forover på tur. Familien fant dette like underholdende hver gang. Båtfolk er enkle. Man finner etterhvert utav til hvilken side propellen drar båten når man bakker, men får neppe full kontroll på bakkingen. Vår viktigste lærdom var å ta det med ro. Ha en klar oppgavefordeling når en skal legge til og ikke øke hverken stress- eller stemmenivå. Går det ikke er det bare å prøve igjen; det er bedre enn å sikte på den billigste båten, he, he.

I en åpen båt, som din, ville jeg installert en fastmontert kartplotter, som tåler vær, vind og sollys (inkl varme - for det har jeg hørt at dere tidvis har på Østlandet). Forslag er Garmin 521. :-)

Deler noen bilder av vår Nidelv 24, som vi ble veldig glad i: http://www.froystad.org/side9.html

3-fotssyken blir en kanskje ikke så enkelt kurert for, men kos dere i 24-en nå, få erfaringer og positive opplevelser med familien og så blir det kanskje en 26 etterhvert. Det er en båt som tross kun 2 fot mer har enormt godt utnyttet plass, med bla romslig soveplass til 6....oppredd forkabin.

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Kjempetrivelig lesning, velkommen som båtfolk!

Som mange andre her hadde vi Nidelv 24 som første båt, og har mange gode minner fra den. Jo, da, 3-fotsyken kom raskt og båten ble litt større, men det var nesten påkrevd etter hvert som barna ble større og overnattingene mange.

En fordel med Nidelv 24 er at man blir møtt i havner av mange trivelige folk som har hatt slike. Jeg tror båttypen appellerer til trivelige folk, rett og slett, og selv om de fleste "vokser fra den" etter hvert, er de fortsatt trivelige om båtene deres nå er blitt større.

Koselig lesing:) Det med forkjærlighet for sjøen, kan kanskje være en familiesvakhet, eller er det kanskje en styrke? Godt i alle fall å se at dere koser dere i båten. Det er helt naturlig å være usikker i starten, en trenger litt tid til å bli kjent med båten og dens særegenheter.

Let gjerne på Finn etter ny båt, men ta dere god tid til å finne ut hva slags båt dere ønsker dere. Det er det vanskelig å vite før en har litt erfaring med båtlivet, det finnes så utrolig mange forskjellige løsninger og varianter.

Håper dere fortsetter å dele båtlivets gleder og noen få bekymringer med oss her på båtplassen.

I rederiet Amica ser vi nå slutten på årets båtpuss og gleder oss til sjøsetting og båttur til helga.

Håper dere får en flott båtsommer

Mvh

Ella

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Nidelven din ser veldig pen ut for å være en 1973-modell, Gew ! Vet du om vinduene dine er byttet, eller er disse listene lakkert i sort ?

Dette er en fin båt å oppdatere underveis og det er mange der ute og her inne som kjenner skuta veldig godt !

Jeg kan også forstå at det fort kan friste med en bittelitt større skute. Jeg var innom en Draco før jeg havnet på Marex 770, som jeg forrøvrig er kjempeglad i ! Disse går for under 200' om dagen, men det tror jeg du er klar over ? Fint med separat soverom :wink: Bare husk å nyte den du har, så lenge du har den også ! (ikke sant Dundun :smiley: )

Redigert av Worry II (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...