Jump to content

Givere som er kompatible med smartcraft instrumenter?


kvimms

Recommended Posts

Jeg vurderer å kjøpe et smartcraft speedometer da jeg fra før har turteller (SC1000)

På denne skal det være mulig å måle fueltank, septik og vanntank.

kan jeg bruke følere som står der fra før? eller må jeg kjøpe nye følere.

Har ikke føler på vann og septik, så der må jeg uansett kjøpe nye, men usiker på om jeg må ha en spesiel type!

Grunnen til at jeg kjøper denne er at det skal være L/Nm på den :) og så er d kjekt å ha oversikt over vann og septik!

 

Er det noen som har koblet opp dette og vet litt? ringte importør av smartcraft i norge som er Brunswick marine.. men veldig lite info å få derfra!

Lite hyggelig mann som svarer på tlf, så instrument blir nok kjøpt fra USA!

Link to post
Share on other sites

hei, har ikke erfaring med sensorer til disse tankene. Har montert en kartplotter som skulle vise motordata fra min mercruiser 5.0, men har ikke fått dette til. Den viser bare noen parameter, selv om turtelleren viser alle. har alle kablene og diagrammer, og ingen hjelp og få noen steder.

Link to post
Share on other sites

Tror du skal få til å vise l/Nm på turtellet også, men husker ikke helt fra alle skjemaene jeg har prøvd å finne frem i...

Men GPS fart inn er det iallefall til Smartctaft-instrumentene på std NMEA, som du sikkert kan få output fra gps'en du allerede hat

 

 

TA

 

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk 2

Link to post
Share on other sites

Etter detjeg klarer å lese meg til, så må jeg ha en kabel som jeg kobler i smartcraftboksen bak i motorrommet.

Da skal jeg kunne bruke eksisterende måler og kun ta ut signal inn på smartcraftbox.

Skjønner ikke helt hvorfor jeg må ha denne kabelen, da det jo alerede er en kontakt der, og det må vel gå å koble seg inn på den :)

Link to post
Share on other sites

Prøver selv å finne ut om alt vil virke ved å koble på Mercmonitor til junctionboxen, der mine eksisterende SC1000 turtellere står tilkoblet - og ledig terminerte terminaler for flere instrumenter .

Ut i fra hva jeg har lest meg til skal alle DTS instrumenter virke fint så lenge de har de sensorene de trenger koblet til nettet. Men dessverre er de fleste erfaringene med utenbordsmotorer i USA.

 

Regner med når du nevner "smartcraftboksen bak i motorrommet", så gjelder det den store sorte boksen Mercruiser kaller "wessel interface panel"?

 

Denne boksen gjør om analoge signaler om til digitale. Og alle ikke digitale vanlige sensorer må kobles inn til denne boksen med ledningsnettet som går ut til motoren.

Jeg har vanlig analog 0-340? ohm tankmåler. Disse var det bare å koble direkte inn på ledningsnettet til motorene (når en fant ut hvilken plugg og fargekombinasjon). Samme koblingspunkt på ledningsnettet har også 2 ekstra pinner ledige for å koble til andre tankmålere.

 

 

Turtelleren har L/timen. Fartsmåleren skal ha L/nm, forutsatt at fartsmåler eller GPS er koblet inn i ledningsnettet.

Siden du har turtelleren så har du muligens manualen. Eller en litt mer fyldig en

Litt info om ledningstilkoblinger også.

 

Enig at Brunswick ikke fremstår med mye kunnskap. Dessverre ser det ut til at forhandlerne har store problemer med å få tak i andre en papirpushere i konsernet når det kommer tekniske spørsmål også. Selv ikke et enkelt spørsmål jeg hadde i starten av instalasjonen med hvor tilkoble tankene for måling kunne de komme opp med...

Mercmonitor hadde de ikke engang hørt om enda sist jeg prøvde å få info.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 4 måneder senere...

Da har jeg alt oppe å gå! har funnet pluggen bak i motorrommet der tankmåler skal kobles på, men ut av den kommer det 4 hvite ledninger merket 1-4

Regner med at jeg bruker 1 og 2 på feks fueltank og evt 3 og 4 på feks vanntank!

får prøve meg frem, er jo 50% sjanse for å få det riktig!!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...