B8en Startet 5.Juni.2012 Link til dette innlegget Startet 5.Juni.2012 Har en selco selfleet 15/16 fot med 40 hk yamaha. Kav.plate er plassert ca jevnt med bunnen. Propellen slipper lett i svinger, og når jeg gir full gass fra stillestående. Båten går veldig raskt i plan. Propell er en standard alu 11 3/8 x 12.G Har ikke turteller, så vet ikke hvilket turtall den får, men det høres greit ut på full fart. Båten planer litt mye, og kunne tenkt meg å få løftet baugen mere. Hvis jeg tilter opp motoren mer virker det som om båten bremser ved at hekken trykkes ned i vannet, i stedet for å kun løfte baugen. Noen som har tips til hvordan få løftet baugen. Samt få propell til ikke å slippe, og samtidig utnytte potensialet i motoren. (vil ikke senke motoren) Kan det eventuelt være en løsning til begge problemene? Vil stålpropell kunne hjelpe noe? Sitér dette innlegget Link to post
GlennIversen Svart 6.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2012 tilt motoren helt inn, eventuelt prøv å senk motoren ett hakk ned eller bruk smart tabs av feks typen sx Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
NBF16 Svart 6.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2012 Smart tabs og/eller cuppet stålpropell. Hadde selv god erfaring med å bytte fra alu til stål ifm aksellerasjon og sving. Måtte før bytte tilte helt inn ved aks. for å unngå slipp, samme ved sving. Båten var en 20 fots Finnmaster med 90 hk Tohatsu. Må også sies at problemet økte med økt vekt foran i båten. Sitér dette innlegget Link to post
trulsant Svart 6.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2012 Smart tabs virker vel mot sin hensikt, da det presser baugen enda mer ned... En stålpropell tåler vanligvis mer luft enn alu, slik at det hjelper på at den spinner, og om du kjøper en med litt "rake" vil du kunne få løftet baugen litt mer. Om du opplever at farten går ned ved å trimme ut, så har du passert idealinnstillingen, iallefall min erfaring. Trimmer jeg for mye ut, synker farta, og etterhvert trekker propellen luft. Min erfaring er at litt luft, ca kanskje 50-100o/min mere, gir noen tideler mer fart, men må nesten prøve deg fram.. TA Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 6.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2012 tilt motoren helt inn, eventuelt prøv å senk motoren ett hakk ned eller bruk smart tabs av feks typen sx dette vil jo virke mot sin hensikt og bare presse ned baugen enda mer Jeg hadde Yamaha std alu 11 1/4 x 13 på en F40, min erfaring var at den hadde et meget godt grep i vannet. Rart at denne skal slippe så lett, såvidt jeg husker så er selfleet skroget ganske slett under, ikke så mye som "tar luft"... Kanskje propellen ikke er 100%..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
B8en Svart 7.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2012 Propellen er ikke helt 100%, det er noe hakk rundt ytterkanten av bladene. Skroget er ganske slett ja. Vil tro at powertrim hadde løst noe av problemet ved å tilte inn ved oppstart, og tilte mere ut under fart. Sitér dette innlegget Link to post
Scand 7100 Svart 7.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2012 Hei. Jeg hadde mange hundre timer i selco 13 med Yamaha 40autolube på nittitallet... Jeg løftet opp kavitasjons plate 1 cm over bunnen målte med ca en meter anlegg innunder båten... Og egenutviklet steglister... Fikk tak i 5 mm aluminiums plate som var 6x30 cm som jeg monterte på skrogsiden fra akterspeilet og fremover. Lot den stikke ned ca 2.5 cm. Og skrådde den fremste delen som kom undr vann.. Limte den fast med sikaflex og gjennomgangs skruer. Total forvandling... Ble helt rå i svinger å båten danset bare på de bakerste 30cm .. Kjørte båten til pinne ved etter 3 sesonger men steglister er like fine.. Sitér dette innlegget Scand Dynamic 7100 5,7 volvo penta 290DP-A 1990 modell "Lysholm 2,5" 26"Tresnekke sabb 6-12 semidiesel 1950 modell Link to post
B8en Svart 1.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2012 (redigert) Har kjøpt ny propell med litt større stigning. Fortsatt rask i plan, og muligens litt større fart. Virker som om baugen løfter seg bedre, merkelig nok. Men den slipper fortsatt ved start, sving og med økt vekt foran i båten. Prøvde å kjøre vannski, gikk stort sett bra men av og til stoppet det nesten helt opp, pga propellen spant i vannet. Båten er beregnet for kort stamme, og motoren er kortstammet. Kan kanskje justere den ned 1 cm. Kan det tenkes at det blir bedre å montere setene lengre bak i båten for å få vekt bak? Mener det skal være unødvendig å kjøpe stålpropell til en så liten motor/ båt for å få den til å gå skikkelig, Redigert 1.September.2012 av B8en (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 2.September.2012 Link til dette innlegget Svart 2.September.2012 Hvis baugen er for lav må du prøve å tilte motoren utover. Husk at propellakselen skal være tilnærmet parallell med vannflaten når båten er i plan (normalfart). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.