seilende2012 Startet 13.Juni.2012 Del på Facebook Startet 13.Juni.2012 Ønske om seilbåt har vært der lenge, selv om erfaringene er begrenset med denne båtformen - men kun positive. Så hvorfor ikke bruke sommerferien til å hoppe i det? Ser på nettet etter passende båter, og kommet frem til noen alternativ: Comfortina 32 Alo 33 Maxi Fenix/87/95 Albin Nova/Delta Sikkert mange andre gode alternativ. Håper noen har erfaring med flere av disse, da det kan være nyttig med ulike synspunkter. Tips og råd tas i mot med takk. Hva skal man se etter - generelt og spesielt for de ulike typene? Ut fra det jeg har lest meg til så er blykjøl bedre enn jern. Ferskvannskjølt bedre enn sjøvann. Også mulig jeg burde sett på mindre båter først.. Men vil både båt med seil og plass under dekk til folk over 180 cm.. Starter man med f.eks. Maxi 68/Comfort 26 etc så er de en del rimeligere, men hvor fort melder 3(10) fotsyken? Sitér dette innlegget Link to post
runes Svart 13.Juni.2012 Del på Facebook Svart 13.Juni.2012 Var jeg deg ville jeg vurdert First 27.7 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=33689837 Her er det mye morro for pengene og den har ligget ute lenge Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
seilende2012 Svart 13.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2012 Takk for svar. Har registrert den. Litt synd det ikke er flere slike der ute, så man kan se hva som er rett prisnivå. For meg så fremstår den som for mye regattabåt, fremfor turbåt. Den ble vel satt ned i pris for ikke så lenge siden, men det er nok fortsatt for mye for min del. Uten at jeg har så mye greie på det, så virker da denne bedre da: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=35206765 Men da er veien kort til enda nyere båter.. 300' er nok grensen - vet jo at det alltid kommer andre kostnader på toppen.. Sitér dette innlegget Link to post
antiol Svart 13.Juni.2012 Del på Facebook Svart 13.Juni.2012 Alle båtene du nevner så jeg på selv da jeg var i samme fase. Alle er gode alternativer. Det viktigste når du skal kjøpe båt som er så gammel er at du er i stand til å vurdere om den er godt holdt. Vanskelig å vurdere hver enkelt komponent, med mindre man virkelig går grundig til verks. Generelt er det vel slik at du ser på båten om tidligere eier(e) har tatt vare på den ved å se på kvalitet på interiør, motor og eksteriør. Vær oppmerksom på ting som evt MÅ skiftes, f.eks alder på seil. Der flyr tusenlappene fort. Det gjør de forøvrig uansett når du kjøper båt. Sett også opp en liste over hva som er viktigst for deg: Eks: Ståhøyde, størrelse på cockpit, skal seiles alene (alt trukket bak i cockpit), motor skiftet osv... Også sjekker du alle alternativ mot denne lista. Båtvalg handler jo ellers på samme måte som bil og hus, om følelser. Se på båtene og finn den som apellerer mest til deg. Alle de du nevner er gode båter dersom de er godt holdt. Sitér dette innlegget Link to post
seilende2012 Svart 13.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2012 en motor som starter og går som den skal går på sikkerheten mener jeg, men hva med seilene? Så lenge man de er hele, hvor mye har slitasje å si (for farta)? solgt, men en som virket tiltalende ut fra annonse. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=34543800 Finnes det noe selskap (i midtnorge) som gjør vurderinger av båter - a la NAF har for biler?? Ellers må man bare samle inn de blant venner og slekt som har mest greie på båter og motorer. Sitér dette innlegget Link to post
Vilma Benita Svart 20.Juni.2012 Del på Facebook Svart 20.Juni.2012 I nedre del av denne skalaen, både pris og størrelsesmessig er enkelt: Maxi Fenix. Ja, jeg har denne båten selv så jeg er muligens ikke helt objektiv :) Men båt med mer plass under dekk finner du ikke i denne klassen. I den andre enden av skalaen mener jeg Maxi 999 og Scanmar er gode kandidater, selv om de kanskje strekker budsjettet noe. Sitér dette innlegget Mvh,SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder) Link to post
Akvanauten Svart 20.Juni.2012 Del på Facebook Svart 20.Juni.2012 Første spørsmål du bør stille deg er: Hva skal du bruke den til? Du nevner Comfortina 32. Jeg hadde en slik en gang. Den seilte jeg fra Sandefjord til Karibia og tilbake. Sitér dette innlegget "If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!" Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.