Jump to content

Biltema's dysetester - har noen erfaringer?


eivindch

Recommended Posts

Nobraconsult skrev for 23 timer siden:

Et lite tips for dere som tester injektorer selv, og kanskje mange "proffe" som gjør det. En dieselmotor går ikke jevnt pga. samme trykk ut av injektoren, men av samme menge diesel innsprøytet i hver sylinder. Trykke er viktig for å få timingen "tenningen" korrekt, men mange tenker ikke over mengden. Slitte spisser kan justeres opp til samme trykk igjen, MEN slitte spisser gir ofte ujevn mengde... Dette gir større last på de sylinderne som får mest... og omvendt. Mengemåling er derfor egentlig en ting som burde gjøres! Når du skifter spisser ser du også økningen du får i levering... (fortsatt med samme åpningstrykk). Skift derfor spisser om du misstenker at injektorene begynner å slarke, OM du ikke kan måle de...


Godt poeng :thumbsup:

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
  • 4 år senere...
Nobraconsult skrev On 26.3.2020 at 22.06:

Trykke er viktig for å få timingen "tenningen" korrekt, men mange tenker ikke over mengden. Slitte spisser kan justeres opp til samme trykk igjen, MEN slitte spisser gir ofte ujevn mengde... Dette gir større last på de sylinderne som får mest... og omvendt. Mengemåling er derfor egentlig en ting som burde gjøres!

Er det noen som har gjort mengdemåling med amatørutstyr og kan dele litt om set-up og resultater?

Link to post
dieselfan skrev for 9 timer siden:

Er det noen som har gjort mengdemåling med amatørutstyr og kan dele litt om set-up og resultater?

Gjorde det i 63 på en båt jeg var og en hadde gått bananas her

image.png.8e9a72e2e2cab22feb2531e1e9647972.png

da den medbrakte "slepebåten" ikke ville starte.

Det var To døgn i i dreiebenk før alle leverte "likt" og rett mengde. gnisten jobba hart mot Volvo i Sverige.

Røk ørlite men vi fikk slepet  teakstokkene ut til båten.

Skal ha manual for benkkjøring på en H-disk en plass.

Det er ikke å anbefale å justere inn mengden med slitene dyser , da må en justere inn på ny med nye dyser.

Med nye dyser, rett tenning og rett ventiljustering og litt røk kan det være  smo som lager røk.

 

Hand Calibrating Outfit (sky-net.org.uk)

 

Mr_Stian skrev for 2 timer siden:

Jeg har 12 stk dyser som jeg har lyst å få gått over. Koster 18.000 å lever de inn for å få testet og byttet spisser. Ser ebay selger 6 spisser til 1000 kroner. Hadde vert kjekt å prøvd å få til dette selv :)

Har en som ligner.

Så billig piratkopi??? Kvalitet på manometer???

Hadde ikke kjøpt den.

Har du dyser som du kan justere fjær trykket er det enkelt, må en bytte shims er det mer jobb 

Fuel Injection Nozzles (sky-net.org.uk)

image.png.9b28aff631b1964c8038228acd061cff.png

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
dieselfan skrev for 6 timer siden:

Har du sjekket hva et ok manometer koster? 

 

En drøy 500-lapp?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Teerex skrev On 6.11.2019 at 6.56:

Ja, ujevn tomgang har jeg på min gamle dieselbil med Bosch dyser av 90-talls standard, motor med indirekte innsprøytning. 

Så det blir vel nye dysespisser, de var jo nesten gratis på ebay :thumbsup:

 

Tenkte å kjøpe et manometer som ikke går helt til 600 bar, det er jo litt overkill.

200 bar holder jo, da blir det lettere å lese av.

 

Siterer meg selv her, 5 år etter. Tomgangen er ikke lengre ujevn, men jeg har ikke rørt dysene (5-syl VM Motori 3,1TD).

Knapt 160.000 km på 24 år er lite, men tomgangen stabiliserte seg selv etter hvert pussig nok. Har hatt bilen siden 2009.

Har nye dysespisser liggende, sikkert lurt å ta en test etterhvert uansett.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
dieselfan skrev 4 minutter siden:

Du glemte linken :wink:

(det bør vel være minst 100mm, rustfritt hus, glyserinfylt, 10 bar avlesning minimum)

 

Ja det var så mange linker. Men en skikkelig en koster sikkert tusenlappen da?. Den trenger vel ikke gå til mere enn 300 bar?

Den jeg har fra Biltema går til 600 bar, det er jo bare tull på ordinære injektorer. Har ikke fått prøvd den ennå :wink:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...