Jump to content

Johnson 115hk V4 fra 1997, ekstreme vibrasjoner


JohnMartin

Recommended Posts

Har en Johnson Ocean Runner 115hk V4 fra 1997 som har begynt å vibrere og gå svært ujevnt ved gasspådrag. Se video for beskrivelse: [media=]

[/media]

 

I videoen blir gassen satt til fullt pådrag, holdt der konstant, og deretter slakket ned igjen. Motoren går for øvrig helt fint på tomgang og ved svært svakt gasspådrag.

 

Det som har vært forsøkt til nå er:

- Skifte tennplugger

- Rense drivstoffilter

- Drenere forgassere

- Tilsette kondensfjerner i bensintank

 

Har hatt en teori om at vann i drivstoffet var problemet, men etter nevnte reparasjonsforsøk har jeg mer eller mindre utelukket dette. Er svært takknemlig for alle tips og innspill.

Link to post

Er nok ikke så lett å sjekke uten nytt sett. Har bare vært borti dette på bil et par ganger. Den ene gangen startet det i vått vær, og forsvant når motoren hadde vært varm en stund og antakelig tørket opp ledningene. Har ikke bedre råd enn å spørre pent om du får levere inn igjen om det viser seg at dette ikke er feilen.. Du kan selvsagt ta ledningene hjem og tørke de i stekeovnen en time eller to. Men hvis dette ikke har noen effekt ville jeg ikke friskmeldt de uten videre. Det samme gjelder coil, og evt fuktighet andre steder i tenningssystemet.

Link to post

Og ikke bruke metoden med å ta på plugghettene.. Det kan fort være ubehagelig, og det forteller deg ingenting. En gang i fjern fortid skulle vi tulle litt med en kamerat, og nappet av plugghettene på hans Evinrude 25. Vi ble ganske lange i maska da motoren fyrte som vanlig og han dro avgårde med plugghettene hengende påbsida av pluggene.. Det var nok kraftig gnist på den Evinruden..

Link to post

Det sier hvertfall meg noe hvis jeg får støt når jeg tar borti hetta.

Motorene jeg har som er i orden er det ikke noen problem å holde på hettene.

Marinermotoren til en kompis fikk jeg støt av uten å være borti hettene,slo over men jeg holdt i låsen til dekselet..

Men er enig i at det ikke er så lett å sjekke uten nye.

 

Men det er nok noe som kutter tenningen på motoren.

Ville kanskje sett over ledninger og slikt også,er det feks knukket hull i ledning til stoppknappen kan den ligge mot jord og skape problemer.

Link to post
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Har hørt at disse motorene spiser plugger jeg å. Har en 150 hk selv, men har ikke brukt den da båten havarerte første turen.

 

men din spiser vell enda mere enn normalt virker det som...

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...