Jump to content

Hva slags hekkanker er best

runes

Recommended Posts

Jeg har et kraftig bruce anker på baugen, men skal ha et hekkanker til bruk for baugfortøyning i naturhavner og sånt.

Båten er en 6 tonn, 37 fot seilbåt. Aller mest fristende er å kjøpe en sammenleggbar paraplydregg som jeg kan koble til en blytau jeg har liggende.

Er dette ok eller bør jeg velge bruce eller fortress eller noe?

Litt viktig for meg at det skal være lett å stue bort, derfor vurderer jeg paraply.

Og hva er deres erfaring, er det mindre behov for tungt anker for baugfortøyning enn for svai? Holder det med 10kg paraply?

Det er forskjell på Engbo. 2 forskjellige vinkler menom klør og stang.

Jeg aner ikke hvilken vinkel det var på det jeg hadde selv, men så fort man fikk vinden litt fra siden så slapp det på de fleste underlag.

Byttet til Bruce-kopi kjøpt hos Maritim og det sitter som banken ! Vet det er litt forskjellige kopier ute og går der også, men det jeg kjøpte på Maritim har jeg i hvert fall ikke noe å utsette på(15kg med blytau).

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Greit da dropper jeg paraplydreggen.

Er klar over at 15 kg bruce er fint. har ligget på svai med en 17 kg brucevariant i en 11 tonntung båt i ca 200 dager med et slikt uten å dregge en meter.

Jeg tenkte at det var mindre drag i ankeret når man ligger med baugfortøyning og håpte på å kunne finne noe litt mer pakk/stablebart enn det bruce ankeret. Selv om noen synes anker er så pent at de tilogmed pynter med det i hagen, så synes jeg et 15 kg anker i rør på hekken verken er pent eller praktisk.....

Jeg har 15kg brucekopi + 3m kjetting, som sitter som støpt. 5,5 tonn trebåt. Har også en 12kg + kjetting paraply som ekstradregg og til dregging på steinbunn. Bruce'n sliter med steinbunn. Fortress og lignende konstruksjoner styrer jeg langt unna. Har sett de slippe på leirebunn og ikke kunne gripe tak igjen fordi de er fulle av leire/sand. Personlig sverger jeg til Brucekopien :)

Jeg ville vurdert et 5-7kilos Fortress i aluminium med noen meter kjetting og så ancarolina på resten, det kan stuves flatt og vil nok gi betydelig mer holdekraft enn 15kilo bruce og lignende

Enzo:

Har du erfaring med Fortress og Bruce?

Jeg har 10kg bruce bak + litt kjetting, men er ikke helt fornøyd med den løsningen. Virker litt "pinglete" og 15 kg bruce blir litt i meste laget å håndtere.

Ankertester bør man lese med et par sekker salt. Hver test gir ulike resultater ser det ut til, og svært mye avhenger av bunnforhold og metode

SXK angir ankringsforhold for ulike ankre på mange av sine anbefalte uthavner. Det er ganske interessant å se hva som er bra og hva som er dårlig der. For det varierer fra bukt til bukt

Fattern hadde Fortress alu anker i mange år på HR 29 - og han hadde alltid feste. Ble alltid brukt som hekkanker (tror vel kanskje de fortsatt bruker det på sin HR 31)

Har hatt paraplydregg på alle båter utenom viknesen, har så langt ikke merket noen stor forbedring med 16 kg engbo anker, men dette ankeret er kanskje litt for lite i utgangspungtet.

Det absolutte dårligste ankeret jeg har vært borte i var et syrefast skålanker på en DC jeg lånte. Tror det var innsatt med teflon for det glapp uansett.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...