stein erik olsen Startet 11.Juni.2012 Link til dette innlegget Startet 11.Juni.2012 Hei.jeg har en Halvplaner Fram 690.har gir utveksling 2:1 og 88hk motor. motorn er skifta fra 50 til 88hk.med den første propeln.som var 13x16 3 blad.fikk jeg 13.2 knop på ca 4200 rpm. så kjøpte jeg en 4 blad 14x16 fra progress som dæm sa var rett.fikk da 12,3knop på max og 3950rpm.dæm sa farten ville bli ca 15-16 knop på ca 3700rpm..... og nu har jeg prøvd en 3 blader som er 15x16.fikk da 13.3knop på 4100rpm. og på disse forskjellige turtall: 2500rpm-6.8knop 3000rpm-7.8knop 3500rpm-10.3knop og på max 4100rpm-13.3knop. Syns ikke noe av dette er rett.syns turtallet er for høyt iforhold til fart.. Prøvde å starte fra stillstående fart og ga full pinne.båten gikk opp til 4100rpm på 10 sek.. Har å tenkt på om giret slurer p.g.a eks lite olje,men det var d ikke. Så jeg lurte på om det er noen som har ca tilsvarens båt som har 2:1 i gir og vilken propell dere bruker? evt noen som kan si en størrelse som fungerer til min båt og motor. som jeg har sagt til Propell folk før....så ønsker jeg at farten på ca 3200-3300rpm sku være 12-13knop(marsfart) og toppturtall rundt 3700-3800rpm.kanskje da en fart på 15 til 17 knop:) Sitér dette innlegget Link to post
stein erik olsen Svart 11.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2012 kanskje man sku prøve en justerbar propell?så kan man jo prøve sæ fram....Noen som vet pris på en slik? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 11.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2012 Det er iallfall ingen løsning om du ønsker høyere fart, slike propellere har mye dårligere virkningsgrad. Og det er like mye diameter som stigning som bestemmer. Sjekk propellkalkulatoren. propell nr 1: 29 knop teoretisk fart og 50% slipp. propell nr 2: 26 knop teoretisk fart og 52% slipp. propell nr 3: 27 knop teoretisk fart og 51% slipp Mao ord fungerer alle omtrent like dårlig. 50% slipp er mye på denne båten. Du er nødt til å få ned slippet skal du få vesentlig høyere fart. Og eneste måte å oppnå dette på er større diameter, flere blader og/eller større bladareal. Og med økt diameter må stigningen ned om du skal få korrekt turtall. Rart at Progress anbefalte 14 tommer 4-blader når du har plass til 15. Hadde du problemer med støy? Beregningen Progress foretok er ut fra 32% slipp, men slippet økte faktisk ift den første propellen. Hva sa de da når du fortalte om resultatet? Sitér dette innlegget Link to post
stein erik olsen Svart 11.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2012 Kommentar fra moderator: Innlegget er satt usynlig grunnet unødvendig sitering. Alle må sette seg inn i reglene før man poster innlegg. Det er iallfall ingen løsning om du ønsker høyere fart, slike propellere har mye dårligere virkningsgrad. Og det er like mye diameter som stigning som bestemmer. Sjekk propellkalkulatoren. propell nr 1: 29 knop teoretisk fart og 50% slipp. propell nr 2: 26 knop teoretisk fart og 52% slipp. propell nr 3: 27 knop teoretisk fart og 51% slipp Mao ord fungerer alle omtrent like dårlig. 50% slipp er mye på denne båten. Du er nødt til å få ned slippet skal du få vesentlig høyere fart. Og eneste måte å oppnå dette på er større diameter, flere blader og/eller større bladareal. Og med økt diameter må stigningen ned om du skal få korrekt turtall. Rart at Progress anbefalte 14 tommer 4-blader når du har plass til 15. Hadde du problemer med støy? Beregningen Progress foretok er ut fra 32% slipp, men slippet økte faktisk ift den første propellen. Hva sa de da når du fortalte om resultatet? mulig æ skreiv feil,men den 4 bladern hadde 14 i stigning og 16 tommer.har muligens plass til en 17 tommer...spørs korr mye plass som må være mellom båt og propellblad?Det dæm sa var at jeg måtte sjekke turtallet....Har ikke mere støy med den 3 bladern enn 4 bladern. men det går vell kanskje å levere inn den 4 bladern jeg har og få den vridd slik at man for økt vridninga noen størrels opp??kunne dette funke?eks 16x16? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 11.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2012 Det kan umulig gå bra..... så kjøpte jeg en 4 blad 14x16 fra progress som dæm sa var rett. mulig æ skreiv feil,men den 4 bladern hadde 14 i stigning og 16 tommer Sitér dette innlegget Link to post
stein erik olsen Svart 12.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2012 Men vilken propell ska man bruke?og vilken type propell har større bladareal?har plass til 17 tommer,men det er max.så må vell finne rett vridingen på blarn å. kan man finne ut rett propell størrelse og få lavere slipp?vilken slipp er "greit" Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.