myhreoe Startet 8.Juni.2012 Link til dette innlegget Startet 8.Juni.2012 Har nå hatt båten i 3 år og ser at den trenger en omfattende renovering.Er mye som er dårlig laget og den har fått fuktskade på grunn av lekkasjer rundt alle vinduer. Som man ser på nærbilde av ene vinduet så er det rimelig mange skruehull, mange av de kun tettet med silikon. Og bare mørk og dyster teak innredning. Blir mere oppdatering av herligheten i morgen.Det blei plutselig seint. Sitér dette innlegget Stolt eier av båtførerbevis Link to post
Tom Rør Svart 9.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2012 Fint med bilder, så vi kan følge med på jobben Lykke til videre Sitér dette innlegget Link to post
myhreoe Svart 9.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2012 Når sant skal sies så har jeg vært medlem i hagebåteierforeningen de siste to åra, grunnet husbygging, garasjebygging og opppussing av gammelt hus og salg av dette. Men nå står båten godt plassert utenfor huset og det er veldig greit å gå ut i båten uten altfor mye planlegging av hva man må ha med :) Blir jo rimelig lysten på å komme seg på sjøen med utsikt som dette (Litt skeivt bilde men utsikten upåklagelig) Her ett lite bilde fra demontering av interiør Fant mye rart når jeg kom plukket ned interiøret, Originalt var det mahogny innredning i båten og når dette blei stygt og begynte å gå i oppløsning har en tidligere eier brukt mye flid på å legge nye teak plater utenpå de gamle platene.Var en grunn til den litt dårlige lukta. Sitér dette innlegget Stolt eier av båtførerbevis Link to post
myhreoe Svart 9.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2012 Litt flere bilder i fra demonteringen, mye grums og rot låg skjult. Godt å få revet vekk det gamle. Dieseltanken ligger i dørken i styrhuset, men har hele tida vært litt diesellukt i styrhuset. Så den ryker i det. Skal ha to tanker på 150 L i motorrom tror jeg. Hullet midt i tanken er til foten for bordet. Alt grumset er samlet seg der gjennom årenes løp. Ekkelt.. Skjønte og hvorfor det luktet diesel.Helt til høyre i bilde er to rør som kommer opp av tanken. Platen som rørene er festet i er popnaglet fast i tanken. Så er fine ventilhull Flere bilder følger.Men er ikke fler av demonteringen. så nå er båten tom innvendig og skal nedvaskes før jeg begynner med sette opp nye plater og innredning, skal bruke minst mulig finer og holde meg til divinycell som kjernemateriell.Har laget meg støpeplate i blekk på 120 x 230. Og får jeg forhåpentligvis blanke og slette overflater når jeg begynner å lage nye plater til innredningen. Har ei altfor lang "to do"liste. Dørk ute skal senkes og de gamle xfiner platene måtte man være medlem av Strongman klubben for å løfte. Nye divinycell er kjøpt inn for dørk og Skott mellom styrhus og motorrom. Ny bakvegg skal lages med ny skyvedør. Stikkcabin, styreposisjon. Polstring, toalett må overhales(møkkajobb ) Er masse som ikke nevnt i denne omgang men vi tar det etterhvert. Sitér dette innlegget Stolt eier av båtførerbevis Link to post
myhreoe Svart 14.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2012 Har brukt noen båtpenger, fikk pakke i fra junaiten i dag.Nytt pakningsett til 280 drevet. Og tidligere i uka fikk jeg pakninger til Transomplata Hadde vel strengt tatt ikke behov for å kjøpe de nå, men nå er de i hus Det har vert lite jobbing i båten i det siste, blir mest vanlig jobb og overtid. Men skal prøve å få gjort ett skippertak i helga. Sitér dette innlegget Stolt eier av båtførerbevis Link to post
