lofot2 Startet 13.Juni.2012 Del på Facebook Startet 13.Juni.2012 Har en venn som nettopp har kjøpt seg båt med Kad 43. Motor har gått rundt 600 timer. På en av de første turene mister motoren kraft og stopper. Det blir konstatert trykk i bunnpanna. Motoren blir tatt ut av båten og det blir konstatert at sylinder 1 og 6 har "skjært" seg. Dette er litt uvanlig. Vanligvis er det 5 og 6 som får problemer. Oljetrykk og temp indikerte at alt var normalt før dette skjedde. Er ikke funnet årsak ennå. Har noen vært borti dette før og kanskje kjenner til mulig årsak. Veldig takknemmlig for svar. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 13.Juni.2012 Del på Facebook Svart 13.Juni.2012 Jeg ville sjekket diesel-injektorene, hvorvidt motoren har gitt svartrøyk, justering av pumpa og om dysene for stempelkjøling er tilstoppet. Er dette en ombygd KAD42? Sitér dette innlegget Link to post
lofot2 Svart 13.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2012 Det er en orginal 2005 mod. KAD 43. Har ikke vært problemer med sort røyk i forkant. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 13.Juni.2012 Del på Facebook Svart 13.Juni.2012 Å ha "skjært seg" er vel en noe bred beskrivelse ? Hva menes med at sylinder 1 og 6 har "skjært seg" , hva er galt, stempelringer, stempelbolter, rådelager, rammelager osv. En litt bedre beskrivelse gjør sikkert at det blir litt enklere for DieselDahl å svare (jeg aner ikke hvorfor motoren er skjært ?) Sitér dette innlegget Link to post
lofot2 Svart 13.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2012 Takk for innspill. Foringene og ringene var skadet/revet. Kopresjonstrykk i bunnpanna. Synes det var rart at dette skjedde med 1 og 6 siden de står langt fra hverandre. De andre sylindrene er helt fine. Toppen var også fin uten mye sot. Kanskje det er noen andre som har opplevd dette. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 14.Juni.2012 Del på Facebook Svart 14.Juni.2012 Riper og skader i foringene kommer nesten alltid av at stempelringene har gått i stykker, og grunnen til at stempelringene går i stykker er nesten alltid dårlig smøring. Årsaken til dårlig smøring kan være så mangt, men i de fleste tilfeller skyldes det kjøring med for lite olje, som gjør at stempelringene ikke får nødvendig smøring, og først fører til lekkasje i ringene som gjør at det oppstår trykk i bunn av motor og deretter til brudd i stempelringene. Andre årsaker til dårlig smøring av ringene kan være feil olje, vann i oljen og en rekke andre ting som påvirker smøreevnen til oljen, men i de fleste tilfeller er det nok rett og slett for lite olje som er problemet, og kjører man lenge nok slik at stempelringene blir svekket, så kan de selvfølgelig gå i stykker en stund etter at man faktisk har fylt på olje til riktig nivå da de forblir svekket dersom de har blitt nedslitt pga. av lite olje. Som regel er det klare tegn på slitte ringer, slik som trykk i bunn av motor, mer røyk enn vanlig ettersom olje kan finne veien inn i sylindre osv.Dersom det ikke finnes klare indikasjoner på andre feil, og motoren kun har gått 600 timer vil jeg tippe at den har gått en periode med svært lavt oljenivå, men å bevise noe slikt vil være nesten umulig, og det bør ha vært visse faresignaler man burde ha oppfattet før kjøp. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 14.Juni.2012 Del på Facebook Svart 14.Juni.2012 Hvis båten er kjøpt nå nylig har du kanskje ingen sikker historikk på motoren, som f.eks. lavt oljenivå, vann i sylindere, defekte injektorer, varmgang eller annet som kan forklare motorskade. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.