Jump to content

Mariner 6HK 2-takt, går ikke på tomgang, olje i eksos

Ruuneey

Recommended Posts

Hei.

Skulle hjelpe min far idag med å få fart på den gamle påhengsmotoren.

Dette er snakk om en Mariner 6HK ( en plass mellom 1977-89 mod )

Får ikke motoren til å gå på tomgang, men når den får litt turtall så går den rimeligt greit. Den " hoster " av og til....dvs kanskje hvert 4-5 sek.

Samtidig oppdaget jeg en veldig tjukk grå masse som samlet seg i vanndunken jeg brukte til kjøling.

Stygt redd for at det er olje som kommer ut eksosen.( Ganske sikker )

Er langt fra noen dreven mekaniker på båtmotorer, men det er vel muligens problemer med topp-pakningen evt ventilhuset?

Hadde satt stor pris på om dere kunne gi meg noen råd.

Er ikke noen av dere som har en SELOC Service manual liggende vel? :D

Mvh

Rune

Kommentar fra moderator: Hadde det ikke vært fordi det har kommet mer enn 2 svar ville emnet blitt stengt. Alle må lese reglene, ordene hjelp, spørsmål og problem(er) er ikke tillatt i emnetiteler.

I reglende vil man også se at ordet "liggende" i teksten normalt vil føre til at emnet slettes helt.

Takk for hurtig svar Skrotnisse. Mener gamlingen har kjørt litt mer enn 1% ja. Får fylle på litt for å jevne ut tenke e.

Er forresten også umuligt å starte motoren i vanlig " Start-stille " må nødt til å " gi mer gass " på motoren ( forgasser hendel ) for at den i det hele tatt skal starte.

Du nevnte forgasserrens. Er dette vanskeligt å oppdrive ? er det biltema-materiale?

Hei!

Jeg ville startet med å ta av flottørkamrene (det er vel to forgassere på denne?) og se om det har samlet seg mye rusk nedi her. I så fall kan dette gjøre at flottørventilen går tregt og ikke åpner når den skal, og motoren får ikke tilstrekkelig bensin. Gjør rent nedi flottørkammeret og ta ut og gjør ren "nåla" til flottørventilen.

Hvis motoren har stått en stund kan forklaringen være at totaktsolja har "levret" seg i dysene i forgasseren. Da må du enten ta ut dysene og blåse rent eller håpe at oljeklumpene løser seg opp av seg selv når du får kjørt motoren litt.

Hvis dere ikke allerede har byttet plugger, er det greit å gjøre det også.

Nå har jeg byttet plugger, og tatt fra hverandre hele forgasseren.

Det gav desverre ingen effekt.

Blandingskruen har jeg stilt etter hva et Mariner verksted anbefalte.

Glemte å nevne en ting tidligere:

Motoren vil ikke starte utenom at en drar fram ene hendelen på siden. Dette er ikke hendelen på spjelet, ikke er det chocken, men den blir regulert av et lite stag som går opp i noen spoler som ligger rett under drivhjulet...( strammes opp når en gir gass på håndtaket )

Kan det være en form for korslutning på coilene?

Tusen takk for hjelp hittil. Jeg kan ta bilde om det hjelper dere me å komme fram til en konklusjon :)

Rune

Når gamle påhengsmotorer ikke vil gå på tomgang, er grunnen ofte lav kompresjon, men hvis motoren din fusker også ved gasspådrag, og det ikke er noe galt med forgasseren din, tror jeg du kan være nokså sikker på at det er tenningen din det er noe galt med. Den kan være svak, f.eks. som følge av gjennomslag i koiler eller dårlige kondensatorer, men den kan også være galt stilt. Husk at ca. 70% av turtallsøkningen under gasspådrag kun skjer gjennom endring av tenningstidspunktet (ved at fortenningen økes). Det staget du snakker om, høres ut til å ha noe med tenningstidspunktet å gjøre. Se om det er korrekt montert. Du kan jo også, om du er usikker på om kompresjonen, få målt denne. Den bør vel ikke være noe særlig lavere en ca. 6 bar, om motoren skal gå ordentlig, men dette finner du opplysninger om på nettet.

• 2 uker senere...

Hadde motoren min på et Mariner verksted nå.

De fant ut at plastdelene som justerer gass-spjeldet er nedslitt. Slik at det ikke var noen åpning etter at motoren var justert ned til tomgang.

Blir fram me smelte-settet igjen nå :)

Tusen takk alle sammen for hjelp :)

Ha en flott sommer og nyt båtsesongen :)

Rune

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...