-morten- Svart 15.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2012 Det var jo ikke akkurat lite prosjekt!! Her er det jo som å starte på nytt igjen! Rekner med dette er en halvfabrikata båt i utganspungtet, med alt rasket av instalasjoner under dørken! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Nemo Svart 15.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2012 Hei. Jeg har en Halco 29 og har også dieseltank under dørken som hos deg. Det var diesel lukt da jeg kjøpte den. Tok ut tanken, da det var luken som lakk. Tanken var av aluminium, og fikk laget to nye luker pluss enavtappingsmulighet i bunnen av tanken. Tanken ble tett og det har ikke vert diesel lukt senere. Du bør ikke flytte tanken bak. Båten blir for baktung, det er best på ha den i bunnen. Hvilke vinduslister har du? Jeg hadde lekkasje og fikk ikke vinduene tett før jeg fann en beskrivelse som Vanntro har lagt inn. Den metoden hjalp. Lykke til med jobben. Det er ikke en liten jobb. Sitér dette innlegget Link to post
myhreoe Svart 17.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2012 Kanskje jeg kan prøve å få tettet tanken. Såg at lekkasjenes tid ikke er forbi, var inne i båten i går da regnet som værst. drikkevannnintaket ligger oppe på dollbordet og har en dårlig pakning.Vanntanken låg helt framme i baugen så vannet har fulgt slangen igjennom alle vegger og ned i bunn av båt. Men nå er det tett Sitér dette innlegget Stolt eier av båtførerbevis Link to post
myhreoe Svart 22.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2012 Har i dag fått en liten pakke i fra eurofritid, nytt lager til svinghjulshuset. så blir den og shina opp Blir oppussing av svinghjulshuset i morra Sitér dette innlegget Stolt eier av båtførerbevis Link to post
Polarn Svart 22.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2012 Dæven, artig prosjekt. Lite var det ikke Skal følges Håper på masse bilder Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
myhreoe Svart 23.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2012 Ja er litt mer jobb enn hva jeg først hadde tenkt, men satser på at den blir bra til slutt. Har noen utfordringer når det gjelder bakkvegg, rett eller vinklet? har og lurt på å lage vegg ala Bayliner 2556. Døra inn til kabinen var i utgangspunktet bare 115 cm. litt lavt. men Dørk er senket med 8 cm, så nærmer seg en anstendig høyde. Sitér dette innlegget Stolt eier av båtførerbevis Link to post
Nemo Svart 23.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2012 Jeg har laget en rett bakvegg på min Halco, da den hadde samme cabin som var på Halco 26. Ble ikke fornøyd med høyden. Har du sett denne båten? http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=33085871 Sitér dette innlegget Link to post
atvv Svart 16.November.2012 Link til dette innlegget Svart 16.November.2012 hva skjer ? Sitér dette innlegget Link to post
myhreoe Svart 8.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2013 Har dessverre ikke skjedd så masse da jeg blei sjuk og mistet hele gnisten på båtliv. Men er nå på bedringensvei og vil fortsette å jobbe med båten. Valget var å enten sette den i stand eller selge den som den står, noe jeg ikke hadde lyst til.. Vil selvsagt legge ut bilder etterhvert som prosjektet skrider frem. Sitér dette innlegget Stolt eier av båtførerbevis Link to post
Zitt Svart 9.April.2013 Link til dette innlegget Svart 9.April.2013 Velkommen tilbake på banen! Det ville være umåtelig trist om du skulle miste gnisten på båtliv. Det går jo nesten ikke an når man bor på Bømlo, det er jo midt i båtparadis. Jeg holder også på med lignende arbeid som du, men litt mindre omfattende(prosjekt oppussing av Wking 26ac). Mitt råd til deg er å sette deg mindre delmål, og ta det step by step. Når du har tettet et vindu, laget et skap eller pusset en detalj, er det en inspirasjon i seg selv. Prosjekt ditt er veldig spennede og du kan være sikker på at vi vil følge med, men ikke føl det som et press. Ta det i et tempo som passer deg, og hold deg frisk! Lykke til ! Sitér dette innlegget Link to post
myhreoe Svart 22.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2013 (redigert) Noen som vet hva den ekle gugga som ligger i dieseltanken er for noe? Hvis dette er dieseldyr hva er best å fjerne det med?Tanken er nå løs etter å ha blitt støpt fast, og kilt fast .https://baatplassen.n...25/img_0821.jpgMåtte og tømme den for 300 liter vann,det som var av diesel i tanken fløt vel ut av tanken da vannet for i den https://baatplassen.no/bildearkiv/7/7725/img_0817.jpg Redigert 22.April.2013 av myhreoe (see edit history) Sitér dette innlegget Stolt eier av båtførerbevis Link to post
