Jump to content

"Tidenes norske motorbåt"


KPR

Recommended Posts

Jeg svarte Nidelv 24, må jo være patriot, og med Ca 1/2 års erfaring som Nidelv 24 eier, er jeg svært fornøyd sålangt :lol: .

 

Ingen av de andre båtene har jeg eid, men With var det flere kompiser som hadde i guttedagene, så den har også gitt mange gode minner.

 

Men jeg mistenker at flere av de andre kandidatene kunne gitt meg like gode opplevelser, dersom jeg hadde hatt råd/plass/anledning til å bli bedre kjent med dem. Men det har jeg altså ikke, så da kan jeg jo ikke stemme på dem.

 

Men det gir jo glede å se en flott båt på sjøen, selv om man ikke eier den selv. Og å dagdrømme om en båt gir også glede. Så man må vel ikke ha eid en av kandidatene for å ha ett forhold til dem. Men når noen av kandidatene har gitt konkret båtglede, og de andre bare 'virtuell', så blir det slik.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Motorbåt?

Må bli Fjordling 17'.

Båten er en legende også utenfor Norge.

Båten med den innovative ballasttunellen.

Linge tegnet båter etter min smak. Enten skulle de ha seil, eller så skulle de gå noe faderlig fort.

Fjordlingen med en Merc rekkesekser bakpå er helt spesiellt.

 

Det går en historie om en deltager i Roslagsloppet som ble frakjørt av en Fjordling ute på dagstur.

 

Den er satt i produksjon igjen:

http://www.reactor.se/bat/

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Jeg savner selvfølgelig Mørebas 7200. Den såkalte "Vi Menn båten". Den ble kun produsert i 3-4 år, men hvilken fantastisk god båt det er. Ingen bedre i Weekend Cruiser klassen.

Thorseth gikk jo også Nordvestpassasjen med denne båten.

 

Når denne ikke står på listen blir det jo vanskelig å stemme, men det er til å leve med.

Link to post
Share on other sites

Synes ikke alle båtene som er kanidater føles som motorbåter. Dette selv om en fjordling med påhengs nok er båt med motor, assosierer ikke jeg dette med motorbåt.

For min del går stemmen til Saga 27 ac. Dette var min første "motorbåt". Dette var en 1978 mod som jeg kjøpte i 1999 med andre ord en over 20 år gammel båt. Som ny. En gjennomtenkt og sikker båt.

Men hvor ble Fjord 27 ac av?

Link to post
Share on other sites

Askeladden 14, en motorbåt? Dette er vel en liten jolle til å ro med, og ikke først og fremst en motorbåt. Men man definerer jo ting ulikt, likevel litt pussig.

 

<{POST_SNAPBACK}>

Askeladden 14 kom i to utgaver, en "rovennlig" (2215) og en "motorvennlig" (2210). På Havna.com er det førstnevnte som er avbildet, og det er som du sier litt pussig. Det er jo den motorvennlige utgaven som er den vanligste. Den er produsert i 33000 eksemplarer, og ikke 10000. Jeg er eier av ett av disse 33000 eksemplarene. En braksuksess, så skal antall produserte være avgjørende, er dette vinneren.

 

Men min stemme gikk til Saga 27. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg savner selvfølgelig Mørebas 7200. Den såkalte "Vi Menn båten". Den ble kun produsert i 3-4 år, men hvilken fantastisk god båt det er. Ingen bedre i Weekend Cruiser klassen.

Thorseth gikk jo også Nordvestpassasjen med denne båten.

Det var fordi den ble omtalt i Vi Menn :wink: En gammel Wesling jeg engang rådde over, var eid av presten på Svalbard; Det sies at han lastet inn et par bensinfat og kjørte rundt Svalbard alene (sånn for morros skyld). :yesnod:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

UFFFFFFFF........

Scand 25 Classic står ikke der???????????

sjekk ut denne linken til autofil`s reportasje til sommeråpent på vår "reklamefrie" statskanal......

:cool:

 

http://www.nrk.no/dynasx?p_lenke_id=259952...71&mswmext=.asx

 

Neivel, da får d bli saga 27, ikke sant Lars H

 

med vennlig

Redigert av firefighter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Saga og Nidelv med knapp ledelse!

 

Etter et par dager med avstemming i Båtlivs kåring av «Tidenes norske motorbåt», har Saga 27 og Nidelv 24 tatt en knapp ledelse, tett fulgt av trioen Windy-With-Askeladden.

