Jump to content

VP HS1 gear med revers som slurer av og til


rwillum

Recommended Posts

Har kjøpt og satt inn et overhalt gir, men det har litt problem med revers. I rundt 3 av 5 ganger går den med rundt halvparten av omdreiningene når den blir satt i gir. Girvaier drar velger hele veien, så det er ikke den. Men det virker som den slurer, så jeg må prøve flere ganger før den tar skikkelig tak. Ikke helt trygt å legge til når du må ha så mange forsøk.

Noen som har erfart det samme? Kan det være en ventilstyring som fusker?

//Ronny

Link to post

Mener å huske at det giret skal ha samme type olje som motoren, så den oljen du har brukt skal være ok.

Har selv fått hjelp til å overhale et slikt gir, og det var ikke enkelt, det består av mye deler, og mye som skal være utført riktig.

Så da kommer spørsmålet: Er det fagfolk som har overhalt det? Er det riktig utført? Har de skiftet alle nødvendige deler?

Du sier du har kjøpt det, kan du ikke reklamere på det?

Link to post

Giret ble kjøpt privat ifjor da min MS4 tok kvelden, men det ble ovehalt av fagmann som er kjent. Var varmgang og svidd clutch visstnok. Dette er byttet, og oljepumpa er ny. Men, som sagt jeg vet ikke hvilken oljetype som er påfylt. Ifg en manual at skal det være samme som på motor. For å være sikker skal jeg ta et skifte og se. Greit å bytte uansett noen timer etter overhaling. Men det jeg ser er at ruting av kjølingen ikke er optimal. Bør vel ha oljekjøler på giret som første punkt. Skal legge om det også for å være sikker.

Link to post

Jeg har et ms4 gir og det er som du sier at back in the day var det sagt at det skulle være samme olje som motor. Dette har jeg fått høre at det skal brukes volvo syntetisk girolje isteden. Men en annen ting skal du kjøre kjølinga gjennom oljekjøler til giret først, må du sette på sjøvannsfilter ellers kan du forv eksempel dra inn en manet rett i kjøleren og da er det kvelden. Jeg har girkjølinga sist og har ingen problem med det. Jeg har lurt på denne konvertingen selv, da jeg misliker smellet når jeg sjalter giret. Var det samme fysiske mål på hs1 giret? Har kommet frem til at et hs45 gir er 10 cm kortere og derfor får jeg kostnaden med lengre aksling også. Det neste som slår meg er om du skiftet svinghjul sammen med giret, mener at hydrauliske gir skal ha et tyngre svinghjul.

Link to post

Cosmo: Det var samme mål på HS som på MS ift aksling, men fikk et stort problem med dybden. Den satte seg på dørken da det var igjen 2 cm. Så da var det ut med kassa, lage et hull og støpe et søkke.Var det enkleste siden jeg ikke kunne heve motor noe mere. Får høre litt med noen VP generaler, å høre deres mening. I mens så gjør jeg som Fusebox, kjører med 15/40

Redigert av rwillum (see edit history)
Link to post

Jeg måtte bytte svinghjul og montere en demperplate.

Ja, dette fulgte med Hs1a gearene som ombyggingssett når man kjøpte disse nye.

Inn og utgående aksler på Ms4 og Hs1a har samme mål, derfor var/er det en grei jobb og bytte.

Årsaken til tyngre svinghjul og annen svingningsdemper er godt hørbar skranglelyd fra Hs1a gear, om man ikke bytter.

I alle manualer står det ang. olje, same as engine...

"Sistemann tar med flagget"

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...