Gurba Startet 12.Juni.2012 Del på Facebook Startet 12.Juni.2012 Er det noen som har kjennskap til drivstoffsystemet på en 2,8 D Mercruiser. Har en kunde i butikken som er over middels desperat. Motoren kødder og går og holder på og stoppe. Ved påfylla av rødsprit osv går den bra en stund før helsikke er i gang. Injektor claner og alt er prøvd. I filtre er det små krystaller, blanke som kan knuses som glass, det er ikke glass , men noe som ligner... voks ? . Alle filter er byttet og i dreneringspluggen under filter kommer det rein diesel nå. HAn var nedover danmark i fjor og lurer på om biodiesel kan ha noe med saken og gjøre. Sitter det flere grov filter i pumpe eller noe ? Fusker og spytter på tomgang og ryker. Noen ganger går den skikkelig på lavt turtall men starter med tull ved pådrag , syns dette minner om dårlig tilgang på suppe. Kan dieselen krystallisere seg nå når det er så varmt ? Noen som vet ? Sitér dette innlegget Link to post
Gurba Svart 12.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2012 (redigert) Litt påfyll til denne tråden. Vi har holdt på i dag etter jobb, men nå tok vi kvelden. Han var i Danmark i fjor med denne båten. Fylte diesel på 2 steder i Danmark , det siste stedet var "gyllan". Rett etterpå så fikk han motorfusking og dårlig drag. Motoren startet også og ryke litt samtidig som fusking kom og gikk. Ved gôteborg var det nesten stopp. Han slo på 3-4 liter rødsprit i tanken og da kom den seg og problemet ble borte. Han husker at det var biodiesel han fylte i danmark , da det ble nevnt av han ved pumpene. Ved oppstart i år så er den samme fuskingen tilstedet. Han slo på ny skvett med rødsprit og motoren gikk bedre , men langt fra bra. I kveld er hele dieselsystemet gått over. Tanken er sugd tom igjennom mannelokk , og ny diesel er fylt på rett fra rekvirert tankbil og alron er tilsatt. Cav filter er byttet 2 ganger siste to dager og det er nå helt reint. Filter under manuell fødepumpe er også byttet. Anlegget er luftet så det er ikke sport til luft. Etterkontrollert lufting både under drift og etter 30 min kjøring. Motoren går og hakker og bommer .. for hver hakk så rister motoren litt på seg så går den pent i 5 sekunder så kommer det et par bom igjen, Men så plutselig øker den helt uten grunn i turtall , detter ned på tomgang , bommer litt og øker på... skikkelig blå røyk i eksos. Jeg klarer ikke å skjønne om det er skjult feil på dieselopplegget eller om det er en elektrisk feil. Jeg har gått over alt av slanger og tilkoblinger i leting etter falsk luft , men alt er jo nesten nytt. Heller ikke luft i toppen av anlegget på lufteskrue.. Har pumpet med fødepumpa under drift og det er ingen endring.. Lurer på: Hva i helsike har rødspriten med dette og gjøre ? Hva er det ikke jeg har fått med meg ? Motoren er værre nå etter vi byttet diesela og fikk ut rødsprit blandingen, enn den var før vi startet. Nå bare hoster den og går ujamt , øker på turtall , hoster på nytt og jokker.... Er det mulig og tilkoble diagnose maskin på denne ? Noen som har flinke folk og anbefale som vet hva dem driver med og ikke bare bytter deler til dem treffer ? Om en mnd har vi nok fasitten , men hadde jo vært artig og klart det syns jeg. Glad i den gamle diesel purka mi jeg , null elektronikk, da klarer jeg sjøl , men dette vidundret av ny motor sjønner jeg ikke noe av. Redigert 12.Juni.2012 av Anders Haaby (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Asbjørn2 Svart 13.Juni.2012 Del på Facebook Svart 13.Juni.2012 Send meg epostadressen din i en PM, så kan jeg sende deg servicemanualen til motoren. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 13.Juni.2012 Del på Facebook Svart 13.Juni.2012 Ble det brukt 100% biodiesel eller var det vanlig diesel tilsatt biodisel? Spørsmålet er om motoren har tålt denne biodieselen, kan det være skade på dieselpumpe og/eller injektorer. Fra Volvo sin nettside: Biodiesel er et effektivt oppløsningsmiddel som når den tas i bruk, kan oppløse bestanddeler i drivstoffsystemet. Drivstoffilteret bør derfor byttes etter kort tids bruk. Biodiesel er ikke drivstoff med langvarig stabilitet. Den kan oksidere i drivstoffsystemet. Hele drivstoffsystemet må tømmes og drives med normal diesel før enhver lang periode med stillstand, for eksempel under vinteropplag. Biodiesel har negativ virking på mange gummi- og plastmaterialer. Gummislanger og plastkomponenter i drivstoffsystemet må kontrolleres regelmessig og byttes oftere enn vanlig, så man unngår lekkasje. Biodiesel hemmer smøreevnen til olje på grunn av sitt høyere kokepunkt. Intervallene for å bytte smøreolje og oljefiltre må halveres sammenlignet med de normale. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Gurba Svart 13.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2012 Servicemanual fant jeg i databasen er på BP, så den er grei. Det har ringt en hyggelig herremann med tips til meg i dag , og kunde står her i kassa nå og skal hjem og prøve. Kommer tilbake. Sitter 2 stk 5 pins 12volts releer inni bosch boksen på babord side,,, dobbel 87 utgang,. Ske se nå Sitér dette innlegget Link to post
