Jump to content

Gamle viksund 27 Har motor enten framme eller bak. Hvorfor?


glalaksen

Recommended Posts

Enda et spørsmål i rekken av rare ting jeg lurer på.

 

Har en viksund 27 columbi, turbåt. Og drømmer om sjark. Har da sett på noen 27 fots viksund sjarker med samme skrog som columbien. At motoren stå bak i min columbi skjønner jeg da det hadde vært lige praktisk å drive å klatre over den i salongen.

 

Det jeg lurer på er hvorfor sjarkene har motoren framme i styrhuset og ikke bak lasterommet?

 

Båtene er vel kjent for "dårlig" oppdrift bak, men columbiene klarer seg bra. Videre så tror jeg ikke at det blir mindre lastekapasitet?

 

Fordelen med den bak er jo blandt annet at man slipper bråket i styrhuset.

 

Noen som har en formening om hvorfor den er flyttet fram på sjarken?

Link to post

Det er vel for å få et større sammenhengende lasterom og et lavere selvlensende dekk enn på Columbien tenker jeg. Skal du utnytte lastekapasiteten til Columbien på fiske må du vel nesten fylle opp salongen med fisk, og det blir fort litt grisete...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Hehe artig at du sier det Index Snakket med en kompis som hadde gjort en kanonhandel på en sjark og sa at det drømt jeg også om. Da fikk jeg til svar. "Har du ikke hørt om han griskuken ute i Arnøy som dro til lofoten med en sånn båt. Han la ei pressenning i salongen og fylte opp med fisk. Den båten lukta visst guano" Det er den båten vi eier i dag :smiley: Så båten vår har mange år på baken som fiskebåt, og vært med på mange turer til lofoten. Tror det kun ble brukt juksa.

 

Tror du dekkene i sjarkene er lavere? Jeg har prøvd å måle og fant ut at de er i allefall tilnermet like.

 

Jeg har jo en formening om at lasterommet ville blitt større siden båten er bredere fremfor motoren. Lasterommet ville jo gått fra veggen foran motoren og ca til rett bak førerstolen inne. Et prolem kunne kanskje bli at den vile blitt for framtung med full last?

Link to post

Birddog1:

 

Det med vribart propellanlegg kan absolutt være en grunn. Ligger en ute på nett nå der koblingen kommer opp gjennom dekket. Hadde vært lite praktisk å springe bak på hekken for å nå disse. I dag er det vel like vanlig med sluregir så da faller vel det problemet bort?

 

Hvorfor mener dere at lavest mulig dekk er viktig? Tror dere f.eks at 10-15 cm vil utgjøre mye på stabiliteten? Og kunne det ikke bli løst med å lage en romluke rundt motoren Lasterommet må uansett ha en romluke tror de skal være rundt 45 cm over dekk i hht. nordisk båtstandard. En slik til motoren ville da blitt en forlengelse av den til lasterommet.

Link to post

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=34804946

Se denne bl solgt etter ca en uke. Ikke veldig godt utstyrt og en pris som jeg humrt godt tl når jeg så den. Slo n spøk til min kjære fru også, men den måtte jeg bite i meg gitt.

 

Her den med koblingen opp gjennom dekk. Hvis man hadde oppgradert denne for 200 000,- vil jeg tro man får en mer "oppdatert" båt. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=35194489

 

Her er viksund 25 som er lettere ombygd: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=34797203

Link to post

En annen ting jeg har tenkt på. Hvis dere ser på den nederste linken. Båten som er ombygd. Der står de og drar garn i baugen og båten er helt åpen der. Ser for meg et scenario der du har mye bruk og fisk på lett som gjør båten tung framme. Hvis det i tilegg er dårlig vær så skal det vel ikke mye til for at det kommer for mye vann ombord. Det tror jeg vil være farlig, eller er jeg bara paranoid nå og skaper problemer som ikke finnes?

Link to post

var ikke klar over at Colombi hadde motoren bak. Er det v-gir på den da eller?

 

Den er vel ikke direkte bak, den står vel ca 2 meter foran hekken. Rett bak senter er vel mer korrekt. Vanlig gear, og en god meter med stiv aksling. Motorrommet går frem til inngangen til kabinen.

 

Jeg ville ikke hatt en båt som var åpen forut til fiske nei!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

I gamle dager hadde sjarkene motoren bak. En så liten og enkel motorkonstruksjon som mulig var vel grunnen til det. Styrehuset ble plassert oppå, siden fjernbetjening av motor og gir/propellanlegg var ukjent. En annen fordel var at den eneste varmekilden i båten (bortsett fra vedovn) var motor og eksosanlegg, så eksosrøret ble lagt gjennom styrehuset for å avgi så mye varme som mulig.

 

Dette gjorde da at fisket foregikk på åpent dekk foran, med de ulempene det medførte. For å avhjelpe dette kom større og større lugarkonstruksjoner og etter hvert høy bakk for å skjerme mot sjø og vær.

 

Så flyttet de styrehuset foran, for å få et skjermet dekk bak. Motoren fulgte etter, både på grunn av betjeningen og varmen. Og for å gi plass til lasterom.

 

Men nå, med lavere og lettere motorkonstruksjoner og full fjernbetjening av både motor og gir, står man mye friere i å plassere ting hensiktsmessig.

Link to post

var ikke klar over at Colombi hadde motoren bak. Er det v-gir på den da eller?

 

Når de sier "bak" så er det ikke slik du tenker deg. Den står litt aktenom midten. På sjarkene derimot er det minimalt med for-dekk, styrhuset er langt frem og motoren er montert 2 meter lengre frem enn på Columbi. Dette er selvfølgelig for å gjøre plass til fisk i lasterommet.

(ups, der hadde index vært før meg gitt)

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Gode poenger, men tror dere lasterommet blir mindre? Båten er jo smalere der hvor motoren står bak enn enn der de står framme. Om man vil kan jo lasterommet forlenges til å gå understyrhuset hvis det er nødvendig.

 

Grunnen til at jeg begynte å tenke på dette var at jeg traff en kar i havna i vår som kom inn med en 30 fots sjark bygd sør på helgeland rett etter krigen som han sa. Det han fremhevet med som virkelig bra met båten var at ved motorbytte for 6-7 år siden satt de motoren bak. (Minuset var at de hadde satt døra på ned til rommet bak og ikke foran pånedgangen og dermed hadde han ikke tilgang når han hadde garnene på hekken.)

Link to post

En annen ting jeg har tenkt på. Hvis dere ser på den nederste linken. Båten som er ombygd. Der står de og drar garn i baugen og båten er helt åpen der. Ser for meg et scenario der du har mye bruk og fisk på lett som gjør båten tung framme. Hvis det i tilegg er dårlig vær så skal det vel ikke mye til for at det kommer for mye vann ombord. Det tror jeg vil være farlig, eller er jeg bara paranoid nå og skaper problemer som ikke finnes?

 

Litt skeptisk jeg også , har vært med i større Viksund båter og det skal ikke så mye sjø til før det skvetter på rorhusvinduene.

I tillegg så er det støpt på noe som ligner en solid flaps bak , samt at jeg ikke kan se noe til dekksporter/spylgatt. Så med baugen full av vått bruk , og litt grov sjø bakfra så tipper jeg det kan bli litt 'spennende'

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...