rwillum Startet 9.Juni.2012 Del på Facebook Startet 9.Juni.2012 Har kjøpt og satt inn et overhalt gir, men det har litt problem med revers. I rundt 3 av 5 ganger går den med rundt halvparten av omdreiningene når den blir satt i gir. Girvaier drar velger hele veien, så det er ikke den. Men det virker som den slurer, så jeg må prøve flere ganger før den tar skikkelig tak. Ikke helt trygt å legge til når du må ha så mange forsøk. Noen som har erfart det samme? Kan det være en ventilstyring som fusker? //Ronny Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 9.Juni.2012 Del på Facebook Svart 9.Juni.2012 Har du sjekket olje nivå? Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
rwillum Svart 9.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2012 Oljenivå er på topp. Men vet ikke hvilken type som er brukt da. Mener det skal brukes samme som på motor, 15/40. Skal prøve et bytte snart. Sitér dette innlegget Link to post
cosmo Svart 9.Juni.2012 Del på Facebook Svart 9.Juni.2012 Kjøp original volvo olje for gir. Det er et gammelt jungelord. Da slipper du å sitte med postsparebanken full av skjegg dersom det skulle skje noe. Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 10.Juni.2012 Del på Facebook Svart 10.Juni.2012 Mener å huske at det giret skal ha samme type olje som motoren, så den oljen du har brukt skal være ok. Har selv fått hjelp til å overhale et slikt gir, og det var ikke enkelt, det består av mye deler, og mye som skal være utført riktig. Så da kommer spørsmålet: Er det fagfolk som har overhalt det? Er det riktig utført? Har de skiftet alle nødvendige deler? Du sier du har kjøpt det, kan du ikke reklamere på det? Sitér dette innlegget Link to post
cosmo Svart 10.Juni.2012 Del på Facebook Svart 10.Juni.2012 Å mene å huske at et gir skal ha en type olje er ikke godt nok. Snakk med forhandler og vær sikker. Det kan bli dyrt å bruke noe man tror er riktig. Sitér dette innlegget Link to post
rwillum Svart 10.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2012 Giret ble kjøpt privat ifjor da min MS4 tok kvelden, men det ble ovehalt av fagmann som er kjent. Var varmgang og svidd clutch visstnok. Dette er byttet, og oljepumpa er ny. Men, som sagt jeg vet ikke hvilken oljetype som er påfylt. Ifg en manual at skal det være samme som på motor. For å være sikker skal jeg ta et skifte og se. Greit å bytte uansett noen timer etter overhaling. Men det jeg ser er at ruting av kjølingen ikke er optimal. Bør vel ha oljekjøler på giret som første punkt. Skal legge om det også for å være sikker. Sitér dette innlegget Link to post
cosmo Svart 10.Juni.2012 Del på Facebook Svart 10.Juni.2012 Jeg har et ms4 gir og det er som du sier at back in the day var det sagt at det skulle være samme olje som motor. Dette har jeg fått høre at det skal brukes volvo syntetisk girolje isteden. Men en annen ting skal du kjøre kjølinga gjennom oljekjøler til giret først, må du sette på sjøvannsfilter ellers kan du forv eksempel dra inn en manet rett i kjøleren og da er det kvelden. Jeg har girkjølinga sist og har ingen problem med det. Jeg har lurt på denne konvertingen selv, da jeg misliker smellet når jeg sjalter giret. Var det samme fysiske mål på hs1 giret? Har kommet frem til at et hs45 gir er 10 cm kortere og derfor får jeg kostnaden med lengre aksling også. Det neste som slår meg er om du skiftet svinghjul sammen med giret, mener at hydrauliske gir skal ha et tyngre svinghjul. Sitér dette innlegget Link to post
bille Svart 10.Juni.2012 Del på Facebook Svart 10.Juni.2012 Jeg har HS1, og det står beskrevet samme olje som jeg har på motor. (TAMD 41). Sitér dette innlegget Link to post
cosmo Svart 10.Juni.2012 Del på Facebook Svart 10.Juni.2012 Whatever, bruk det dere ønsker. Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 10.Juni.2012 Del på Facebook Svart 10.Juni.2012 Jeg har brukt 15/40 mineral, eller samme som på motor i mange år på HS1 gir. Det står oppgitt i instruksjonsboken. Sitér dette innlegget Link to post
rwillum Svart 10.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2012 (redigert) Cosmo: Det var samme mål på HS som på MS ift aksling, men fikk et stort problem med dybden. Den satte seg på dørken da det var igjen 2 cm. Så da var det ut med kassa, lage et hull og støpe et søkke.Var det enkleste siden jeg ikke kunne heve motor noe mere. Får høre litt med noen VP generaler, å høre deres mening. I mens så gjør jeg som Fusebox, kjører med 15/40 Redigert 10.Juni.2012 av rwillum (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
cosmo Svart 10.Juni.2012 Del på Facebook Svart 10.Juni.2012 Sjekk om du har skifta nytt svinghjul , om det er nødvendig og hvilke følger det får dersom du ikke har byttet. Sitér dette innlegget Link to post
rwillum Svart 10.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2012 Hei Cosmo. Glemte å nevne det ja. Jeg måtte bytte svinghjul og montere en demperplate. Grisedyrt! Sitér dette innlegget Link to post
cosmo Svart 10.Juni.2012 Del på Facebook Svart 10.Juni.2012 Ja, spurte volvoforhandler om prisen på svinghjulet. 14 000kr. sa han uten å rødme. Sitér dette innlegget Link to post
Kasina Svart 10.Juni.2012 Del på Facebook Svart 10.Juni.2012 Jeg måtte bytte svinghjul og montere en demperplate. Ja, dette fulgte med Hs1a gearene som ombyggingssett når man kjøpte disse nye. Inn og utgående aksler på Ms4 og Hs1a har samme mål, derfor var/er det en grei jobb og bytte. Årsaken til tyngre svinghjul og annen svingningsdemper er godt hørbar skranglelyd fra Hs1a gear, om man ikke bytter. I alle manualer står det ang. olje, same as engine... Sitér dette innlegget "Sistemann tar med flagget" Link to post
rwillum Svart 10.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2012 Takk for alle innspill så langt Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.