Jump to content

kan jackofoam-plater innstøpes


Avmønstret4

Recommended Posts

Har tenkt å støpe meg trimplan, (se tidligere emne), og lurte på om jackofoam-plater tåler løsningsmidler dvs. å innstøpes i polyester/glassfiber.

Noen med erfaring?

Eller blir j den første til å prøve dette? :eek:

Har snakket med produsenten, og han sa at de ble også levert til båtprodusenter, men ikke hva de ble brukt til.

Han trodde at løsningsmidler som fordampet raskt kunne brukes pga at overflaten var ganske hard.

Kjenner også til disse divinycell-platene men de blir forholdsvis dyre, så da blir alternativet finer.

med vennlig

:flag:

Link to post
Share on other sites

Har tenkt å støpe meg trimplan, (se tidligere emne), og lurte på om jackofoam-plater tåler løsningsmidler dvs. å innstøpes i polyester/glassfiber.

Noen med erfaring?

Eller blir j den første til å prøve dette? :eek:

Har snakket med produsenten, og han sa at de ble også levert til båtprodusenter, men ikke hva de ble brukt til.

Han trodde at løsningsmidler som fordampet raskt kunne brukes pga  at overflaten var ganske hard.

Kjenner også til disse divinycell-platene men de blir forholdsvis dyre, så da blir alternativet finer.

med vennlig

:flag:

<{POST_SNAPBACK}>

Så vidt jeg vet er Jackofoam polystyrenbasert. Tror nok ikke det funker.

Kan du ikke bare få en bit og prøve?

Hvis du ikke vil bruke Divinycell eller lignende, kan du jo lage trimplanet i single-skin slik Ingar foreslo.

 

Innlaminert treverk ville jeg ikke brukt noested i båten.

Årsaken til dette er at alt treverk inneholder vann. Selv profesjonelle trappesnekkere får ikke ut alt vannet i tørka si.

Med en gang treverk lukkes inne i laminat, starter nedbrytingsprosessen.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

litt på kanten men dog; om man skal `poxe inn jacofoan plater, bør man da "rubbe" platene med noe for å få bra feste, eller fester epoxyen bra som det er ?

 

If not, hva "rubber" man overflaten med, piggrulle ? Steinskive ? Annet ?

 

Er helt grønn på plastarbeider, men har noe "pågang"..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Har tenkt å støpe meg trimplan, (se tidligere emne), og lurte på om jackofoam-plater tåler løsningsmidler dvs. å innstøpes i polyester/glassfiber.

Noen med erfaring?

 

Har jeg missforstått deg riktig er dette en form for "hardtskum" plater. Har selv støypt på isoporklosser til flytebrygge. Da kjøpte jeg en spesiell maling som ble hard (husker ikke navnet) så kan du støype rett oppå.

 

Johnny

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Har forsøkt det (polyester) , men styrenen kom igjenom grunninga og plata ble ødelagt. Husker ikke hva jeg brukte som grunning, men det var ikke 2-komponent epoxyprimer, for Jackofoamen tålte ikke løsemiddelet i den heller. Den ufortynnede epoxyen du får hos Svas kan jo kanskje funke som barriere.

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Skal du lage trimplan så ville jeg ikke brukt jacofoamplater. Du vil nok oppdage at disse slipper som kjernemateriale og du får et veldig svakt punkt. Divinycell er er fint materiale til å bruke sammen med polyester. Sammenføyningen blir "ett materiale" siden det trekker inn mye polyester ved støpeprosessen. Lett er det også, men prisen er jo litt voldsom. Du trenger vel små mengder her så dette tar vel ikke helt av. Mitt trimplan støpte jeg kun med polyester og matter (450 og 300). 10 lag mot respatex som forskaling med slippmiddel så går det fint. I denne støpen blir der også litt fleksibilitet på "plata".

 

Laget en beskrivelse for en person for ett år siden om hvordan jeg gjorde dette, men kan ikke finne den akkurat nå på disken. Hvis jeg finner den så kan jeg sende den på mail til deg. Gi et lite vink eller et støt i fløyta :yesnod::wink:

 

XD3P

Redigert av XD3P (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...