Jump to content

VP MD21B for varm - problem løst . Erfaringsdeling.


torbis

Recommended Posts

Jeg har en Nidelv 24 med VP MD21B som har blitt for varm. Jeg har brukt mye tid for å feilsøke og prøve å finne problemet, og etter å ha funnet problemet har jeg lyst til å dele min erfaring i tilfelle andre kan dra nytte av dette;-)

 

Problemet var at motoren var tilsynelatende OK uten belastning, dvs på tomgangskjøring. Så fort det ble snakk om litt belastning ble motoren for varm (dvs opp mot 95C° mot litt i underkant av 80C° som var normalt før problemet oppsto). Jeg utførte/prøvde følgende i min ferd mot løsning: Byttet termostat, byttet viftereim, byttet impeller, renset og sjekket kjøleinntak/filter saltvann, sjekket temperaturgiver, sjekket kabler til måler/giver, fjernet termostat og kjørte uten denne. Ingenting av dette hjalp. Jeg prøvde så å sjekke nærmere ut om problemet lå på saltvannssiden eller ferksvannssiden. Fikk et tips om at dersom man kan ta på eksosbendet uten at dette er for varmt er det bra gjennomstrømming av saltvann. Eksosbendet var så og si kaldt selv om motoren gikk varm, så da fryktet jeg at problemet lå i ferskvannskretsen i enten varmeveksler eller ferkvannspumpe. I mitt videre søk skulle jeg tappe ned ferskvannskretsen, og det sitter en plugg for uttapping (som også kan brukes til bypass for bereder slik jeg har forstått) på venstre side på motoren rett bak varmeveksleren rett under termostathuset. Når jeg skrudde ut pluggen så viste det seg at det satt en stor, feit sinkanode på denne pluggen, og jeg tenkte umiddelbart at dette kanskje måtte være feil da det vel ikke skal være nødvendig med sink på ferskvannskretsen. Jeg håpte at det var denne anoden som rett og slett hadde hindrert gjennomstrømming, og BINGO - der var løsningen. Jeg tok bort anoden, fylte på væske, startet opp, og motoren la seg dønn på rett under 80C° selv ved belastning. Jeg kjørte systemrens på ferskvannskretsen når først termostaten likevel var ute, og etter god gjennomspyling satte jeg inn ny termostat (original 71C° VP). Motoren går nå som den skal, og temperaturen går opp mot 80C° før termostaten åpner, og den legger seg da på i overkant av 70C° selv ved mer belastning enn det som normalt er aktuelt.

 

Det er jeg selv som har satt inn sinkanoden. Grunnen er at han jeg kjøpte båten av fortalte meg at det skulle sink på denne pluggen + en plugg på høyre side, og det sto en litt oppspist sink der da jeg sjekket og byttet denne i fjor. Når jeg tenker tilbake så begynte nok temperaturproblemet rett etter at jeg satte i ny sink i fjor, og det virker jo logisk når jeg tenker på dette i ettertid.Det positive med hele affæren er at jeg har gått fra å være rimelig grønn på motor til å faktisk ha lært og forstått en god del mer på veien...

 

Jeg har brukt dette forumet masse til søk i forhold til mitt problem, og jeg håper min erfaring kan bidra til å hjelpe andre som sliter med lignende problem.

 

MVH

Torbjørn Krämer

Link to post
Share on other sites

Hadde også problemer med høy temp på min md21b.Renset og gikk over alt i kjølesystemet,ny termostat og eksosbendet var nylig skiftet,men tempen steg til godt over 90 grader.Stusset egentlig ettervert på dette,da motoren ikke kjentes så varm ut når jeg la hånden på den,så kjøpte ny temp giver,og tempen ble normal med en gang hehe..Nå ligger tempen på rett over 70 grader uansett hvilken belastning motoren har,så at kjølesystemet på disse motorene er underdimensjonert som så mange vil ha det til,er nok overdrevent tull..

Link to post
Share on other sites

Flott at du deler dette - dette er absolutt et sjekkpunkt om man skulle får kjøleproblemer på denne motoren.

 

 

...og det sitter en plugg for uttapping (som også kan brukes til bypass for bereder slik jeg har forstått) på venstre side på motoren rett bak varmeveksleren rett under termostathuset. Når jeg skrudde ut pluggen så viste det seg at det satt en stor, feit sinkanode på denne pluggen, og jeg tenkte umiddelbart at dette kanskje måtte være feil da det vel ikke skal være nødvendig med sink på ferskvannskretsen. ...

Hvis vi snakker samme plugg, så skal det originalt være sinkanode her. Hvor viktig den er kan sikkert diskuteres siden den blir tatt bort ved tilkobling av bereder. Det sitter forøvrig også en sinkanode på høyre side av motoren, litt lavere og litt lenger bak (om jeg husker rett). Jeg har varmtvannsbereder montert, og gir dermed ekstra oppmerksomhet til den ene anoden som er igjen, bytter den normalt hvert år.

 

Jeg tror altså ikke at sinkanode i seg selv på plassen du nevner er i veien for gjennomstrømning når alt er på stell. Kanskje har det ligger igjen rester etter forrige sinkanode som har blitt dyttet inn/kommet i klem når du satte inn den nye? Jeg opplevde i alle fall det selv en gang (på motsatt side), men merket det da under montering før jeg startet opp. Fikk karret det ut og satt inn pluggen på nytt.

 

Ferskvann eller ikke, anoden står i kontakt med motorens gods og skal ofre seg framfor tæring på selve motoren. Sånn sett gjør den nok nytte for seg også her.

 

Forvrig enig med matros72 i at kjølesystemet er mer enn godt nok dimensjonert for denne motoren, jeg har i alle fall ikke sett indikasjoner på noe annet.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...