Eriksendrul Startet 6.Juni.2012 Link til dette innlegget Startet 6.Juni.2012 (redigert) Hallo , Jeg og noen kamerater har en båt som det gikk heller dårlig med i fjor, Vi fikk aldri tatt den opp så den har liggi under i vinter, og det har vår kjære motor også Motoren var det leiere i men den har jeg fjerna spylt motoren og smurt og rensa litt. Skal rense forgasser og rengjøre motoren sikkelig , bytte plugger og gi den full behandlig ( så godt jeg kan ) Men jeg er evig optimist og har lyst til og prøve og få fyr på dyret . Jeg har ikke noe peiling på hva som skjer med en motor når den har liggi under is og liggi i leiere, Men det er en gammel Jhonson 20 hk 1983 modell trur jeg ( den er hvertfall veldig veldig lik en jhonson 20hk 83 modell ) Er det noe sjangs for at den starter igjen ? Eventuelt hva skal jeg sjekke, Hva skal jeg rense, Hva skal i det hele tatt gjøres før jeg setter i nye plugger og prøver og dra ? ( PS: Båten overlevde med mindre skader som ikke tar lang tid og fikse, om dere lurte :P ) MVh Eriksen =) Håper på noen gode svar , min første post på forumet Redigert 6.Juni.2012 av Eriksendrul (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ruuneey Svart 7.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2012 Hvor har du hatt den lagret etter du tok den " hjem " ? Sitér dette innlegget Link to post
Eriksendrul Svart 7.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2012 Jeg har hatt den hjemme nå i 3-4 dager ,. før det igjen kansjke 1 ukes tid lå den på en brygge mens vi prøvde og få opp båten som var full av vann i dobbeltbunn Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 7.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2012 (redigert) Var den i ferskvann? Forøvrig, dersom du kan finne motornummeret, så kan du finne ut hvilken størrelse, årsmodell, ol. I dokumentarkivet på eksterne lenker, så er det lenker til sider som forklarer hvordan tolke nummeret. Redigert 7.Juni.2012 av egilwh (see edit history) Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Omegaen Svart 7.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2012 Dette skjedde med en motor for meg også i fjor vinter (johnson 20 hk 1988mod).. Båt og motor gikk ned grunnet mye snø mens jeg var på vinterferie.. Dette skjedde i saltvann.. Lå under vann i ca en uke.. Det jeg gjorde var å ta den rett til verkstedet til en kompis med en gang den kom opp av sjøen. Der demonterte vi forgasseren, skylte den godt i ferskvann, blåste den rein med trykkluft og fylte den med WD40.. Deretter tok vi ut plukkene, spylte hele motoren med ferskvann. Så blåste vi trykkluft inn innsuget samtidig som vi dro rolig i startsnoren. Da sprutet vannet som var i sylindrene ut gjennom hullene til tennpluggene. Dette gjorde vi til det ikke kom ut noe mer vann. Deretter sprøytet vi WD40 over hele motoren utvendig og inn igjennom innsuget mens vi dro rolig i startsnoren. Så ventet vi litt, satt i tennplugger, monterte forgasseren koblet på bensinslangen og startet opp.. Trengte litt startgass, men den startet ganske lett.. Så lot vi den gå i 30-40 minutter til alt var tørket.. Motoren fungerer fint fremdeles i dag etter bytte av noen ledninger og tennpluggledninger som eiret litt etter noen mnd.. Sitér dette innlegget KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP Link to post
Mouche Svart 7.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2012 Hvis jeg forstår det riktig så har motoren etter at den ble tatt opp ligget uten at noe ble gjort med den i en uke, eller mere, og dette etter å ha ligget i saltvann i en lengre periode? Og motoren er rundt 30 år? Tror ikke jeg hadde giddet å bruke mange minuttene på denne, men det er nå kun min mening da! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
haugi Svart 7.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2012 Enig med Mouche, skal en redde en motor fra saltvannsbad er gjennomspyling og rens med en gang den kommer opp det første en må gjøre. Tar ikke lange tiden før salt ødelegger motoren. Men for all del, gi den en sjanse om du vil :) Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 7.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2012 Nå tipper jeg nesten at vi snakker om ferskvann her.... hjemmehørende på/i Rælingen og beskrivelse av leire eller mudder i motoren som en del av resultatet. Blir vel oppklart snart.... :-) Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Eriksendrul Svart 7.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2012 Observangt av deg , Nei det er ikke saltvann , og i øyern ( som båten og motoren har ligget i ) blir tømt for vann 1 gang i året , så motoren har vell ikke ligget i vann hele tiden , fordi båten slet seg løs fra brygga måtte vi vente til vanne ble borte for og kunne gå ut til båten , så den har ligget i ferskvann under vann og is , + at motoren var inpakket med leiere under motorlokket . Men jeg har fortsatt ikke fått noe svar på hva som skjer med en motor når uhellet er ute ? Jeg har forøvrig noen bilder av motoren etter at jeg har tatt en rask spyling av den skrudd av forgasseren og "lokket" til motorblokka ( vet ikke "fag" navnet på den ),. Fra mine øyne ser ikke motoren så værst ut men ja , jeg har lite erfaring med fisking av motor , PS: legger til noen bilder av noen problemer vi har med skroget på båten og om dere har noen tips til hvilke produkter jeg skal gå il innkjøp av for og fikse dette, Det hadde vært utrolig fint har som sagt lite erfaring med fiksing av motor og båt , har aldri trengt og gjøre det før. Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 7.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2012 Det er bra at det var ferskvann, men ville vel dratt av svinghjulet for å få gjort skikkelig rent rundt tenninga. Som nevnt i en annen melding her, så sørg for å få spylt ut all leire. Har det kommet inn i motoren, så tror jeg nok den må splittes helt ned for å rengjøres... du kan jo tenke deg hva slik fin sand/leire kan gjøre med lager. Det betyr også nye pakninger for å få det sammen igjen. Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.