JohnMartin Startet 13.Juni.2012 Del på Facebook Startet 13.Juni.2012 Har en Johnson Ocean Runner 115hk V4 fra 1997 som har begynt å vibrere og gå svært ujevnt ved gasspådrag. Se video for beskrivelse: [media=] [/media] I videoen blir gassen satt til fullt pådrag, holdt der konstant, og deretter slakket ned igjen. Motoren går for øvrig helt fint på tomgang og ved svært svakt gasspådrag. Det som har vært forsøkt til nå er: - Skifte tennplugger - Rense drivstoffilter - Drenere forgassere - Tilsette kondensfjerner i bensintank Har hatt en teori om at vann i drivstoffet var problemet, men etter nevnte reparasjonsforsøk har jeg mer eller mindre utelukket dette. Er svært takknemlig for alle tips og innspill. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 13.Juni.2012 Del på Facebook Svart 13.Juni.2012 Minner om overslag i pluggledninger på bil ihverfall, evt dårlig coil. Sitér dette innlegget Link to post
JohnMartin Svart 13.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2012 (redigert) Minner om overslag i pluggledninger på bil ihverfall, evt dårlig coil. Takk for raskt svar! Har du noen idè om hvordan man kan sjekke om det er dette som er problemet, uten å kjøpe nye pluggledninger og coil? Redigert 13.Juni.2012 av JohnMartin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JohnMartin Svart 13.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2012 (redigert) . Redigert 13.Juni.2012 av JohnMartin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 13.Juni.2012 Del på Facebook Svart 13.Juni.2012 Ta på plugghettene mens motoren går så kjenner du fort om det er overslag Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 14.Juni.2012 Del på Facebook Svart 14.Juni.2012 Er nok ikke så lett å sjekke uten nytt sett. Har bare vært borti dette på bil et par ganger. Den ene gangen startet det i vått vær, og forsvant når motoren hadde vært varm en stund og antakelig tørket opp ledningene. Har ikke bedre råd enn å spørre pent om du får levere inn igjen om det viser seg at dette ikke er feilen.. Du kan selvsagt ta ledningene hjem og tørke de i stekeovnen en time eller to. Men hvis dette ikke har noen effekt ville jeg ikke friskmeldt de uten videre. Det samme gjelder coil, og evt fuktighet andre steder i tenningssystemet. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 14.Juni.2012 Del på Facebook Svart 14.Juni.2012 Og ikke bruke metoden med å ta på plugghettene.. Det kan fort være ubehagelig, og det forteller deg ingenting. En gang i fjern fortid skulle vi tulle litt med en kamerat, og nappet av plugghettene på hans Evinrude 25. Vi ble ganske lange i maska da motoren fyrte som vanlig og han dro avgårde med plugghettene hengende påbsida av pluggene.. Det var nok kraftig gnist på den Evinruden.. Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 14.Juni.2012 Del på Facebook Svart 14.Juni.2012 Det sier hvertfall meg noe hvis jeg får støt når jeg tar borti hetta. Motorene jeg har som er i orden er det ikke noen problem å holde på hettene. Marinermotoren til en kompis fikk jeg støt av uten å være borti hettene,slo over men jeg holdt i låsen til dekselet.. Men er enig i at det ikke er så lett å sjekke uten nye. Men det er nok noe som kutter tenningen på motoren. Ville kanskje sett over ledninger og slikt også,er det feks knukket hull i ledning til stoppknappen kan den ligge mot jord og skape problemer. Sitér dette innlegget Link to post
Janpan Svart 1.August.2012 Del på Facebook Svart 1.August.2012 Din motor høres ut som den har samme problem som jeg hadde med en 1998 modell inntil verkstedet etter masse testing i dag fant ut at motoren måtte ha Champion plugger, den fungerte ikke med nye NGK. Nå fungerer den perfekt. Sitér dette innlegget Link to post
Janpan Svart 2.September.2012 Del på Facebook Svart 2.September.2012 Etter to turer er det like galt igjen, den brenner opp plugger, verkstedet finner ingen løsning. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 2.September.2012 Del på Facebook Svart 2.September.2012 Har hørt at disse motorene spiser plugger jeg å. Har en 150 hk selv, men har ikke brukt den da båten havarerte første turen. men din spiser vell enda mere enn normalt virker det som... Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
volfro Svart 2.September.2012 Del på Facebook Svart 2.September.2012 Hørest ut som noe tenningsrelatert / plugger etc. Visst du starter den i mørket kan du være heldig å se ett ev. overslag. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.