Jump to content

Gummibåt, lett og håndterlig, anbefalinger

Carwell

Recommended Posts

Er på utkikk etter en brukt, lett og håndterlig gummibåt i størrelse 240 - 270. Ønsker lav vekt i forhold til styrke (dørkbord/spiler?), lett å pakke bort. Skal ikke ha større motor enn maks 4 hk, har ikke rygg til å drive løfte tunge båter/motorer til og fra.

Noen anbefalinger, og hvilke gummibåter bør jeg ikke velge? Og, er det visse motorer jeg bør holde meg unna?

mvh

Carwell

Hei,

Hadde samme vurderingen i vår og falt på denne fra Seasea, kåret til bra kjåp av Båtegande i sverige i år:

http://www.seasea.no/B%c3%a5t_och_Motor/B%c3%a5t/Gummib%c3%a5t/GUMMIB%c3%85T_AQ_KINGLIGHT_230

Aquaquik 230 (Merk at båten er like stor som mange 250, da akterspeilet er langt bak)

Veier 18,5 kg (Ingen spiler oppblåsbar dørk)

Planer med 3,5 Hk Mercury (1person 85 kg)

Pris 3490,-

Relativt lett og ro.

Takker for mange gode svar og innspill/erfaringer. Mitt primære behov er for å ro ut en ekstra dregg og plukke den opp igjen. Men, en 4 hk må jeg vel klare å håndtere også, og da er jo båten grei å ha for korte handleturer etc. I tidligere år hadde jeg blant annet en 310 RIB med 9,9 hk (15hk) på snapdaviter, men det var mest for guttene da de var yngre. Flott båt, men nå må jeg altså begrense tyngde og type til det aller mest nødvendige.

Jeg har hørt mye skryt av oppblåsbar dørk uten spiler eller plater, men hva tåler den av tyngre, og "skarpe" gjenstander i bunn? Tenker da spesielt i de tilfelle det er behov for å kjøre ut en ekstra dregg i tillegg til vinsjmontert. Har en 12 kg Seagrip med 8 m langløkket kjetting som jeg bruker til slikt formål. Vil kun opplåsbar bunn i gummibåt uten dørk tåle slike ting liggende der?

• 4 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...