Carwell Startet 12.Juni.2012 Del på Facebook Startet 12.Juni.2012 Er på utkikk etter en brukt, lett og håndterlig gummibåt i størrelse 240 - 270. Ønsker lav vekt i forhold til styrke (dørkbord/spiler?), lett å pakke bort. Skal ikke ha større motor enn maks 4 hk, har ikke rygg til å drive løfte tunge båter/motorer til og fra. Noen anbefalinger, og hvilke gummibåter bør jeg ikke velge? Og, er det visse motorer jeg bør holde meg unna? mvh Carwell Sitér dette innlegget Link to post
Tutti Frutti Svart 12.Juni.2012 Del på Facebook Svart 12.Juni.2012 Jeg kjøpte denne ut fra samme kriterier som deg. Honwave T27-IE er lett bare 34 kilo og 270cm. Grunnen er at den ikke har planker i gulvet, men høytrykksrygg. Lett å pakke bort og lett å bære. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 12.Juni.2012 Del på Facebook Svart 12.Juni.2012 hvis prisen har litt påvirking er båten til maritim ganske grei så en kjempefin gummibåt på xxL til underkant av 2 lapper , Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
MajorAndy Svart 12.Juni.2012 Del på Facebook Svart 12.Juni.2012 Quicksilver 240 airdeck Sitér dette innlegget Link to post
Anders_H Svart 13.Juni.2012 Del på Facebook Svart 13.Juni.2012 En Bombard AX2 er vel noe av det letteste med vekt på kun 17 kg. Det var vekta som gjorde at jeg valgte denne. Innebygd pumpe er kjekt. Den er anbefalt med max 4 hk og for 3 personer- etter husken. Lengde 240 cm. Spiledørk. Tror ikke den er i produksjon lengre? Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 13.Juni.2012 Del på Facebook Svart 13.Juni.2012 (redigert) Har en Adventure 255 som veier rundt 25 kg med spiledørk, utmerket til litt lett fiske, handling. Eneste bakdelen er lav bærevekt på 250 kg. Se også på suzumar med luftdørk, blir nok neste jolle på meg. Kjøpte en brukt totakt 4hk suzuki, som drar 100 kg i plan i lett medvind ! Redigert 13.Juni.2012 av Seasu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 14.Juni.2012 Del på Facebook Svart 14.Juni.2012 Vi har en Quicksilver 240 Airdeck: http://snakk.klikk.no/Motor/Baat/Default.aspx?id=464 med en 5hk Mariner på. Med bare 2,4 m lengde blir båten litt "klumpete", og sliter med å komme i plan med flere enn èn voksen ombord. Ellers er den lett og fin å håndtere. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 14.Juni.2012 Del på Facebook Svart 14.Juni.2012 Hei, Hadde samme vurderingen i vår og falt på denne fra Seasea, kåret til bra kjåp av Båtegande i sverige i år: http://www.seasea.no/B%c3%a5t_och_Motor/B%c3%a5t/Gummib%c3%a5t/GUMMIB%c3%85T_AQ_KINGLIGHT_230 Aquaquik 230 (Merk at båten er like stor som mange 250, da akterspeilet er langt bak) Veier 18,5 kg (Ingen spiler oppblåsbar dørk) Planer med 3,5 Hk Mercury (1person 85 kg) Pris 3490,- Relativt lett og ro. Sitér dette innlegget Link to post
Carwell Svart 14.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2012 Takker for mange gode svar og innspill/erfaringer. Mitt primære behov er for å ro ut en ekstra dregg og plukke den opp igjen. Men, en 4 hk må jeg vel klare å håndtere også, og da er jo båten grei å ha for korte handleturer etc. I tidligere år hadde jeg blant annet en 310 RIB med 9,9 hk (15hk) på snapdaviter, men det var mest for guttene da de var yngre. Flott båt, men nå må jeg altså begrense tyngde og type til det aller mest nødvendige. Jeg har hørt mye skryt av oppblåsbar dørk uten spiler eller plater, men hva tåler den av tyngre, og "skarpe" gjenstander i bunn? Tenker da spesielt i de tilfelle det er behov for å kjøre ut en ekstra dregg i tillegg til vinsjmontert. Har en 12 kg Seagrip med 8 m langløkket kjetting som jeg bruker til slikt formål. Vil kun opplåsbar bunn i gummibåt uten dørk tåle slike ting liggende der? Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 1.November.2012 Del på Facebook Svart 1.November.2012 Hadde samme vurderingen i vår og falt på denne fra Seasea, kåret til bra kjåp av Båtegande i sverige i år: http://www.seasea.no...Q_KINGLIGHT_230 Har du fått testet denne noe mer i løpet av sommeren, og funger den greit? Er vel relativt tynn duk med så lav vekt? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.