Jump to content

GPS misvisning/bortfall ifm NATO øvelse 12-14.06. Sogn til Norland

Christel III

Recommended Posts

LIMER INN DELER AV MELDING FRA INTERNNETTET TIL REDNINGSSELSKAPET:

Misvisende eller bortfall av GPS signaler under Øvelse Unified Vision 2012

Denne meldingen har stor viktighet og hovedadressatene bes lese meldingen grundig snarest. Redningsselskapet har mottatt varsel om at GPS signalene vil være misvisende eller helt falle bort i perioder under gjennomføring av øvelsen <> i perioden 14. til 28. juni 2012. GPS posisjonering i disse periodene vil derfor være svært usikker. For detaljert informasjon se vedlegg: <> Dette vil gjelde områdene: • Oppland • Sogn- og Fjordane • Møre- og Romsdal • Sør-Trøndelag • Nord-Trøndelag • Nordland • Med tilhørende kyst og havområder Mulig konsekvens for RS - AMB: • Unøyaktig eller manglende posisjonering av nødstedte • Unøyaktig eller manglende posisjonering av eget fartøy på GPS systemer • Unøyaktig eller manglende posisjonering av AIS target i navigasjonssystemer • Unøyaktig eller manglende posisjonering og oppdatering for oppdragshåndteringssystemet – LOCUS • Unøyaktig eller manglende posisjonering til e.v.t fremdriftssystemer om bord Tiltak: • Fartøy med LORAN-C, dobbelsjekker, kontroller og driftsetter systemet • Alle fartøyer kontrollerer utstyr for optisk navigering og posisjonsbestemmelse For ytterligere tiltak refereres det til FHB og gjeldene prosedyrer. *Varslingen vil også kunngjøres formelt i EFS (etterretning for sjøfarende). Se også eget vedlegg under sentrale dokumenter/sikkerhetsmelding/NAVIGASJONSVARSEL IFM NATO-ØVELSEN UNIFIED VISION 2012

Dette bør dere legge dere bak øret, og absolutt ikke stole på kartplotteren i denne perioden!

Mvh
Simon

Og dermed må vel skepsisen til et europeisk sivilt satellittsystem være borte.....

Det har sin pris å være avhengig av et amerikansk militært navigasjons-system.

Håper ikke alt for mange eiere av hurtiggående RIB'er smeller på land i den perioden.

Inntrykk av at de står med nesa godt begravet i plotteren noen ganger, når de kjører hjem fra fest midt på natten i 50 knop.

En del av dem kan nok få seg en overraskelse når hele skjærgården plutselig har flyttet på seg.

Dette er vel mer noe som alle skulle huske uansett og til en hver tid.

GPS er ikke mer enn en av flere mulige hjelpemiddel i tillegg for å kunne navigere.

Den kan variere mye uten varsel også både i fredstider og utenfor slike øvelser,

helt bortsett av noe så enkelt som teknisk feil på egen båt.

Hvis en ikke kan da burde den lære ordentlig navigasjon med kompass, sjøkart, kikkert, klokke og blyant.

Det er enkelt, styrker instinktet, øker sikkerheten enorm og gøy er det også t.o.m. for trivelige kvinner og barn.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Under slike forstyrrelser av GPS systemet vil gjerne HDOP på GPS'en øke. HDOP er en verdi som sier noe om avstanden mellom satelitter på himmelen, og desto større avstand og vinkel mellom satelittene, dess bedre er HDOP. HDOP på ca 1 er igrunn bra, 10 og over er dårlig, og nøyaktigheten er deretter.

Så følg med på denne, igrunn alltid...

TA

Noen som kan forklare meg hvordan de kan redusere nøyaktigheten i spesifikke områder..? Ut fra min forståelse av teknologien til GPS systemet, så skulle dettte påvirke langt større områder om de "feilsetter" sattelittene.. vi bruker jo de sattelitter som er synlig horisont til horisint, og jeg ville tro det skulle slå ut et større område, enn det som er nevnt over...

