Jump to content

Hvilke LED lyskastere er bra til å lyse foran båten?

Guest Kaptein Fredrik

Recommended Posts

Til Poseidon! Det er bare å legge denne diskusjonen død! Dem som ferdes ofte på sjøen og bedriver seriøs nattseilas bruker ikke bauglys! at redningsskøyta bruker digre søkelys i baugen kan jo ikke samenliknes!

Ja, jeg er redd du har rett.....

Jeg har selv to ordentlige store 12" lyskastere på styrehustaket til bruk ved søk og annet behov - men jeg ville aldri komme på tanken å bruke disse som "kjørelys" for å se bedre bortover sjøen!

Vi får bare godta at noen synes det er tøft med bauglys og liker å bruke dem når dem skal legge til eller gå i trange leder! Uansett burde det vært forbudt å bruke i skipsleia og ved møtende trafikk!

Om de synes det er "tøft" eller om de bare er så "hjelpeløse" er ikke godt å si; men uansett hva årsaken måtte være så er det like plagsomt for oss andre sjøfarende!

Men en bitteliten innrømmelse: "Alt lys er bedre enn intet lys."

Det absolutt verste er de som kommer fykende i halvmørket uten tegn til lys. Jeg har stått med hjertet i halsen mer enn en gang når slike selvmordskandidater plutselig dukker opp fra det store intet. Men dette er sterkt sesongavhengig og den verste perioden er august - september . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Hei Trondwi. Vilke type bauglys har du montert.Sysler m tanken å montere bauglys.Har på min forige båt lyskaster på hardtopp.Syns at den blendte mer en den lyste.Her nord blir dagan kort i september og havna vår har mange båter på svaifortøyninger og pir plassen er innerst i havna.Trur at di aller fleste som ferdes mye på havet vet at d er lanterner som brukes når man fører etter mørkets frammbrudd og ikke kjørelys.

Vurderte Xenon, men fant at de kanskje ville blende and for mye, valgte derfor 35 W halogen fra http://webshop.nettb...sning/-bauglys/, det er en eller annen funksjonsfeil på siden, men du ser dem litt nede på høyre side.

Så en liten kommentar til det som er skrevet av hets mot lys på vannet. Det er tildels temmelig urent der vi bor. Når vi kjører hjemover i nattemørket, er det ett sted vi skal gjennom med 10-15 m farbar bredde i et sund på 40-50 m samt et par relativt trange sund, dog uten skjær. I hine, hårde brukte vi håndholdt lykt eller lampe holdt over rekken i baugen.

For noen år siden hadde vi middagsgjester som dro herfra ved 01:30 tiden en augustnatt. Det var mørkt som i en sekk og fullstendig havblikk samt mye lys på den ene siden av det ene sundet. Det er særdeles vanskelig å se hvor land slutter og vannet begynner ved havblikk og båten kom dermed for langt ut fra det opplyste landet. Hun døde. De kjørte en jolle med rundtlysende lanterne på stang og som ikke var blendet av mot båten. Hadde denne vært blendet av (ulovlig!) og hadde hatt en form for lys forover, hadde dette ikke skjedd (ca 12 knop og edru fører - han burde selvsagt ha kjørt 5 knop, men det er lett å si etterpå).

p1010321.jpg

Bildet viser ca 4 m 12 mm flytetau vi plukket ut av duopropellen etter at vi dro inn tauet til en "håpløs å se" teine en vindfull kveld ved Ramsøysund. Akkurat denne hadde vi riktignok neppe sett med bauglys. Men Poseidon, -morten- og andre anti-lysfolk, hvordan unngår dere fiskeredskap?

img_1021.jpg

Nå kjører vi vanligvis svært forsiktig i mørket, men kjerringa hadde et møte kl. 8:00 i Lillesand i slutten av september i fjor og dro derfor hjemmefra ved 7-tiden med vår Yamarin 4730, heldigvis med bauglysene på i tussmørket. Etter noen få hundre meter lyste hun opp denne stokken som lå på langs av kjøreretning og tungt i vannet. Hvordan klarer så Poseidon, -morten- og dere andre erfarne ikke-lys-brukere å unngå å treffe slikt? Med ca 20 knop hadde det ikke vært særlig morsomt!

Vi bruker primært bauglys mye etter springflo og store regnskyll, tidlig på våren samt i bekmørke. Det er knapt andre båter på vannet på disse tidene av året annet enn de første 14 dagene av oktober og dermed ingen å irritere. Vi bruker ikke bauglys utenskjærs, selv om vi kanskje burde etter springflo og store regnskyll.

Better safe than sorry!

Guest Kaptein Fredrik

Vurderte Xenon, men fant at de kanskje ville blende and for mye, valgte derfor 35 W halogen fra http://webshop.nettb...sning/-bauglys/ ...

...Hvordan klarer så Poseidon, -morten- og dere andre erfarne ikke-lys-brukere å unngå å treffe slikt? Med ca 20 knop hadde det ikke vært særlig morsomt!

Better safe than sorry!

Du har mange gode poenger der. Anti-lys-brukerene setter sikkert maskineriet i fri og bare driver med strømmen dit dem skal. Da trenger dem ikke bruke mer lys enn lanternene :giggle: Midt på mørkeste natta utaskjærs vet jeg at man ikke trenger søkelys/lyskaster, men her er ikke det tilfelle.

Fra spøk til revolver

Jeg fikk mail fra Bliksvær AS og dem anbefalte denne: http://www.finn.no/f...nnkode=25497002 Den virket overkill med tanke på hvor mye 35 watt xenon billys lyser?

Redigert av Kaptein Fredrik (see edit history)
  • 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...