Jump to content

Heve utenbordsmotor et par hakk - 385KG! Tips..

kverna@start.no

Recommended Posts

Da ser det ut som om jeg har fått bekreftelse på at motoren sitter for lavt. Det er en Yamarin DC80 med Yamaha 350hk V8 på 385kg. Fikk tips i en annen tråd her inne at jeg kunne bruke garasjejekk,- men tror jeg ikke tar sjansen på det.

Alt. 1: få en eller annen forhandler/båtmekaniker i indre oslofjord til å hjelpe meg (tips mottas med takk),-

Alt. 2: Har tilhenger, så kan dra den opp. rigge til ett eller annet med heis.

Hva tror båtfolket?!

Er det ikke Yamaha som har avlange spor på to av boltene, slik at du fjerner de to boltene som sitter i vanlige hull, og bare løser opp de to hvor sporene er. Da kan du bruke garasjejekk-metoden uten å være redd for at motoren ramler av. Har brukt jekk selv, og det er helt kurant. Var riktignok ikke så tung motor, men prinsippet fungerer fint så lenge du ikke må trekke ut alle boltene på en gang.

Må du det, må du sikre motor med en talje i taket, lage et stort skrev, bruke en truck, traktor m/lasteapparat etc.

lag en anordning som du setter på bakken og motoren hviler på (helst rundt undervannshuset og opp til antikavitasjonsplatene) når båten står på henger, løsne bolter og heis nesehjulet på båthengeren til du treffer de hullene du ønsker å feste motoren, sett så i boltene og stram til.

Hvis ikke så kan du vel sikkert spørre om det er noen på kaia, eller de du kjenner som har tilgang til en truck.

Ha en fin dag

Mener du trenger en anordning for og løfte den. (mener jeg skrudde fast en "krok" på svinhjulet,.)Skal ha det ligende.

Hadde også hat litt respekt for og bare jekke den opp. (dette er tungt...)

Vist du ikke finner noe løsning får du hive den på henngeren og kjøre opp til Eidsvoll så skal jeg løfte den for deg!. (vist du skrur;O)

Ellers en helt fantastisk motor!! Jeg monterte min selv.

Mvh Tony

Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o)

Da ser det ut som om han som monterte motoren når båten var ny kommer på lørdag for å fikse det for meg. Han har med utstyr, og sier det tar en halvtimes tid. Blir spennende å se. Fantastisk service av han karen som forhåpentligvis kommer.. Han har byttet jobb i mellomtiden, men tar dette på "sin kappe".

Da gjenstår det bare å finne linken til yamaha med anbefalingene. Takk for alle tips så langt..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...