Jori Startet 8.Juni.2012 Del på Facebook Startet 8.Juni.2012 (redigert) Jeg har begynt opprenskingen på mitt elektriske anlegg i Princessen. Kan bekrefte det jeg har lest i flere tråder at det er mye rart, hvis alt er originalt fra Princess på disse modellene rundt 90-tallet. Bl.a. er det brukt sikringer på opptil 32 amper (Hussikringer) på 1,5m2 ledningsnett. Vil jo garantert svi ledningene før sikringen går. Videre har diverse selvmekk ikke gjort denne jobben noe bedre, så må derfor nå rydde opp. Men til mitt nåværende spørsmål: Jeg har en startbank og en forbruksbank. Start bank er 1X115 amper og forbruksbank er 2X115 amper. Begge bankene er egne lukkede anlegg, skilt med en god gammeldags hovedstrømsbryter for hver bank. (har altså ikke noen 1+2 funksjon) 1. Kun startbanken har ledningene for dynamoen koblet til seg, vil det si det samme som at forbruksbanken ikke får lading? På land ligger jeg på landstrøm og har batterilader, derfor ikke hatt noe problem med lite strøm Hvis jeg har en utfordring her kan jeg løse det på følgende vis: 2. Koble en av dynamoledningene (har to motorer) på forbruksbanken? Problemet da er at slår jeg på forbruksbryter, vil det også gi strøm på startbanken til starterne, selv om startbanken er slått av (dog ikke til batteriet, slik at man kan ikke tappe det ned) + ledning fra dynamo er i dag koblet på innslagssiden til hovedstrømsbryter 3. Skal + ledningen dra dynamoen kobles sammen med + fra batteriet i hovedstrømsbryter, problemet da vil vel være at man trekker strøm fra begge banker ved forbruk, strømen vil vandre gjennom startkabel? 4. Kan en skillediode/skillerele ala BT sin løse hele problematikken enkelt og greit? Føre strøm fra den ene banken til den andre? Takknemlig for all hjelp her, da jeg ikke har lyst til å gå strømtom og føler på meg at dagens opplegg er litt feil? Jeg ønsker ett system som lader begge banker, men kun trekker strøm fra forbruksbank ved 12 volts forbruk. Vet det er mange som kan mye om strøm her, har søkt men ikke funnet direkte svar på det jeg lurer på. Redigert 8.Juni.2012 av Jori (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Omegaen Svart 8.Juni.2012 Del på Facebook Svart 8.Juni.2012 koster litt, men dette er vel noe du kunne ha brukt? http://www.marineshop.no/PartDetail.aspx?q=p:10511815;c:101828 Sitér dette innlegget KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP Link to post
Sitrin Svart 8.Juni.2012 Del på Facebook Svart 8.Juni.2012 (redigert) Svar "Ja " på spørmål 4 (Eventuelt med BEP sitt skille releè eller diode løsning som du beskriver) vil løse det. (Dynamo på startbatteri og landstrømlader på forbruksbatteri med skille løsning mellom). Se på installsjonsguiden via linken som Omegaen har laget. Redigert 8.Juni.2012 av Sitrin (see edit history) Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Jori Svart 8.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2012 Omegaen, enig er svar på pkt 4 det der. Jfr også diskusjonen som går på BT sitt rele som ser helt identisk ut til 149,-. Men må jo finnes en manuell løsning også for dette? Kunne egentlig tenkt meg å koble riktig + bruke ett slikt rele, litt smør på flesk løsning Sitér dette innlegget Link to post
Omegaen Svart 8.Juni.2012 Del på Facebook Svart 8.Juni.2012 da kan du jo gå opp i noe slikt som dette da kanskje.. http://www.marineshop.no/PartDetail.aspx?q=p:10511817;c:101061 men da begynner det å koste litt båtlapper.. Men hvis du som du sier i punkt 2 kobler den ene dynamoen på forbruksbanken over egen hovedbryter for forbruksbanken, så vil det vel ikke gå noe strøm til startbanken? Plussen på hver av dynamoene blir vel seperate systemer hvis de går på hver sin bryter og hver sin bank? er ikke helt stødig på dette ladegreiene med flere motorer og flere banker.. så akkurat dette tror jeg noen andre må svare på for å få det helt sikkert.. Sitér dette innlegget KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP Link to post
