Jump to content

Volvo KAD 43. 2 sylindre skjært seg. Årsak?


lofot2

Recommended Posts

Har en venn som nettopp har kjøpt seg båt med Kad 43. Motor har gått rundt 600 timer. På en av de første turene mister motoren kraft og stopper. Det blir konstatert trykk i bunnpanna. Motoren blir tatt ut av båten og det blir konstatert at sylinder 1 og 6 har "skjært" seg. Dette er litt uvanlig. Vanligvis er det 5 og 6 som får problemer. Oljetrykk og temp indikerte at alt var normalt før dette skjedde. Er ikke funnet årsak ennå. Har noen vært borti dette før og kanskje kjenner til mulig årsak. Veldig takknemmlig for svar.

Link to post

Å ha "skjært seg" er vel en noe bred beskrivelse ?

 

Hva menes med at sylinder 1 og 6 har "skjært seg" , hva er galt, stempelringer, stempelbolter, rådelager, rammelager osv. En litt bedre beskrivelse gjør sikkert at det blir litt enklere for DieselDahl å svare (jeg aner ikke hvorfor motoren er skjært ?) :thumbsup:

Link to post

Riper og skader i foringene kommer nesten alltid av at stempelringene har gått i stykker, og grunnen til at stempelringene går i stykker er nesten alltid dårlig smøring.

 

Årsaken til dårlig smøring kan være så mangt, men i de fleste tilfeller skyldes det kjøring med for lite olje, som gjør at stempelringene ikke får nødvendig smøring, og først fører til lekkasje i ringene som gjør at det oppstår trykk i bunn av motor og deretter til brudd i stempelringene.

 

Andre årsaker til dårlig smøring av ringene kan være feil olje, vann i oljen og en rekke andre ting som påvirker smøreevnen til oljen, men i de fleste tilfeller er det nok rett og slett for lite olje som er problemet, og kjører man lenge nok slik at stempelringene blir svekket, så kan de selvfølgelig gå i stykker en stund etter at man faktisk har fylt på olje til riktig nivå da de forblir svekket dersom de har blitt nedslitt pga. av lite olje.

Som regel er det klare tegn på slitte ringer, slik som trykk i bunn av motor, mer røyk enn vanlig ettersom olje kan finne veien inn i sylindre osv.Dersom det ikke finnes klare indikasjoner på andre feil, og motoren kun har gått 600 timer vil jeg tippe at den har gått en periode med svært lavt oljenivå, men å bevise noe slikt vil være nesten umulig, og det bør ha vært visse faresignaler man burde ha oppfattet før kjøp.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...