atletico1 Startet 26.Januar.2005 Del på Facebook Startet 26.Januar.2005 (redigert) Har i en båtbutikk kjøpt syrefast sjøvannsinntak og en kuleventil påtrykt 316. Denne ser helt lik ut de som selges hos Maritim. Mener jeg har lest her? (fant det ikke ved søk) at kula i denne ikke er syrefast men bare forniklet messing. Står denne messing kula inni et 316 hus vil den jo sikkert vare kortere enn om den stod i et messinghus- jf spenningsforskjellen. Er det noen som vet sikkert at kula er av messing - i såfall får jeg bytte den og kjøpe ordentlig kuleventil på Tess - dog en del dyrere. Redigert 26.Januar.2005 av atletico1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 26.Januar.2005 Del på Facebook Svart 26.Januar.2005 (redigert) Hvis det er det jeg skrev du tenker på så var ikke den ventilen merket 316. Det var butikken, Navigare her i Kristiansand, som påstod at kula var syrefast. Og som nektet for å ha solgt den når jeg kom tilbake 2 sesonger etterpå.. Her er den tråden. Redigert 26.Januar.2005 av Ingar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 26.Januar.2005 Del på Facebook Svart 26.Januar.2005 Vanligvis så er kulen i syrefast ig huset kan gjerne være i forkrommet messing. Om dette gjelder for Maritimsproduker vet jeg ikke sikkert. I følge katalogen til Maritim(side 64) så selges ventiler i syrefast, og etter prisen å dømme så bør dette være i syrefast både hus og innmat. Disse er jo 4xprisen på rene messingventiler Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Skvulpen Svart 27.Januar.2005 Del på Facebook Svart 27.Januar.2005 Vanligvis så er kulen i syrefast ig huset kan gjerne være i forkrommet messing.Fa**n flette meg, - er dette også et problem man må ta stilling til? Jeg har nettopp installert sjøtoalett i båten, og kjøpte da kuleventiler i båtbutikken min, standard sortiment fra Watski. Der var bare en type, - skal man ikke kunne stole på dette? Risikerer jeg nå at gjennomføringene går heden og at balja mi går til bunns en vakker dag på fjorden? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 27.Januar.2005 Del på Facebook Svart 27.Januar.2005 Fa**n flette meg, - er dette også et problem man må ta stilling til? Jeg har nettopp installert sjøtoalett i båten, og kjøpte da kuleventiler i båtbutikken min, standard sortiment fra Watski. Der var bare en type, - skal man ikke kunne stole på dette? Risikerer jeg nå at gjennomføringene går heden og at balja mi går til bunns en vakker dag på fjorden? <{POST_SNAPBACK}> Det er ikke noen stor fare for dette, er kulen i syrefast og huset i forkrommet messing eller messing så holder nok dette overskuelig fremtid. Kjenner ikke produktene som Watski leverer, men generelt så følger prisen materialvalgene i ventilen. 1 1/4" syrefast fra Maritim er jo priset til rett under 600 kroner, mens en messing ventil i samme størrelsen fra Seatronic i samme simesnsjon koster rundt 150 kroner. Alle mine skorpggjennomføringer er i messing, og de er nok fra 1978. De skal sjekkes i forbindelse med innstallasjon av nye motorer til våren. Er de bra blir de ikke byttet, blir de byttet så blir det nok messing igjen. Skal tenke litt på hvilken type ventil jeg skal bruke ut av septiken, det kan jo hende jeg velger en syrefast der siden det er litt av hvert i denne tanken i tillegg til sjøvann.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Lotus Svart 27.Januar.2005 Del på Facebook Svart 27.Januar.2005 Rett meg hvis jeg tar feil, men jeg er ganske sikker på at i en messing kuleventil er kulen i forkrommet messing. Hvis noen tar seg bryet med å spandere en 316 kule i en messing kuleventil, burde man jo ikke ha noe problem med å spandere en 316-kule i en 316 kuleventil, så dyr som den er. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 27.Januar.2005 Del på Facebook Svart 27.Januar.2005 Det er ikke noen stor fare for dette, er kulen i syrefast og huset i forkrommet messing eller messing så holder nok dette overskuelig fremtid. Kjenner ikke produktene som Watski leverer, men generelt så følger prisen materialvalgene i ventilen. 1 1/4" syrefast fra Maritim er jo priset til rett under 600 kroner, mens en messing ventil i samme størrelsen fra Seatronic i samme simesnsjon koster rundt 150 kroner. Alle mine skorpggjennomføringer er i messing, og de er nok fra 1978. De skal sjekkes i forbindelse med innstallasjon av nye motorer til våren. Er de bra blir de ikke byttet, blir de byttet så blir det nok messing igjen. Skal tenke litt på hvilken type ventil jeg skal bruke ut av septiken, det kan jo hende jeg velger en syrefast der siden det er litt av hvert i denne tanken i tillegg til sjøvann.. <{POST_SNAPBACK}> Du sier at dine ventiler er over 20 år gamle.. Da vil eg tro at det er godt nok for meg med tuppeware båt og hekkagregat m/rustfrie props å bruke messing vanninntak og ventil?????? Håper det for rustfrie var dyre.. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Hulda Svart 27.Januar.2005 Del på Facebook Svart 27.Januar.2005 Var bare så vidt innom og tittet her, har utdebatert ventiler og gjennomføringer. Men sjekk den linken som Ingar viser til. Der står det mange meget fornuftige ting, som f.eks hvor mye materiale er det igjen i bunnen av gjengene. Rustknoller i en"rustfri" ventil, o.s.v. En del imponerende innlegg.... Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 27.Januar.2005 Del på Facebook Svart 27.Januar.2005 Hadde glemt det, men jeg sjekket ang. de syrefaste ventilene til Martim. Og kula er faktisk i messing, det er huset som er syrefast... Se her. Sitér dette innlegget Link to post
atletico1 Svart 27.Januar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Januar.2005 Ja , da får jeg gå til Tess. Liten vits med såkalt syrefast når kula er messing. Det er jo kula og spidelen i kula som tar kvelden først og med ca 0,5V spenningsforskjell mellom syrefast og messing i sjøvann vil elektronene vandre selv med nylonforing imellom. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 27.Januar.2005 Del på Facebook Svart 27.Januar.2005 Liten vits med såkalt syrefast når kula er messing.Ja, dette er simpelten for dumt.For Maritim må da vite at det er kula som er den kritiske komponenten her. Og da er det å lure kundene å avertere ventilen som syrefast, uten forbehold... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.