 

Det har vært gøy å følge debatten om avstemmingen her på Båtplassen! Når det gjelder utvelgelsen kan jeg si at den har vært så "demokratisk" som mulig. Det er Båtlivs lesere som har nominert båter via web og epost de siste tre, fire ukene. I tillegg har en gruppe ”eksperter” foreslått sine favoritter. De båtene som er foreslått flest ganger, har fått æren av å bli endelig nominert. Kun i to tilfeller der det har vært likt antall forslag, har redaksjon gått inn med ”dobbeltstemme”.

 

Dersom du ikke allerede har stemt, kan du lese om de nominerte kandidatene og gjøre din båt-borgerplikt ved å klikke på over gjennomsnitt synlige banneret på havna.com

 

mvh

Knut Petter Rønne

Redaksjonssjef, Båtliv

Link to post
Share on other sites

Saga og Nidelv med knapp ledelse!

 

Etter et par dager med avstemming i Båtlivs kåring av «Tidenes norske motorbåt», har Saga 27 og Nidelv 24 tatt en knapp ledelse, tett fulgt av trioen Windy-With-Askeladden.

 

Det har vært gøy å følge debatten om avstemmingen her på Båtplassen! Når det gjelder utvelgelsen kan jeg si at den har vært så "demokratisk" som mulig. Det er Båtlivs lesere som har nominert båter via web og epost de siste tre, fire ukene. I tillegg har en gruppe ”eksperter” foreslått sine favoritter. De båtene som er foreslått flest ganger, har fått æren av å bli endelig nominert. Kun i to tilfeller der det har vært likt antall forslag, har redaksjon gått inn med ”dobbeltstemme”.

 

mvh

Knut Petter Rønne

Redaksjonssjef, Båtliv

<{POST_SNAPBACK}>

etter min mening er d ivertfall de beste representantene som leder.

synes båtlivs avstemming er både artig og underholdene, men når det er nominert båter (uvavhengig fra hvem) til kåringen "tidenes beste motorbåt", som ikke er eldre en noen få år,

synes j d hele blir litt lite seriøst.

men d er godt vi er har ulik mening, ellers hadde d jo blitt kjedelig.

med vennlig

Redigert av firefighter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter å¨ha fulgt diskusjonen her på nettet og i bladet er jeg rimelig forbauset at ikke snekka med vindskjerm og kalesje er blant de nominerte. Den har preget kysten vår i to mannsaldre og burde bært en verdig vinner.

Jeg tar gjerne parti for saga 27 som den moderne motorbåten. Men snekka er og blir tidenes motorbåt.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg tar gjerne parti for saga 27 som den moderne motorbåten. Men snekka er og blir tidenes motorbåt.

<{POST_SNAPBACK}>

At Saga 27 er en grei motorbåt/turbåt som det er produsert mange av gjennom mange år er en grei sak (likeså med snekka). At Saga 27 er et typisk eksempel på den moderne motorbåt (vi skriver 2005 :wink: ) er det nok også helt andre meninger om :yesnod: I rettferdighetens navn har Saga mye mer moderne motorbåter å tilby enn den gamle 27 foter'n,... og det er de ikke alene om... :wink:

 

Er enig i at Nidelv 24 og Saga 27 er to av de mest typiske turbåtene langs kysten, men de beste... :sleep: Se det kan jo diskuteres, og godt er det :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg tror du legger andre kriterier til grunn for avstemningen enn mange av oss andre Baltic.

 

Skal du foreta en objektiv vurdering av hvilken av båtene som er best, må du ha inngåpende detaljkunnskap og erfaring med hver eneste av de båtene som er nominert, og det har hverken du eller jeg.

 

Båtene er heller ikke sammenlignbare, så det blir epler og pærer.

Link to post
Share on other sites

Baltic

Du kan da ikke mene at Scand baltic er den beste norske båt som er produsert.

Dette i år 2005.

<{POST_SNAPBACK}>

Det kan jeg vel mene hvis jeg vil,- men det mener jeg vel egentlig ikke heller. Jeg vet ikke helt hvilken båt som burde "krones" med tittelen "tidenes beste norske motorbåt" av alle som er bygd i Norge, gjennom alle tider. Det kommer ann på hvordan man ser det, hva man legger til grunn. Hva båten skal brukes til, hvilket farvann osv. Hvis både lastebåter, fiskebåter, kombisjarker, cabincruisere, snekker eller påhengsmotorbåter skal være med i kåringen så blir det ikke enkelt. Men hvis jeg skal ta utgangspunkt i de nominerte (se: havna.com eller siste nr. av "Båtliv") og vurdere ut fra eget behov,

egen bruk og erfaring,- jo, så blir sannelig valget en Scand 29 Baltic (riktig nok en 2005 modell) som jeg venter levert til våren :wink:

 

Den eneste av de nominerte jeg vurderte seriøst, før jeg bestilte en ny Scand 29 Baltic, var Riviera 925. Men vi synes Baltic'en passer mye bedre til vårt behov, krav og ønsker. Og det er etter å ha hatt Baltic på noen langturer med en familie på fem (to voksne og tre små). Og i følge prisnivå på brukte Baltic'er, salgstall på nye og totalt salg gjennom ca. 25 år er vi tydeligvis ikke alene om denne vurderingen. Så må nå dere andre synse, tro og mene hva dere vil. Ingen båter er perfekte for alle forhold, det er alltid snakk om kompromiss i en båt (som regel ellers også). Den enkelte vurderer vel etter sine egne kriterier, og en må vel få lov til det uten at en blir "overhøvlet" av mer eller mindre "bedrevitere og forståsegpåere" som vurderer ting på en annen måte.