Gurba Svart 13.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2012 Da ser det ut til at det er funnet løsning på saken. Jeg fikk en telefon i dag på jobb av et ivrig båtplassen medlem. Fikk ikke med meg navnet , men denne personen tror jeg reddet noen fra magesår og litt av hvert. Jeg fikk tips om at på babord side sitter Bosch styreboksen , lokket på denne sitter med 4 skruer og under her er det 2 releer som kan ha dårlig kontakt på pinnene sine pga risting. Kunde plukket av deksel og det satt to releer under der. Han tok dem ut og spente opp fjærer i innfestningen og gikk over skru kontakter rundt om på motor. Motoren startet så vidt og ble helt død etterpå. Det var det beste som kunne skjedd for da blir feilsøkning lettere. Etter en time kom det en lettere fortvilt snåling med 2 releer i hånda, med foldede hender. Dette var helt vanlige "Lysreleer" med dobbel utgang. Vi serverte og han dro hjem igjen. Klokka 4 i dag så ringte telefonen. Motoren hadde gått i 30 minutter uten fusking på 2000 omd. Om det var releene ,eller dårlig kontakt i noe ledningspakke er ikke godt og vite , men at dette ble i orden skal krediteres du som ringte meg i dag. Jeg skal hilse så mye i fra en person som var på en ellver på skalaaen når han ringte. Han blir nå et BP medlem og ga seg over for sånn hjelp. Hjertlig takk Anders Haaby Sitér dette innlegget Link to post
Gurba Svart 13.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2012 Svar til SF: Om det var 100 % eller halvblanding er uvisst , men det ble nevn ordet biodiesel av selger ved pumpa. Nå ser det ut til at det fungerer så da er det jammen ikke sikkert at det hadde noe med "suppa" og gjøre. Men det luktet ikke diesel av det som ble tappa av tanken heller. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 13.Juni.2012 Del på Facebook Svart 13.Juni.2012 Anders, såvidt jeg vet, binder rødspriten vann og diesel sammen, som en kondensfjerner. Sitér dette innlegget Link to post
HGM Svart 13.Juni.2012 Del på Facebook Svart 13.Juni.2012 Hei. Er desverre ikke helt i mål allikevel. Nå går den fint på tomgang og godt over 2000omd men fusker litt ved ytterligere pådrag. Spesiellt rundt 3000omd og oppover. Motoren har statt her å gått på forskjellige turtall i mange timer i kveld og lenge så det ut som det var i orden, men jeg er desverre ikke helt i mål enda? Trenger egentlig en flink mekaniker som forstår seg på dette, eller gode tips for ytterligere forsøk på å komme helt i mål. Har vært i kontakt med flere marineverksteder men de har selvfølgelig litt for mye å gjøre nå. Noen som har noen gode forslag? Sitér dette innlegget Link to post
HGM Svart 14.Juni.2012 Del på Facebook Svart 14.Juni.2012 En liten oppdatering! Har først hatt en dieselspesialist fra Minge her i dag å kjørt diagnose på motoren. Det lå en del feilmeldinger der først men disse forsvant alle sammen etter sletting. Ingen nye kom tilbake etter kjøring heller. Ergo så er det ikke noe feil med motoren. Mistanken går nå på at det kan være en knekt fjær i dieselpumpa. Motoren starter å fuske på 2800 omd men bedrer seg noe igjen fra 3500-4000. Altså er problemet nå stabilt på dette turtallet, uten at diagnosemåleren registrerer dette. Senere i dag fikk jeg hjelp av en annen dieselmekaniker som har jobbet med dette i 22 år, han forstår heller ikke hva som kan være problemet. (oppfører seg ikke som at det skal være pumpa) Nå har vi gått gjennom alle kontakter, koblet ny dieselslange rett på fødepumpa og kjørte motoren rett fra en kanne med diesel men uten bedring. I kveld tok vi ut dieselpumpa og den skal nå leveres til Minges Universalservice i morgen tidlig for overhaling. Virker jo litt spesiellt siden de kun har gått 300 timer men det må uansett prøves. Håper vi finner problemet der. Kommer tilbake med mer info etterhvert. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 15.Juni.2012 Del på Facebook Svart 15.Juni.2012 (redigert) Men dette kan være direkte knyttet til bruk av biodiesel. Vet du noe mer om hva du fikk på tanken, var det 100% biodiesel? Redigert 15.Juni.2012 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
HGM Svart 15.Juni.2012 Del på Facebook Svart 15.Juni.2012 Hei igjen, Det var ikke noe feil med dieselpumpa heller bortsett for litt belegg av rapsolje. Jeg tror det var ren biodiesel for de reklamerte med det, og den var laget på rapsolje. Det rareste er at når jeg løsnet releene fra den grå boksen for å unngå vibrasjon så forandrer alt seg. Når jeg holder disse vekk fra boksen så oppfører motoren seg mye bedre, kun litt småfusk på nesten topp turtall. Vet ikke hva disse releene er til men det er helt tydelig at de skaper problemene. Vet heller ikke hvordan jeg skal løse det, men kanskje noen her inne kan være behjelpelig med noen tips? Legger båten på vannet i morgen og tester den med belastning så får jeg se om det forandrer noe. Sitér dette innlegget Link to post
Gurba Svart 16.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2012 Du får ha lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.