Jump to content

propellberegning, eller iallefall litt synsing

Sjeldenutpå

Recommended Posts

Holder på å skal skifte motor i båten. I den forbindelse har eg forsøkt to ganger å kontakte Sleipner via både mail og tlf for å få hjelp til propellberegning. De var skikkelig ufin på tlf. Slik kunne eg bare drite i på denne årstiden, det var for travelt.

Foreløbig har eg valgt å ikkje bry meg om propellskifte, og evt ta dette utover sommeren/høsten. Kanskje kikke etter brukt propell.

Men så er jo spørsmålet, kva skal eg sjå etter.

Er det nokon som kjenner til firma som er intressert i å hjelpe, eller evt har kunnskaper om slik sjølv ? Eg er rimelig blank. Men eg har nokre antagelser.

Min Osvik 34 hadde 250hk og gikk i 14 knop.

En annen Osvik34 har 280hk og går i 16 knop.

En Osvik 36 har 270hk og går i 19 knop.

Eg kjenner ikkje gearutveksling og propell på nokon av de andre.

Forden min som er kassert gikk i 2400 o/min og gear BW73C har utveksling 2:1.

Eg beholder samme gear inntil annet er påvist bedre.

Propellen min er Radice OTS8R scewback, 23 s 24.

Ny motor går til 2800 o/min. Men den har 330hk minst. Så her blir det masse krefter eg ikkje får utnytta fullt ut.

Kva tips har BP'ere til meg om dette?

En i havna meinte at det var bra å bare cuppe propellen. Nokon erfaring med endring i turtall og fart med det nokon ?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Vi har en propell-slipp kalkulator, den sier at båten tidligere hadde et slipp på 41% ved toppfart, noe som vel er vanlig for halvplanere.

Skal båten gå fortere må også slipp øke, kalkulatoren sier at ved 2800 o/min, og 42% slipp, så blir farten 16kn.

Forventer du at den skal gå fortere enn dette så må enten diameter på propellen økes for å få ned slippet, ellers så må stigningen økes. Eller en kombinasjon.

Om en båt med 270hk går 19kn må du helt klart opp i stigning.

Eneste fornuftige løsning her er nok å teste ut med den nye motoren. Det ligger endel propellere på markedet, er man så heldig å finne rett type er det mye penger å spare.

Takker for svar :thumbsup: Meget bra... Hvordan finner eg dybde på båten.... Det var ikkje oppgitt i annonsen på min, men eg skal sjekke i finn.no arkivet mitt på tilsvarende båter kanskje.

Eg har googlet øye stort og vått, og det er lite propeller i den størrelsen. Eg har 50mm aksling meiner eg. Hadde ikkje skyvelære så eg sikta med tommestokken. Utrykket "slipp" seier meg lite. Er det utrykket for det propellen glipper i forhold til forflytting pr runde propellen snurrer ?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Hei

Må få beklage at du føler deg dårlig behandlet i din kontakt med Sleipner.

De som tar imot telefoner og mail her på Sleipner har klare retningslinjer og skal være profesjonelle i sine svar til kunder så at du har blitt behandlet på måten du beskriver er merkelig.

Når det gjelder propellberegning så er det riktig at vi ikke kan kjøre hele propellberegninger nå i høysessong. Vi beregner kun diameter for å kunne fastsette pris på propell, stigning blir beregnet ved bestilling da denne ikke har innvirkning på pris. Nå er det også viktig å merke seg at vi er grossist og kun selger gjennom forhandlere.

Når det gjelder din beregning så trenger vi flere opplysninger så om du tar kontakt på mail: finn@sleipner.no så kan vi ta opp tråden der.

Hilsen

Sleipner Motor

Her må du nok ha vært spesielt uheldig med din henvendelse til Sleipner om fremstillingen er korrekt. Jeg hadde en feil med en sidepropell i fjor. Tenkte at det var neppe vits i å finne opp kruttet på nytt da Sleipner nok kunne assistere enklere gjennom feilsøkingen. Og det gjorde de.

Etter en kjapp og oppklarende samtale fra en som hadde svært god teknisk innsikt i sidepropellen det var snakk om demonterte jeg motoren og fant feilen der den var anvist som mest sannsynlig, og var følgelig meget godt fornøyd med servicen ettersom problemet ikke kunne ha vært løst noe raskere eller mer effektivt. Dette løser seg nok.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...