anbjorn Startet 6.Juni.2012 Del på Facebook Startet 6.Juni.2012 Hei, Vi fikk båten i fjor, men det er først nå at jeg har begynt å sette meg inn i strømopplegget. I tillegg til 2 forbruksbatterier som lades av dynamoen har jeg et 100Ah batteri dedikert til kjøleskapet. Denne er tilkoplet en campingvognlader som kan tilkobles 220v på land, og lades ikke fra dynamoen. Det er to brytere i dette opplegget. En som det står 'Strøm fra lader', og den andre 'Strøm fra båt'. Fra minus fra kjøleskapet er det koblet til en rød lampe, hvor den utgående ledningen er avkuttet av ukjent årsak. Hvor har denne avkuttede ledningen en gang vært (og hva kan være grunnen til at den er kuttet)? Jeg antar at tanken har vært at man kan slå over på den ene bryter 'Strøm fra båt' mens motor er i gang for å få strøm fra dynamoen, mens man da bruker 'Strøm fra lader' når man er oppankret eller har tilgang til landstrøm. Jeg har forsøkt å lage en tegning av oppsettet: Sitér dette innlegget Fersk snekkekaptein. Nidelv 24, VP MD3B Link to post
catano Svart 6.Juni.2012 Del på Facebook Svart 6.Juni.2012 kontakt tidligere eier. mvh catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
egilwh Svart 6.Juni.2012 Del på Facebook Svart 6.Juni.2012 Dersom den avkuttede ledningen kobles til båtens jord, så virker det vel..... da får du jord sammen med + fra bryteren Strøm fra båt, og lampen vil lyse for å vise at denne er slått på. Forøvrig synes jeg at det virker litt pussig opplegg, og ihvertfall burde vel denne strøm fra båt/strøm fra lader være en velgertype bryter hvor du kun kan velge det ene eller det andre. Dette for å skille dette batteriet fra båtens øvrige batterier. Forøvrig ville det vel vært bedre å gjøre om dette kjøleskapsbatteriet til et vanlig forbruksbatteriopplegg, hvor du henter all forbruksstrøm som kabinlys osv. Så kan du bruke et voltsensitivt rele mellom batteribankene... det finnes MANGE tråder her om slike opplegg, et par av dem er ganske aktive nå. Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
cosmo Svart 6.Juni.2012 Del på Facebook Svart 6.Juni.2012 (redigert) Her var det kommet et godt svar som gjorde mitt overflødig. Redigert 6.Juni.2012 av cosmo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 6.Juni.2012 Del på Facebook Svart 6.Juni.2012 Nå ble det vel ikke sagt, men jeg tror at båten i tillegg til dette "kjøleskapbatteriet" også har et vanlig startbatteri som blir ladet på vanlig måte fra dynamo, og skilt fra dette kjøleskapbatteriet. Å koble sammen to, sannsynligvis, ulike batterier er vel ikke uten videre greit. Også såvidt jeg kan skjønne av tegningen, dersom begge bryterne blir slått på samtidig, så kan det gå mye strøm mellom batteribankene gjennom sannsynligvis tynne ledninger koblet til kjøleskapet. Det er vel kanskje derfor denne ledningen ble kuttet.... Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Chiefengineer Svart 6.Juni.2012 Del på Facebook Svart 6.Juni.2012 Mine kjøleskap styres både fra 220v eller 12v, alt etter hva som er tilgjengelig. Om generator kjører eller jeg ligger på landstrøm prioriteres 220v, men om denne faller ut går de over til 12v drift fra batteribanken. Er vel et ganske normalt opplegg som leveres originalt fra båtprodusent. Sitér dette innlegget Link to post
anbjorn Svart 7.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2012 Hei, takk for svar. I tillegg til dette har jeg en vanlig batteribank (2 x 60Ah forbruksbatterier, ikke startbatteri). Jeg antar at ledningen er kuttet fordi en av de tidligere eierene fant ut at dette kanskje ikke var en optimal løsning. Jeg får lese de andre trådene om temaet og finne ut hvordan jeg vil ha det. Sitér dette innlegget Fersk snekkekaptein. Nidelv 24, VP MD3B Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.