 

Jeg kan ikke fri meg fra å oppmuntre til å snakke om den båten man selv har akkurat nå, på godt og

vondt, og la være å komme med allverdens- mer eller mindre usaklige- kommentarer om andres båter og valg. Kanskje vi fikk en bedre båthverdag da,- alle sammen...

 

Det er vel som regel slik at den beste båten er den man selv har akkurat nå,- egentlig ganske komisk, men rett og slett så menneskelig. Og ikke så lite barnslig.

 

Vi er vel alle ganske like til syvende og sist, så her har vi kanskje en jobb å gjøre alle sammen :yesnod:

 

Også denne avstemmingen er jo bare for moro skyld,- så la oss ta den for det den er :sailing:

Link to post
Share on other sites

Baltic

 

Innlegge var ment for å tirre deg litt.(lykkes der) Har faktisk aldri vært ombord i en Baltic.

Men din omtale av Saga 27 levner jo liten tvil om hva du mener om den båten så....

Ellers er det jo flott å kunne lese om en som er så godt fornøyd med den båten han har, tro ikke det er alle som har et slik forhold til båten.

 

 

Scand burde jo bukke å takke, har jo fått endel gratis reklame her.

Link to post
Share on other sites

Baltic

 

Innlegge var ment for å tirre deg litt.(lykkes der) Har faktisk aldri vært ombord i en Baltic.

Men din omtale av Saga 27 levner jo liten tvil om hva du mener om den båten så....

Ellers er det jo flott å kunne lese om en som er så godt fornøyd med den båten han har, tro ikke det er alle som har et slik forhold til båten.

Scand burde jo bukke å takke, har jo fått endel gratis reklame her.

<{POST_SNAPBACK}>

 

:lol: tirre og tirre fru Blom, men du fikk meg til å svare, ja... :lol:

 

Jeg blir nok misforstått når det gjelder mitt syn på Saga 27. Jeg synes helt ærlig at båten er helt grei den, OK utseende og antakelig en bra båt til en fornuftig pris. MEN derfra til å kåre den til "tidenes beste, norskproduserte, motorbåt" er vel litt i drøyeste laget. MEN, igjen, hvis kriteriet er den som FLEST har hatt glede av osv., så er den jo absolutt en klassiker med sine mange ekemplarer, produsert over mange år. Joda, uten å ha eid en slik, kan jeg vel egentlig si at jeg også er en av dem som synes denne Saga'en er en typisk norsk turbåt. Det er jo etterhvert blitt så mange av dem...

 

Personlig har jeg veldig sansen for både VIKNES 880 og 1030 når det gjelder den type båt og mange av Windy's modeller er jo bare lekre når vi snakker om den kategorien. Begge har meget høy kvalitet, men prisene er jo deretter. Vel, vi ser ikke på et båtkjøp som noe ekteskap. Vi velger båt ettersom vi prioriterer til enhver tid.

 

Jada, jeg er enige i at Scand får mye reklame hos meg. Men vi har god erfaring både med båt og produsent,- så da så. For alt vi vet ville vi også vært fornøyd med andre valg.

Men det kan vi jo ikke skrive om uten egen erfaring. Men vi har jo hørt negative ting om forskjellige leverandører, både Scand, Nimbus (svensk) og Windy. Det er sikkert folk som kunne fortelle negative ting om hvilken som helst båtprodusent hvis det var det om å gjøre, men slik er det på de fleste områder i livet. Mennesker er forskjellige og opplever ting deretter.

 

Også situasjonen hos leverandørene varierer og kvaliteten på produkt og oppfølging har vært som havet,- gått i bølger. Det tror jeg er sannheten hos de aller fleste. For bransjens egen del får vi håpe og tro at de fremover forstår at den eneste farbare vei er å levere jevn kvalitet over tid. Det er slik en bygger merkevare. Akkurat det tror jeg Scand etterhvert har skjønt og faktisk tatt tak i,- så får vi håpe at alle andre følger samme lei. Da vil det gå bra og alle blir fornøyde :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...