Fjellmatros Svart 8.Juni.2012 Del på Facebook Svart 8.Juni.2012 (redigert) Du har nok ikke lading på forbruksbatteriene ved motordrift slik du beskriver det. Jeg hadde valgt en stor nok batteripakke som er felles for alt inkl. starting av motor. Det er både enklest og billigst. Mange her inne mener det er en løsning som er helt feil, men argumentet mitt er at du da har nok kapasitet på batteriene og tapper disse ned til feks 60% effekt ved forbruk for så å lade disse opp igjen. Imotsatt fall at du tapper forbruksbanken ned til 30% effekt og har 100% på startbatteriet. Det som ødelegger batterier mest er dyputladninger. Stort forbruk på 12v spenningsnivå er ikke noe særlig, så istedet for å kjøpe store invertere og ha mange batterier i parallell så hadde jeg heller valgt et lite støysvakt Honda aggregat. Automatsikringer på dc er forsåvidt greit det, men man skal vere klar over at vanlige ac (bolig) automater ikke er brukelige. De løser nok ut, men kan ta skade pga likespenning er mere krevende å bryte. Det finnes egne automater som tåler å bryte DC. Redigert 8.Juni.2012 av Fjellmatros (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 8.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2012 (redigert) Har oppdatert meg mer, og er nok enig med deg fjellmatros, dagens opplegg gir ikke lading til forbruksbank. Jeg må koble en av dynamo + ledningen til forbruksbank for å oppnå det. Men Omergaen, da vil jeg føre strøm fra den + ledningen inn til startledningen og derfor fører jeg strøm på begge kretser når jeg slår på forbruksbanken og har startbanken av. Dog vil ikke denne strømen nå batteriet, slik at det vil ikke bli tappet, med mindre jeg glemmer å slå av start hovedstrømsbryter. Der kan da ett rele hjelpe til ala BT/BEP. Det vil sikre lading og det vil sikre uttapping Eller er jeg helt på bærtur nå, hehe?? Forøvrig helt enig med deg Fjellmatro med sikringer. Jeg skal bytte hele det anlegget med, men får ta en ting av gangen og man må jo bruke båten også, ikke bare stå der og skru hele tiden, gir ikke mye glede for de andre i familien denne skruingen, selv om je koser meg med det. Redigert 8.Juni.2012 av Jori (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.Juni.2012 Del på Facebook Svart 8.Juni.2012 Jeg har samme opplegg som deg, men med lading direkte til forbruksbank og et BEP rele mellom som kopler inn startbatteriet når ladespenningen kommer opp i 13,6 volt. Fungerer kjempefint, bankene skilles automatisk etter at motoren stoppes og alle batteriene får det de skal ha. Laderen er også koplet til forbruk, og lader i tillegg start via BEP'en. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Zach Svart 8.Juni.2012 Del på Facebook Svart 8.Juni.2012 Har samme opplegget som Index. No problems. ... Jeg hadde valgt en stor nok batteripakke som er felles for alt inkl. starting av motor. Det er både enklest og billigst. ... Dette har vært foreslått i andre tråder, men da med et oppladet reservebatteri i tillegg. Bare en batteripakke til både S og F er ikke godt nok etter min mening. Sitér dette innlegget Link to post
JensKH Svart 8.Juni.2012 Del på Facebook Svart 8.Juni.2012 Jeg har ikke så god greie på det, så det kan hende forslaget mitt har negative konsekvenser som jeg ikke kan se, men kan du ikke bare koble sammen de to hovedbryterne dine på forbrukssiden. Dersom du da slår på begge bryterne så vil du både bruke og lade begge bankene. