Nicolay Rylander Startet 7.Juni.2012 Del på Facebook Startet 7.Juni.2012 Hei, har en hydrolift F-23 med en 2010 modell 5,7 liter V8. Har et lite problem får den ikke til å yte max( verken turtall eller knop) Jeg vet med sikkerhet at denne båten med den motoren burde gå rett under 60 knop, men får den bare i ca 49, da med et turtall på bare 4100. Altså jeg mangler ca 700-800 RPM. Har forøvrig en 3 bladers turbo stålpropell på 14,5 X 21" altså en vridning på 21. Har prøvd samme merket bare med 19" i vridning da gikk turtallet opp til 4600 RPM mens knopen ble bare 48. Vet også at med en balistic propell har jeg fått den i 54 knop, denne propeller var 14,5 X 19, 3 bladers stålpropell. Syntes det var veldig rart at spriket var så svært. Uansett så lurer jeg på hvilken propell ville vært opptimalt for å få denne i underkant av 60 knop, burde jeg prøve en balistic propell som har større vridning? Kanskje 21" eller større?? Takk for alle svar! Mvh Nicolay Sitér dette innlegget Link to post
Ankerdrammen Svart 8.Juni.2012 Del på Facebook Svart 8.Juni.2012 Hei.Når du mangler så mye turtall er det mangel på motorkraft.10 knop er veldig mye.Gikk den bedre i fjor? Kansje den ikke får nok bensin. Sitér dette innlegget Link to post
Nicolay Rylander Svart 8.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2012 Hei. Kjøpte båten i fjor høst, så fikk ikke testet den så mye! Men testet den med balistic 19" som skrevet tideligere ellers gjorde den kun 49 med turbo propellen på 21". Skal feilsøke litt i helgen, må sjekke pluggene og se om en av de er defekte. Ellers ville jeg ikke tro at det er forlite trykk på noenm av sylynderne siden blokka er 2010 modell og kunne gått MAX 100 timer :) Sitér dette innlegget Link to post
Nicolay Rylander Svart 8.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2012 (redigert) Hei.Når du mangler så mye turtall er det mangel på motorkraft.10 knop er veldig mye.Gikk den bedre i fjor? Kansje den ikke får nok bensin. Hei. Kjøpte båten i fjor høst, så fikk ikke testet den så mye! Men testet den med balistic 19" som skrevet tideligere ellers gjorde den kun 49 med turbo propellen på 21". Skal feilsøke litt i helgen, må sjekke pluggene og se om en av de er defekte. Ellers ville jeg ikke tro at det er forlite trykk på noenm av sylynderne siden blokka er 2010 modell og kunne gått MAX 100 timer :) Du har ikke noen andre tips? Redigert 8.Juni.2012 av Nicolay Rylander (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 8.Juni.2012 Del på Facebook Svart 8.Juni.2012 Når man forventer det umulige så er det klart man blir skuffet. 54 knop er et meget bra resultat med den motoren! Vimenns testbåt fikk 52 knop med 320 hesteren. Typisk går slike testbåter mye fortere enn man kan forvente ute i virkeligheten da båten står på land og er polert og heilt tom for alt utstyr. Som vist i båtmagasinets test. De fikk samme fart med 265 hk.. Så om du greier 54 knop med en båt som ligger ute så er det meir enn en kan forvente Sitér dette innlegget Link to post
Nicolay Rylander Svart 8.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2012 Når man forventer det umulige så er det klart man blir skuffet. 54 knop er et meget bra resultat med den motoren! Vimenns testbåt fikk 52 knop med 320 hesteren. Typisk går slike testbåter mye fortere enn man kan forvente ute i virkeligheten da båten står på land og er polert og heilt tom for alt utstyr. Som vist i båtmagasinets test. De fikk samme fart med 265 hk.. Så om du greier 54 knop med en båt som ligger ute så er det meir enn en kan forvente Okay, ja er kanskje litt mye med 60 knop på denne båten. Men har ikke testet med en 19" balistic i år(bare i fjord fikk 54 knop, og 4400RPM, bare med turbo 19(i år)" og på disse to skillte det hele 6 knop!!!! Så tror kanskje det er noe feil med en av pluggene?? Uansett så virker det litt rart at jeg mangler hele 400 RPM selv med den balistic 19". Har ringt mercruiser og de opplyste at denne motoren burde greie ca 4800-4900 RPM. Og der mangler jeg hele 400, veldig rart? Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 8.Juni.2012 Del på Facebook Svart 8.Juni.2012 tja de siste rpm kommer ikkje av seg sjøl. Det må fintrimmes for å oppnå de aller siste knop og rpm. Du kan ikkje sammenligne direkte den enes 19" med den andres 19", stålpropell kan være så mangt og ha store forskjeller i egenskaper og hvilket turtall man får med samme oppgitte stigning. Feil med pluggene , njaa tvilsomt om motoren går rent. Sitér dette innlegget Link to post
Nicolay Rylander Svart 8.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2012 tja de siste rpm kommer ikkje av seg sjøl. Det må fintrimmes for å oppnå de aller siste knop og rpm. Du kan ikkje sammenligne direkte den enes 19" med den andres 19", stålpropell kan være så mangt og ha store forskjeller i egenskaper og hvilket turtall man får med samme oppgitte stigning. Feil med pluggene , njaa tvilsomt om motoren går rent. Ja ening i det, tror jeg skal ha funnet ca den perfekte trim justeringen. Angående pluggene så fusker den litt når motoren er kald. kan ikke dette ha noe med pluggene da? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.