Oldschool Startet 12.Juni.2012 Link til dette innlegget Startet 12.Juni.2012 Hei båtfolk! Jeg har en Yamaha 30hk 3-syl, 2-takt, 92-modell på hånda. Den har Autolube, men dette er blitt fjernet. Stålpropell har den, og el-start. Er dette noe å satse på eller er det mistenkelig at Autolube er fjernet? Motoren er for langt unna til at jeg får sjekket den før kjøp, skal frakte via flyttefirma. Noen tips på saken om Autolube og at jeg ikke får testet den ved kjøp? Skrive kontrakt - hva bør denne inneholde? Sitér dette innlegget Link to post
Campingkongen79 Svart 12.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2012 Jeg vet at flere av mine bekjente opp igjennom tidene har "fjernet" autoluben på grunn av liten tillit til systemet. Jeg tror ikke de fysisk fjernet den, men hadde olje rett på tanken og ignorerte lysindikatoren på oljetanken. Resultatet er jo at man slipper uroe seg for om oljepumpa eventuelt skal gi seg. Greit nok når motorene begynner å bli eldre. Testkjøring er selvfølgelig alltid viktig, så det blir jo en sjanse å kjøpe utsett. Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 12.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2012 Jeg ville heller kjøpt en motor usett som autolube var koblet ut på, enn en den IKKE var koblet ut på. Jeg kjøper en del defekte motorer, og det er ganske mange eldre autolubemotorer som skjærer seg... Sitér dette innlegget Link to post
Auskar Svart 17.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2012 Jeg kjøpte en 2006 20 hk Yamaha med autolube Motor brukt bare timer, autolube funker greit, blander 1% olje ekstra direkte i bensin for sikkerhets skyld. Er ikke bare en lampe som blinker, men motor mister turrtall også når oljenivået blir lavt. Så her må noe elektrisk/elektronisk også justeres på. Men må da ha en oljekanne med meg i båten til enhver tid, eventuelt sjekke oljenivået ofte. Sitér dette innlegget Link to post
speede Svart 16.September.2012 Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 (redigert) har selv en yamaha 3 cyl 2 takter med autolube anbefaler dere at jeg blander oljen direkte i bensinen ? Redigert 16.September.2012 av speede (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 16.September.2012 Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 jeg har hørt at Yamaha sitt system er et av de mest pålitelige og at motoren har bedre av at det er tilkoblet enn når det er fjernet. Det er viktig å kontrollere at slangene er hele og rene Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
littmild Svart 16.September.2012 Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 at motoren har bedre av at det er tilkoblet enn når det er fjernet. Frem til en eventuell feil på systemet. Jeg har også hatt autolube motor, og tenkte aldri på det da, men i ettertid har jeg hørt mange som anbefaler at man kobler det ut. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
ivar Svart 16.September.2012 Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 kjenner til 2 havarier relatert til autolube, først en 40hk hvor det ble brkt feil olje (Esso Aquaglide - ikke beregnet på slik bruk) , og 1 60hk hvor det var kommet vann ned på tanken under vinterlagring. Vil si begge tilfellene er brukerfeil og ikke svakhet med autolube systemet. Blander man på tanken så er jo der også en viss risiko for brukerfeil , f.eks at det blandes feil eller at man glemmer å ha på olja. En annen risk ved å blande i bensina er hvis en av dysene i forgasserne tilstoppes, den sylinderen vil da miste både bensin og smøring.. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.