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 8.Juni.2012 Del på Facebook Svart 8.Juni.2012 (redigert) Jeg vil tro at du i utgangspunktet har hatt to separate systemer der den ene motorens dynamo ladet startbanken mens den andre ladet forbruksbanken. Ved slike system så kan utfordringene være: - Du vil ikke få ladet begge batteribankene når bare en motor er i drift ! - Du vil ikke utnytte full ladekapasiteten fra dynamoen som lader startbanken ! - Du vil ikke få ladet forbruksbanken om du får problemer med motoren hvor "forbruks"-dynamoen er montert. Du vil etter en stund, med aktive navigasjonsinstrumenter, lanternebruk, etc., risikerer å "gå tom" for forbruksstrøm. Se alternativ løsning i https://baatplassen.n...are-en-i-drift/ Les spesielt post #25 og utover ! Kort fortalt; en enkel løsning som ikke koster skjorta: Når en av motorene startes, uansett hvilken, så kobles begge bankene automatisk sammen. (Slår sammen start og forbruk) Når begge motorene stoppes så brytes forbindelsen automatisk mellom bankene. (Skiller start og forbruk) Du utnytter ladekapasiteten fra begge dynamoer til "alle" batteriene! Bjørn Redigert 8.Juni.2012 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Fjellmatros Svart 8.Juni.2012 Del på Facebook Svart 8.Juni.2012 Dette har vært foreslått i andre tråder, men da med et oppladet reservebatteri i tillegg. Bare en batteripakke til både S og F er ikke godt nok etter min mening. Vet det er mange her som har denne oppfatningen at man må sikre seg for å ha nok strøm til start. Er du bekymret for dette så har du for liten kapasitet er mitt syn... Hvis man skal skille forbruk og start i to separate batteri så hadde jeg koblet forbruk til et batteri (pakke) og motor til et annet, for så å sette en helt vanlig hovedstrømsbryter på parallellføringen mellom disse. Da kan du legge disse sammen ved motorgange og splitte disse når det skulle være ønskelig. Lading fra motor inn på motorbatteri. Enkelt lettvint og oversiktelig. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 8.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2012 Takk til alle flotte svar, fra fjellmatros, Bjørn, Zach og Index. Jens Kh, ditt forslag er utfordringen at jeg også tapper begge banker likt, mest redd for det, ikke at det lader. Bjørn, du har herjet mye med strøm ser jeg av trådene dine. Det har nok vært en slags manuell hovedbryter mellom bankene på min båt, som i dag er tatt til ankervinsj strømbryter. Derav dette hjemmemekk opplegget som møter meg nå. Jeg kommer til å prøve følgende: koble ene + fra dynamoen over til forbruksbank. (Går alltid på to motorer, fordi servoen kun sitter på styrbord side) Så kjøper jeg ett BT rele (har gjort det alt) og kommer til å koble det mellom bankene, men velger å beholde start som hovedbank. (Jeg har kun ett startbatteri) Tror jeg kommer i mål med dette opplegget og får samtidig litt bukseseler og belteløsning. Er ikke så flink med skisser, men blir noe i nærheten av det Bjørn har tegnet tidlig i sin tråd om BT rele. Igjen, takk for hyggelig og dyktig hjelp. Ser dere noe feil med mitt opplegg så syng ut. Vil BT releet fungere når man dynamo + til hver bank? eller klarer den ikke å skille på hoved og second bank? (Håper det skillet ligger i reelet med den merkede tilkoblingen?) Siste opplysning, både ankervinsj og baugtruster går på startbatteriet, bør kanskje være fremtidig prosjekt å koble egen pakke, hvertfal trusteren? Jori Sitér dette innlegget Link to post
JensKH Svart 8.Juni.2012 Del på Facebook Svart 8.Juni.2012 Jeg går ut fra at ankervinsj og baugtruster bare brukes når motoren er i gang. I så fall så er det vel helt greit at de går på startbatteriet. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 8.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2012 Jeg går ut fra at ankervinsj og baugtruster bare brukes når motoren er i gang. I så fall så er det vel helt greit at de går på startbatteriet. Det stemmer, men lang vei til baugtruster, da batteriet sitter bak i motorrom. Mange som sier det gir utrolig effekt å ha batteriet fremme ved trusteren! Sitér dette innlegget Link to post
