Jump to content

Chip/hardware tuning mercruiser 4,2L d-tronic 250hk


MaSa

Recommended Posts

Er det noen som har erfaringer om dette på denne motoren?

Svigerfar har bedt meg gjøre dette,da motor i utgansgpunktet er litt underdimensjonert i forhold til båten ferielastet.

Blir litt galt når jeg må be familien gå ned i båten for og legge den i plan!

 

Han mener det vil gi meg nok effekt og også mindre drivstoff-forbruk,det er jeg tildels enig i,men er skeptisk i forhold til hva motor osv takler hørt at veiv ol ikke er dimensjonert for dette?

 

Men er det noen som kan komme med tips og anbefallinger for og i mot?

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post

Vet ikke mye om motoren din, men mange motorer tåler en økning i effektuttaket, bare dette gjøres riktig. Dvs. at du må ha oppgradert sotfware, event. hardware og software som er ment å passe sammen. Men, hva med gir eller drev, vet du om dette tåler mer effekt? Hvis problemet er å komme i plan, kan løsningen være å montere trimflaps. Mye enklere enn å rote rundt med motoren, og har hyggeligere bivirkninger, så som muligheter til å holde båten i plan i lavere hastigheter, justere for skjev last eller sidevind...

Har du forresten sjekket om propellen din er optimal for ditt bruk?

Link to post

Jeg har samme motor som deg og har vurdert det samme , men er litt skeptisk. Nå har jeg imidlertid løst problemet med å komme tidligere i plan. I mitt tillfelle var det båten og ikke motoren som var problemet, for ved å forlenge bunnen på båten 23 cm for å få bedre løft bak fikk jeg plutselig en båt som planer elegant uten å belaste motoren slik som jeg måtte tidligere. Hvilken båttype er det du har?

Link to post

Jeg har en maxum 2700.

 

Jeg har trimflaps og jeg vet hvordan de skal brukes,propellen har jeg ikke sjekket men det er lik propell som den ble levert med!

Jeg har hørt fra andre som har tunet motoren at den akselerer raskere og går rett i plan,den er mye sterkere!

 

Men så kommer jo spørsmålet om propell osv drivverk,veiv ol.

Når båten er tom og kun meg selv i den så går den greit i plan,men med tom båt og 4-5 voksne så med 3 av dem ned i kabinen for i det hele tatt og ha sjangs til og komme i plan!Da tar det alikevel ett godt minutt før den legger seg!

 

Jeg mister litt av kjøregleden når det er slik,Jeg trives best i 5 knop og 32knop,men på hjemreise en sen kveld på helgeturer med trøtte barn og jobb dagen derpå så er det godt og legge seg utaskjærs og komme fort hjem....

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post

Trimflaps er som ordet sier til å trimme båten med, når de vinkles ned mer enn bunnprofilen på båten vil de bremse, men å forlenge bunnprofil vil ikke bremse men gi bedre løft. Hekkbølgen vil oppstå lenger bak og vil ikke henge på akterspeilet på samme måte. Jeg har en NB 840 fly med hekkaggregat og opplevde å få en helt annerledes båt, nå begunner den å plane pent og pyntelig fra 10-12 knop og i tillegg henger den bedre i sjøen ved 20 knop og oppover. Jo jeg har trimflaps også, men de brukes kun til å rette båten ved behov.

Link to post

Jeg får undersøke litt til,men som sagt det er svigerfar som har kommet opp med idèn til tuning,han har jobbet som mekaniker på bil i 50 år og mekaniker i rally miljøet så han vet sikkert litt om det,men jeg som eier av båten er mer skeptisk til merkostnader i etterkant om ikke motor skal tåle en slik modifikasjon!

 

Skal få undersøkt litt rundt lenger flaps selv om de jeg har er store fra før av,og angående bytte av propell så vet jeg lite om hva som kan lønne seg og hvordan man finner ut hva som egner seg best...

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post

Marius. Beklager men her er du på bærtur :smiley: større flaps gir større hydrodynamisk trykk pg dermed større oppdrift. Når flapsa står flatt med bunnen forlenger de skrogets planende flate

 

Forlenge skroget slik du gjorde har samme effekt. Et alternativ kan være interceptorer, men det krever nok litt prøving og feiling.

 

Vi satte på større flaps og speed rails i vinter med stor effekt på planingstid

 

Om propell: start med å skrive her hva du har så får du raskt tips om alternativet. Går du ned ett hakk får du raskere planing og litt lavere toppfart

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Båten er altså 27 fot, har 250hk, veier rett over 3 tonn inkl. motor, hvis jeg har funnet rett data. Motoreffekt for disse båtene er mellom 250 og 300hk. Alt ifølge klikk.no

Og av 5 voksne om bord, må 3 stykker sendes ned i (frem i) kabinen for at båten skal kunne komme i plan. Kan da ikke være riktig? Bruker du trimmen på drevet, eller bare flaps? Vet du at trimflapsene fungerer som de skal? Nå antar vi at motoren yter som den skal, men finnes det grunn til å tro noe annet?

Link to post

Det er sikkert helt riktig som du sier bitteliten, litt dårlig forklart av meg. Jeg kjente igjen problemet som srs beskriver fordi jeg hadde det akkurat på samme måten. Når jeg skulle ha båten i plan kjørte jeg trimflaps helt ned og kjørte motoren til 3000 omdreininger, når farten omsider passerte 17 knop hevet jeg trimflapsene igjen, først da planet båten og jeg var i 20 knop på et øyeblikk og motoren løp lett og fint. Hvis jeg ikke brukte trimflapsene i det hele tatt var det omtrent umulig å få fart på båten. Jeg bekymret meg hele tiden fordi jeg følte at motor og drev ble veldig belastet når jeg kjørte på dette viset, og en økning av motoreffekt var jeg redd bare ville øke belastningen ytterligere. Derfor var planen å sette på større trimflaps når jeg hadde båten på land for vårpuss, men jeg hadde rett og slett ikke plass til det. Det var da ideen kom med å montere faste flaps mellom de eksisterende flapsene og drevet, og det kan godt hende jeg er på bærtur men resultatet var direkte overveldende positivt. Båt og motor er ikke til å kjenne igjen, og planen med å flytte vanntank og batteribank så langt fram det lot seg gjøre er lagt på is.

Link to post

Jeg tenker mye på propellvalget her.

Ja det er mulig det kan ligge noe i propellvalget,men jeg har lite peil på dette,Jeg skal prøve og finne ut hva slags propell jeg har.

Båten er altså 27 fot, har 250hk, veier rett over 3 tonn inkl. motor, hvis jeg har funnet rett data. Motoreffekt for disse båtene er mellom 250 og 300hk. Alt ifølge klikk.no

Og av 5 voksne om bord, må 3 stykker sendes ned i (frem i) kabinen for at båten skal kunne komme i plan. Kan da ikke være riktig? Bruker du trimmen på drevet, eller bare flaps? Vet du at trimflapsene fungerer som de skal? Nå antar vi at motoren yter som den skal, men finnes det grunn til å tro noe annet?

Dette stemmer bra,jeg syntes det er villt at folk må sendes ned i kabin for og plane....Og ja jeg bruker aktivt trimflaps og tilt på drevet..Dette skal fungere som normalt..

Syntes det er rart alt sammen,men motor går som en klokke aldri noe tull,tenner bestandig og ingen ulyd og virker frisk og fin.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...