Edit: hmm, ved nærmere ettertanke så er vel ikke avstand horisont til horisont så himla stor.. men stadig nysgjerrig ;-)

Redigert av Neros (see edit history)
Dette er vel mer noe som alle skulle huske uansett og til en hver tid. GPS er ikke mer enn en av flere mulige hjelpemiddel i tillegg for å kunne navigere. Den kan variere mye uten varsel også både i fredstider og utenfor slike øvelser, helt bortsett av noe så enkelt som teknisk feil på egen båt. Hvis en ikke kan Jørg

Er glad en begynte med PC/kart \gps i forrige århundre, en gang logget jeg huset hjemme i 6,3 konp det var halvveis til Langesund før det snudde og kom hjem igjen,

Da lærte en seg å lese kartet på PC`n og ikke la seg lure av at GPS``n noen ganger ville ha en på feil side av staken.

En må ikke seile\kjøre fortere enn at en greier å følge med på at terrenget stemmer med kartet og ta det som en bonus hvis GPS`er enig.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Noen som kan forklare meg hvordan de kan redusere nøyaktigheten i spesifikke områder..? Ut fra min forståelse av teknologien til GPS systemet, så skulle dettte påvirke langt større områder om de "feilsetter" sattelittene.. vi bruker jo de sattelitter som er synlig horisont til horisint, og jeg ville tro det skulle slå ut et større område, enn det som er nevnt over...

Edit: hmm, ved nærmere ettertanke så er vel ikke avstand horisont til horisont så himla stor.. men stadig nysgjerrig ;-)

Tipper deter snakk om GPS jammeøvelse, dvs det benyttes en støysender som går på samme frekvens som GPS' ene, og en slik sender har begrenset rekkevidde.

Er iallefall GPS jamming som er mest vanlig at benyttes til slike øvelser...

Her er varsel fra det som ser ut til å være en tilsvarende øvelse i Scotland http://downloads.veripos.com/downloads/Info/EG_Circ_2012_P_008_en_2012-02-23.pdf

Tviler på at de har fått USAF til å endre på selve satelittene...

TA

Redigert av trulsant (see edit history)

Hvis man jammer gpsen vil vel ikke annet skje enn at man mister gps signalet, da vil jo plotteren miste posisjonen sin. Det betyr ikke at man ikke kan fortsette å bruke plotteren, man får bare ikke plottet egen posisjon. Det får man heller ikke på papirkart. Legger de derimot inn en strategisk offset på gpsen ville farene vert større, men det er vel ikke akkurat det man skal til med en juni måned?

Da jeg for mange år siden jobbet i FFI (Forsvarets Forskningsinstitutt) var jeg involvert i et slikt jamme-forsøk. Jeg hadde ikke noe med selve jammingen å gjøre, men satt i baksetet på et småfly med laptop på fanget og GPS tilkoblet med antenne på utsiden av flyet for å logge hvordan dette ville påvirke vanlige GPS-mottakere, militære som sivile. Det jeg registrerte, var at da vi var nær støysenderen, falt signalene helt ut og jeg fikk ikke noen fix i det hele tatt. Andre steder mistet jeg signal fra noen få til mange satelitter slik at posisjonen likevel virket tilforlatelig, men i høyeste grad var svært feil. Hvordan VDOP og HDOP var, husker jeg ikke lenger. Dette forsøket var ikke offentliggjort i stor stil, men så var det for området Lillestrøm til Hamar. Dette var lenge før det var vanlig med GPS i bil.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

HDOP endrer seg om jammingen gjør at en ikke har signal fra GPS'er i en sektor eller ett område. Da vil den tilgjengelige satelittgeometrien endres , og da går HDOP opp. Er jo satelittgeometri HDOP/VDOP er en kalkulert verdi for.

Dersom en fortsatt har alle satelitter inne også med jamming, vil nok ikke HDOP og VDOP endres, i prinsippet iallefall.

TA

I Troms står det ofte i avisene før store militære øvelser at GPS signaler vil under øvelsen kunne virke unøyaktig. Siden det ikke er så ofte øvelser sørpå så er de kanskje ikke like flinke til å melde fra?

Har heller ingenting å si når Galileo kommer fullt operativt. Da vil det nok bli brukt jammer/spoofere som er rettet mot det systemet også.

Men uansett bør en som nevn tusener av ganger her inne før ikke bruke plotter til annet en å backe opp det mentale bildet på hvor en er, samtidig som en følger med på papirkartet. For skal ikke mer en en kraftig solvind til før plotteren kan være så ute at den sender deg på grunn.

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...