JensKH Svart 8.Juni.2012 Del på Facebook Svart 8.Juni.2012 Dersom du har ledningstverrsnitt og lengde, så kan du regne ut hvor stort spenningsfall du får i kablene. Det vil gi deg en pekepinn på hvor mye du kan hente ved et slikt batteri. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 8.Juni.2012 Del på Facebook Svart 8.Juni.2012 dette er vel noe du kunne ha brukt? http://www.marinesho...511815;c:101828 80 kroner rimeligere her: http://www.maritim.n...125a-dual-sense Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 8.Juni.2012 Del på Facebook Svart 8.Juni.2012 Mateco har egentlig sagt det meste, jeg har også skrevet noe her: https://baatplassen.n...lere-batterier/ Bottom line: begge motorers dynamoer lader forbruksbanken og forbindes så startbatteriet via relé, enten spenningsstyrt (BEP/biltema) eller konvensjonelt (D+ styrt) Sitér dette innlegget Link to post
eiaro Svart 8.Juni.2012 Del på Facebook Svart 8.Juni.2012 Bakdelen med 1 bank for alt er at start krever en enorm strøm på kort tid. Forbruksbatterier er normalt ikke laget for denne strømmen, men antallet batterier kompenserer til en viss grad for det. Startbatterier er derimot laget for å gi en enorm strøm over kort tid, men reagrer dårlig på konstant lavt trekk. Du vil da til en viss grad miste fordelen av at en stor bank kan lades sakte ut og oppnå kanskje 110% av kapasiteten. Et forbruksbatteri og startbatteri har forskjellig design, og forskjellig bruksområde. Å blande vil da være å velge kompromisser. Et alternativ jeg vurderer sterkt er å bruke en lader fra Sterling som gir en mer optimal ladesekvens på forbruksbatteriene. For meg er det om å gjør å ha tiden motoren sviver for å lade batteribankene så kort som mulig. Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 8.Juni.2012 Del på Facebook Svart 8.Juni.2012 (redigert) Koble babord til forbruk og styrbord til start. Så kobler du VSR fra BEP eller Biltema mellom dem, men setter en stor nok sikring mellom dem som denne http://biltema.no/no...gsholder-25232/ Dvs det er sikringsholder, du trenger en sikring på typisk 100 eller 150A: http://biltema.no/no...ing-ANL-252320/ Start-batteriet ditt er hoved-batteri, så det har du koblet på hoved-siden. (Biltema kaller det noe annet enn start og forbruk, tror det er hoved og tillegg...) Med den løsningen har du tatt flere fluer. - 2 dynamoer klare til bruk - Enklere om en skulle ta kvelden på en tur. - den ene dynamoen lader først start-batteri, den andre forbruk, når start er OK, så hjelper den med å lade forbruk - Sikringen hindrer i at det går for mye strøm gjennom VSR Rent bortsett fra at jeg ikke vil ha en båt der jeg _må_ ha baugpropell, så ville jeg satt ett batteri foran sammen med baugpropellen. Gjerne med en egen VSR som kan lade det. // Finn-Arne som har 2 dynamoer i bilen, enn til start-batteriet, og en til forbruksbatteriet (som også er av typen startbatteri, siden det brukes sammen med en vinsj eller to. ) edit: og som akkurat fant ut at han skal ha et VSR i bilen også, mellom batteriene... Redigert 8.Juni.2012 av BoBeep (see edit history) Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Ingar Svart 8.Juni.2012 Del på Facebook Svart 8.Juni.2012 Ser ikke hvilken fordel dette gir fremfor å koble begge dynamoer til forbruk, med relé til start? Ulempen med å gjøre det slik du beskriver at at ladestrømmen fra den ene dynamoen til forbruksbanken må gå gjennom det ene releet. Best å ha en mest mulig ubrutt linje mellom dynamoer og forbruk. Til start går det i praksis ikke noe ladestrøm. Bakdelen med 1 bank for alt er at start krever en enorm strøm på kort tid. Forbruksbatterier er normalt ikke laget for denne strømmen, men antallet batterier kompenserer til en viss grad for det. Om den kommentaren var til meg så har det oppstått en misforståelse, motorene startes fra starbatteriet. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 8.