Jump to content

"Tidenes norske motorbåt"


KPR

Recommended Posts

Båtlivs lesere har de siste ukene nominert kandidater til kåringen av "Tidenes norske motorbåt". Også her på Båtplassen har diskusjonen gått om hvilke båter som fortjener en slik utmerkelse. Nå er 20 båter nominert, og alle som vil kan gå inn på havna.com å avgi sin stemme.

Med vennlig hilsen

Knut Petter Rønne

Redaksjonssjef, Båtliv

Link to post
Share on other sites

Ønsker Båtliv redaktøren velkommen!

Havna.com har hatt link til oss siden starten, noe vi setter pris på. :smiley:

 

Stusset over beskrivelsen av en av båtene:

"With 10 Dromedille

Alle ungutters drøm på 80-tallet, og kanskje fortsatt. Dromedille-konseptet til Bror With er verdenskjent, og er kopiert av båtprodusenter over hele kloden. En With-jolle med 9,9 hester på hekken vekker tilbake de beste ungdomsminner for mange."

 

Båten som er avbildet er en 200 modell, altså den gamle 10-foteren uten dromedille-skrog.

Dromedillene ble/blir? bare produsert i 9 og 11fot.

 

At drommedille-konseptet skal være kopiert over hele verden er ukjent for meg.

Utover at det har vært noen konflikter mellom 2 norske produsenter i det siste.

Link to post
Share on other sites

Mange gode kandidater og noen jeg ikke helt skjønner hvordan har havnet i selskapet. Askeladden 14 er jo en klassiker og bør vel neste være med. Saga 27 og Nidelv 24 er jo også sterke kandidater.

 

Men at det ikke er kommet med en eneste Viksund synes jeg nå nesten var litt rart...

Link to post
Share on other sites

Denne uformelle kåringen dreier seg ikke bare om tidenes norske motorbåt, men om tidenes BESTE norske motorbåt. Da er det vel ikke like selvfølgelig at Saga 27 bør bli vinneren...?

 

Å være den lengstproduserte motorbåten betyr jo ikke automatisk at den er tidenes BESTE, vel???

 

Ikke at det betyr så mye hvem som vinner, men rett skal være rett, vi må jo se på spørsmålet. Jeg ser at innlegget fra redaksjonssjefen i Båtliv, Knut Petter Rønne, har utelatt denne viktige detaljen, men hvis en går inn på havna.com kan en lese hva det spørres om.

 

Hvis det var den motorbåten som var produsert lengst som automatisk skulle vinne, trengte man jo ikke noen kåring. Det var jo bare i så fall å lese statistikk over båtproduksjonen i Norge.

 

Kanskje det blir en "jolle" som vinner... :wink:

Link to post
Share on other sites

Det er litt uklart hva det menes for det står også "Hvilken båt har gledet flest nordmenn gjennom tidende", og hvis en båt skal ha gledet flest nordmenn må det bli den båten som det er produsert flest av  :cool:

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, hvis det er slik du vil ha det er det jo bare å lese statistikk over båtproduksjonen i Norge, som jeg allerede har nevnt...

 

Er det rart det blir krig i verden :confused::wink:

Link to post
Share on other sites

.................. verdenshistoriens beste, norske motorbåt!  :flag:

------>  Uten tvil Saga 27    :yesnod:

<{POST_SNAPBACK}>

Saga 27 er nok en sterk kandidat , men hvor er Sandvik da :cryin: ? Motorbåt ,litt merkelig blanding motorbåter da men . Samme kan det være men ei jolle mot en Saga 27 i en avstemming er vel litt feil vel . Tipper det er flere som har minner i ei lita jolle , men pytt pytt da har dem noe og skrive om i bladet sitt .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Noe av "tidenes motorbåt" burde vel hatt med sørlands snekker (skjermsnekke) syns jeg da :yesnod:

Enig, hvis det er "Hvilken båt har gledet flest nordmenn gjennom tidende" som skal kåres, er snekka en selvskreven kandidat. Eller sjekta som de kaller den her nede...

 

Det virker iallfall merkelig at flere av båtene er relativt nye modeller, f.eks. Hydrolift som de skriver ble lansert i fjor....

 

Kunne også vært intr. å vite hvem som sitter i den «ekspertgruppe» som har stått for utvelgelsen.. :rolleyes:

Redigert av Ingar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kunne også vært intr. å vite hvem som sitter i den «ekspertgruppe» som har stått for utvelgelsen.. :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>

Skjønner ikke helt at Viknes 830 er med. Den er vel knapt kommet i produksjon enda? :confused:

 

Så den på messen i fjor men har faktisk ikke sett noen på sjøen enda. Kunne skjønnt det om 770 eller 1030 var med, men hvorfor akkurat 830? Fin båt, men kan ikke helt se at den utmerker seg så voldsomt...

Link to post
Share on other sites

"Hvilken båt har gledet flest nordmenn gjennom tidende"

 

om man betänker att vi har haft fritidsbåtar i bara, säg 50 år, og det er snakk om "gjennom tidene"

 

så kan man ju tenke seg andra båter, som gledet nordmenn

 

 

Fram

Gjöa

Vikingaskepp

Kon-Tiki er det en båt förresten......?

Nordlandsbåten

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

"Hvilken båt har gledet flest nordmenn gjennom tidende"

 

om man betänker att vi har haft fritidsbåtar i bara, säg 50 år, og det er snakk om "gjennom tidene"

 

så kan man ju tenke seg andra båter, som gledet nordmenn

  Fram

  Gjöa

  Vikingaskepp

  Kon-Tiki    er det en båt förresten......?

  Nordlandsbåten

<{POST_SNAPBACK}>

 

Jeg tror man får holde seg til de nominerte :sleep:

Link to post
Share on other sites

Ønsker Båtliv redaktøren velkommen!

Havna.com har hatt link til oss siden starten, noe vi setter pris på.  :smiley:

Jeg slutter meg til din velkomsthilsen, Ingar! :smash:

"Båtliv" er blitt "KNBF-organ" fra 1. januar og vi gleder oss stort over den interesse og entusiasme vi er blitt møtt med i redaksjonen i "Båtliv". Jeg har også presisert hvilken stor betydning vi tillegger Baatplassen, og møtte ingen motforestillinger til mitt engasjement her på Baatplassen, heller tvert i mot.

Her kan dere lese mer om samarbeidet mellom "Båtliv" og KNBF:

 

http://www.havna.com/index.phtml?id=3025

 

Jeg er for øvrig også med i "fagjuryen" for valget av "Tidenes norske motorbåt" og kan derfor ikke "påvirke" avstemningen med å si hvilken båt som er min favoritt... :nonod:

Hilsen Syvert :flag:

Redigert av Syvert (see edit history)
knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...