Jump to content

Førstegangs eier av båt, type Wellcraft Excel 21

okg

Recommended Posts

Har som titell gått til innkjøpt av en Wellcraft Excel 21, 98modell.

Har ikke hatt båt siden jeg var 14år, og vil ikke si at jeg kan sammenligne GH-11 med 9,9, med det

ny innkjøpte gliset.

Har drevet veldig mye med bilsport de siste årene, men med 2 unger og fruen, mente de dette begynte og bli litt egoistisk av pappan i huset, så da ble bilsporten byttet ut med båt.

"Sånn er livet" fikk jeg bare beskjed om, så sånn blei det, men har vært på fjorden i dag i strålende solskinn og jeg klager ikke:-)

Men som dere sikkert skjønner da, så er jeg forholdsvis fersk i båtlivet. Så har derfor noen spørsmål ang båten.

Båten i seg selv ser meget hel og pen ut, og skal ha hatt jevnlige servicer osv.

Dette lurer jeg på;

-Peilet motorolje når båten stod på hengern, sitter en mercrusier 4,3L V6 oppi der til informasjon. Den var litt under full da, men når jeg fikk den på vannet gikk den helt ned til add, etter fylte da ca 1,2l for og få den opp til full igjen, men når jeg da lastet den på hengern igjen før hjemturen gikk den selvfølgelig en del over full. Hva er riktig? Jeg innbiller meg at det må jo være riktig når båten ligger i vannet og at på henger spiller den ingen rolle. Men dette blir opp til dere og svare på¨som kan noe om dette!

-Hva børr max turtall på denne motoren ligge på? Sitter Alpha One Gen2 drev på den.

-Har sett litt på bilder, ser noen av disse V6 motorene har en firkantet plast boks rundt luftfilteret, men min er det bare ett rundt luftfilter på. Er det kun at det plast dekslet er borte på min eller er det en annen motortype som har dette?

-Manifoilene mine har litt annen fasong enn stort sett alle andre jeg har sett på bilder. De jeg stort sett ser på bilder ser det ut som det sitter en firkanta kloss skrudd oppå manifoilen, med utblåsen i denne "klossen", mens på min ser de ikke slik ut. Vanskelig og forklare, men denne klossen som jeg kaller den sitter ikke der og utblåsen går ut i bakkant. Dette er rett og slett dårlig forklart, men på dette emnet er jeg totalt grønn! Har skrudd ekstremt mye bil motor og blir vel samme prinsipp innvendig i værtfall.

-Når motoren er kald kan starteren være litt vrien, det bare klikker i releet, eller starteren for dens saks skyld.

Hva kan dette være? Er bare og prøve mange nok ganger så kommer den til slutt og kinner igang. Når motoren er varm er det ikke noe problem i det hele tatt.

-Er det mulig og få kjøpt badeplatt form til denne type båt? Vil gjerne ha en slik stor en som stikker ett stykke ut bak, ser mange Mariah båter har den typen jeg er ute etter. Selvfølgelig i plast.

-Hvordan pris bør jeg regne med på en havnepresenning til denne båten? Kalesjen er i litt dårlig forfattning, og ny kalesj ser jeg ikke poenget per dags dato.

På forhånd takk for alle svar og kom gjerne med erfaringer dere vil dele, for jeg trenger all informasjon om båtlivet, vedlikehold, tips&triks, etc jeg kan få!:-)

MVH

Ole K Gislerud:-)

Redigert av okg (see edit history)

Hei!

Gratulerer med ny båt!

Du har mange spørsmål, jeg kan bare svare på etpar av de letteste;(

- Oljenivå, motorens oljenivå bør peiles når motoren står vannrett.

- Starteren, dette kan være litt irr og dårlig kontakt, ta frem stjerneskrujernet samt en 10 / 13mm og etterstram/sjekk kontaktpunkter rundt starter / batteri for rust/irr.

Redigert av valvolainen (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...