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2012 Mateco har egentlig sagt det meste, jeg har også skrevet noe her: https://baatplassen.n...lere-batterier/ Bottom line: begge motorers dynamoer lader forbruksbanken og forbindes så startbatteriet via relé, enten spenningsstyrt (BEP/biltema) eller konvensjonelt (D+ styrt) Takker Ingar og fin tråd, synd jeg ikke fant den første gangen. Ser at forskjellen på ditt opplegg versus Mateco er at han har lading til begge banker, noe du kaller dessverre. Legger også merke til at du foretrekker at Forbruksbanken lades først. Ellers er vel det meste slik jeg har fått resonert meg frem til. Da følger jeg din modell Ingar og setter BT sitt rele imellom. Lar hovedbank være forbruksbanken, selv om det strider litt imot det jeg trodde først, alltid sikre startstrøm. Da bør +kablene fra dynamoen settes sammen med +kabel til forbruksbatteri, slik at lading kommer til batteriet, selv om hovedstrømsbryter er slått av, enig? Videre bør også skillereleet kobles på denne siden av hovedstrømsbryteren (selv om det på startsiden alltid vil være påslått hovedstrømsbryter) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 8.Juni.2012 Del på Facebook Svart 8.Juni.2012 Mateco's opplegg lader vel også begge banker, men han har tegnet inn endel brytere etc At jeg foretrekker å lade forbruk er fordi det er denne banken som trenger ladestrøm, startbanken er i praksis alltid oppladet. (En start bruker ca 1Ahr eller mindre). Unødvendig å kjøre all den strømmen gjennom relét. Godt dimensjonert kabel fra dynamo til forbruksbank, da eliminerer man alle muligheter for dårlige kontakter og spenningsfall. Samt at man ikke risikerer å ødelegge diodebroen i dynamoen ved at batteriet kobles ifra mens motoren går. Skillereleet kobles normalt direkte mellom batteribankenes plusspoler. Hovedbrytere mellom startbatteri og motor, og forbruksbatteri og forbruk. Sitér dette innlegget Link to post
cosmo Svart 8.Juni.2012 Del på Facebook Svart 8.Juni.2012 Kjøp BEP sitt system bruker det selv og er kjempefornøyd. Der følger det med koblingsskjema og jeg skjønner ikke hvorfor folk alltid skal finne opp kruttet på nytt. Dette gir trygghet på at det virker og du slipper å kaste bort tid npå prøving og feiling. Jeg sprengte ladereleet, Men det var fordi mine batterier sto på rekke med minus og pluss ganske nær hverandre og da jeg greide å miste fastenøkkelen ned på polene så sveseflammene sprutet og da er det ikke rart at det gikk galt. Kjempe fornøyd med bep, der altså. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 9.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2012 Mateco's opplegg lader vel også begge banker, men han har tegnet inn endel brytere etc . Skillereleet kobles normalt direkte mellom batteribankenes plusspoler. Hovedbrytere mellom startbatteri og motor, og forbruksbatteri og forbruk. På de skissene jeg så fra mateco, gikk det en + dynamoledning til forbruksbank og en rett til startbank. Så ja da får han ladet begge bankene, men noterte meg at du ikke helt likte det opplegget, du foretrakk å kjøre begge + dynamoledningene til forbruksbank. Jeg skjønner argumentet med å lade forbruksbanken først, da man nesten alltid trekker mer strøm derifra. Uansett har jeg med startkabler i båten, spesielt siden jeg bare har ett startbatteri. Istedet for å trekke lange kabler på skillereleet for å gå direkte til + på batteriene, tenkte jeg å trekke korte kabler og gå innpå + ledningene på hovedstrømsbryterne, skulle jo bli det samme og litt mindre ledning (klarer meg med 20 cm) og dermed mindre spenningsfall. Har kjøpt ferdige 16mm2 ledninger til den jobben. Ønsket egentlig 25mm2 men det hadde de ikke i butikken og 35mm2 ble for store i forhold til releet syntes jeg. Skal ned i båten nå og fikse på dette, så blir det en tur ut med overnatting etter det. Igjen takk for god input Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.