Polarn Svart 22.April.2013 Link til dette innlegget Svart 22.April.2013 Vask tanken i rødsprit og tørk godt opp. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
myhreoe Svart 28.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2013 (redigert) Ja en liten oppdatering ang. deler. Har bestillt ny pakning til Isotemp berederen, 2 ganger hos Bergen marine og Industrisalg og en gang hos Haugesund marineservice. Dette var i fjor vår og fjor høst. Og har dessverre ikke sett noe til pakningen hos noen av de. Ellers så er det bestillt inn Led list 5m i fra Ebay. Ny brukt kombinert vask og gas topp. Og en mini eber regulator fra nettbåt. https://baatplassen.no/bildearkiv/7/7725/001_501.jpg Den som fulgte med eber D3 som blei brukt innkjøpt hadde sett sine bedre dager og blei forkastet. Selv om jeg har bakgrunn innen elektronikk og automasjon giddet jeg ikke reparere den. Foretrekker den nye sorte og ikke en som ser ut som den har stått i ett bolighus i 25 år.Ellers så har det gått i isolering av garasje og flytte alt som var på vegg ut på golv og tilbake igjen ettersom man kom rundt i garasjen. Har brukt sponplater for å lette montering av hyller og annet som skal på vegg.Garasjeloftet er fullt opp av alt som er til båten og det begynner å bli litt etterhvert.Kjøpte og den ene hitlervarmeren X2https://baatplassen.no/bildearkiv/7/7725/eber_x2.jpg av Mr.Haaby og lurer på om den kan brukes som som varmeapperat til garasjen? Er jo ikke så stor men litt lunk blir det vel av den Er en liten ting jeg lurer på , hvorfor får jeg kun lagt opp link til bilde og ikke selve bilde. Noen som vet? Redigert 28.April.2013 av myhreoe (see edit history) Sitér dette innlegget Stolt eier av båtførerbevis Link to post
myhreoe Svart 28.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2013 Sorry, var litt raskt med å etterspør bilde posting. Fant ut av det etter litt søking på baatplassen Sitér dette innlegget Stolt eier av båtførerbevis Link to post
Janaudun Svart 3.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2013 Håper det går godt med prosjektet ditt :) Eg er også eigar av ein Halco 26, og har starta på ein jobb som ser ut som den vert større etter kvart ;) Har bl.a. tenkt å bygge om til skrå aktervegg. I den samanheng må eg gjere endringar på noverande løysing for drivstoff tank. Liker løysinga med plassering under dørk, og kunne eg tenkt meg å plassert denne der. Er veldig takknemlig om du kan gi meg opplysninger om mål på tanken som du har. Lukke til videre! Sitér dette innlegget Link to post
myhreoe Svart 13.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2014 Ja da har jeg hatt en lengre pause fra prosjektet. Men har jobbet endel med båten og ikke vært flink til å oppdatere, Spesielt en ting jeg har holdt på med som har tatt lang tid er å rett opp overbygget. Det har manglet avstiving så dollbordet har fått ett nedsig. Blei og mye mer når jeg tok vekk innredning. Men har montert opp midlertidige støtter i fb tak og innvendig mot overbygg for å tvinge opp overbygg. For å ikke få sprekkdannelser i gelcoat måtte jeg ta litt om gangen, har tatt endel bilder må bare finne igjen minnekortet de ligger på. Har og tatt endel service på utstyr som skal være i båten. Deriblant Isotempen. Fikk endelig tak i pakningsett( nettbaat leverer varene ) og da var det bare å bytte. De gamle pakningene: Og der var den klar En annen ting jeg har holdt på med er å pirke ut hundrevis av skruer i fra overbygg, de var brukt som "tetting" i gamle hull kun smurt litt silikon innenifra. men hull rett inn utenifra. Ikke rart det lakk som ei sil i overbygg. Sitér dette innlegget Stolt eier av båtførerbevis Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.