Jump to content

Selco/ 40hk, Propell spinner / ønsker mere baugløft


B8en

Recommended Posts

Har en selco selfleet 15/16 fot med 40 hk yamaha.

Kav.plate er plassert ca jevnt med bunnen.

 

Propellen slipper lett i svinger, og når jeg gir full gass fra stillestående.

Båten går veldig raskt i plan.

Propell er en standard alu 11 3/8 x 12.G

 

Har ikke turteller, så vet ikke hvilket turtall den får, men det høres greit ut på full fart.

Båten planer litt mye, og kunne tenkt meg å få løftet baugen mere.

Hvis jeg tilter opp motoren mer virker det som om båten bremser ved at hekken trykkes ned i vannet, i stedet for å kun løfte baugen.

 

Noen som har tips til hvordan få løftet baugen.

Samt få propell til ikke å slippe, og samtidig utnytte potensialet i motoren. (vil ikke senke motoren)

 

Kan det eventuelt være en løsning til begge problemene?

Vil stålpropell kunne hjelpe noe?

Link to post

Smart tabs virker vel mot sin hensikt, da det presser baugen enda mer ned...

 

En stålpropell tåler vanligvis mer luft enn alu, slik at det hjelper på at den spinner, og om du kjøper en med litt "rake" vil du kunne få løftet baugen litt mer.

Om du opplever at farten går ned ved å trimme ut, så har du passert idealinnstillingen, iallefall min erfaring. Trimmer jeg for mye ut, synker farta, og etterhvert trekker propellen luft.

Min erfaring er at litt luft, ca kanskje 50-100o/min mere, gir noen tideler mer fart, men må nesten prøve deg fram..

 

TA

Link to post

tilt motoren helt inn, eventuelt prøv å senk motoren ett hakk ned eller bruk smart tabs av feks typen sx

 

dette vil jo virke mot sin hensikt og bare presse ned baugen enda mer

 

Jeg hadde Yamaha std alu 11 1/4 x 13 på en F40, min erfaring var at den hadde et meget godt grep i vannet. Rart at denne skal slippe så lett, såvidt jeg husker så er selfleet skroget ganske slett under, ikke så mye som "tar luft"... Kanskje propellen ikke er 100%..?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Hei. Jeg hadde mange hundre timer i selco 13 med Yamaha 40autolube på nittitallet... Jeg løftet opp kavitasjons plate 1 cm over bunnen målte med ca en meter anlegg innunder båten... Og egenutviklet steglister... Fikk tak i 5 mm aluminiums plate som var 6x30 cm som jeg monterte på skrogsiden fra akterspeilet og fremover. Lot den stikke ned ca 2.5 cm. Og skrådde den fremste delen som kom undr vann.. Limte den fast med sikaflex og gjennomgangs

skruer. Total forvandling... Ble helt rå i svinger å båten danset bare på de bakerste 30cm .. Kjørte båten til pinne ved etter 3 sesonger men steglister er like fine..

Scand Dynamic 7100 5,7 volvo penta 290DP-A 1990 modell

"Lysholm 2,5" 26"Tresnekke sabb 6-12 semidiesel 1950 modell

Link to post
  • 2 måneder senere...

Har kjøpt ny propell med litt større stigning.

Fortsatt rask i plan, og muligens litt større fart. Virker som om baugen løfter seg bedre, merkelig nok.

Men den slipper fortsatt ved start, sving og med økt vekt foran i båten.

 

Prøvde å kjøre vannski, gikk stort sett bra men av og til stoppet det nesten helt opp, pga propellen spant i vannet.

Båten er beregnet for kort stamme, og motoren er kortstammet. Kan kanskje justere den ned 1 cm.

 

Kan det tenkes at det blir bedre å montere setene lengre bak i båten for å få vekt bak?

Mener det skal være unødvendig å kjøpe stålpropell til en så liten motor/ båt for å få den til å gå skikkelig,

Redigert av B8en (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...