Jump to content

2-takter Mariner 9.9 som ikke vil gå på tomgang


finnarne

Recommended Posts

Egentlig har jeg "tilgang" til 2 sånne. En er en Mercury 10 viking som er seilforeningen sin, den andre er en Mariner 9.9 som tilhører en båt min speidergruppe låner av en annen.

 

For å ta Mercury'en først, den har vært vrang i flere år, og har vært på verksted uten at de har funent noe feil. Forgasser er åpnet og renset, noen pakninger er byttet, selve spjeldet er byttet. Nå er den meget letstartet og går pent uten belastning. Det har den også gjort tidligere, men den har vært vanskelig når du får den i gir og gir gass. Justerte litt på blandingsskruen, og det ble bedre, men ikke helt. Så fant jeg ut at jeg skulle bytte girolja. Ut kom det en kremaktig veske men noe som lignet vann i. dvs rene vanndråper. Store vanndråper. på med ny girolje, og da gikk den bedre i bøtta. Har ikke tid til å sjøsette den båten enda, men tror den skal være bedre nå.

 

Så til marineren. Når vi hentet den får en måned siden startet den veldig greit. Gikk bra ut fra brygga, gutta seilte til Tromøysund, og gikk for motor inn Tromøysund. Mat i Pollen, så ville ikke motor starte. Jeg måtte ta turen bort, fant etterhvert ut at det ikke var gnist, ihvertfall ikke på den øvre pluggen (2 sylindre). Ahh, guttungen hadde brukt stop-knappen på rorkulten til påhengeren, istedet for bryteren på siden. Jeg regnet med stoppknappen hadde hengt seg opp, og koblet den bort. Da startet motoren, og stoppknappen forble bortkoblet. Brytern på siden virket like godt. De gikk for motor hjem i vindstille og regn.

 

Så var det meningen å reise ut å seile første speidertirsdag. Men den møkkamotoren ville ikke starte. Hentet en annen, som dessverre har kort stamme, men det ble en kort seiløkt. Motor ble tatt med for å kjøres i dunk. Der fant vi også ut at det ikke var gnist. gjorde en hel masse, gikk over ledninger osv. Men etterhvert fant jeg ut at om jeg lurte den forbi det hakket som jeg fant, som sikkert er der for å beskytte motor for ovverstadig rusing i fri (og revers?), så klarte jeg å starte den. Trikset var å sette motor i revers, så sette den i fri og så gi gass. Da startet den hver gang.

Motor ble monert tilbake på båten, den lånte med kort stamme er for kort. Pinsetokt til Randesund gikk greit, gikk for motor et stykke inn i Blindleia fredag kveld, for seil resten av Bllindleia på lørdag. Litt kaos når de skulle gjennom Gamle Hellesund med vind rett imot og møtende motorbåter som ikke kan forholde seg til en seilbåt, men jeg fikk slept dem gjennom sundet.

På søndagen ble forgasser plukket fra hverandre, blåst ren og satt sammen igjen. Motor var like tverr, men den startet fortsatt.

 

Så har vi fått kikket litt på den. Og sammenlignet med Mercury'en. De er litt forskjellige, men ikke mye.

Mercuryen gir synlig gnist når vi drar i snora. Det gjør ikke Marineren.

På Mercury'en måler jeg ca 730 ohm på den ene spolen, og 340 på den andre. På Marineren måler jeg ca 750 på begge.

Marcury'en starter greit når man følger normal start-prosedyre, Mariner må ha 70-90% gass. Nå Mariner starter går den greit nok på høy speed/turtall, men når man skal ha den ned i "girbytte-fart" dør den stort sett. Den går bedre på den ene sylinderen enn den andre. DVS hadde motstanden i spolene vært omvendt av det jeg måler, så hadde jeg forstått det, og sagt den ene spolen var dør.

Jeg har forsøkt følgende komponenter fra Mercury'en på Mariner:

- Plugger - ingen forskjell

- Pluggledninger og coil(er) - ingen forskjell

- Elektronikkdubeditt/(svart boks) - Mariner nekter å starte

 

Når jeg satte tilbake komponentene som de var opprinnelig, så startet Mariner som før, så fremt vi ga 70-90% gass.

Mercury starter med et lett drag i snora. Mercury ser ut til å være fra 2001 (er et av tallene som står på den), Mariner ser muligens nyere ut.

 

Var innom verksted å snakket med dem, men de mente det helt klart lå i forgasseren. Jeg skulle normalt ikke se gnisten når jeg dro i snora. "Men en gammel motor er ikke til å stole på uansett, så du bør kjøpe ny".

 

Vel, driver en frivillig arbeid, så bruker en ikke penger på en ny motor når en kan bruke penger på noe annet.

 

Er det noen som har tips til feilsøking ?

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post

Du ser vel gnisten om den er der. Jeg regner med du satte pluggen i ledningen og inntil blokka når du sjekket? Jeg hadde en mariner viking 2001 før. Men vet lite. Den gikk som ei kule hele tiden.. Hadde en 25 hk merc hvor den tomgangsskruen forran var litt slitt så den skrudde seg ned under gange, så motoren stoppet da jeg gikk ned på turtall. Prime sto det vel på den?

Redigert av glalaks (see edit history)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...