kverna@start.no Startet 13.Juni.2012 Link til dette innlegget Startet 13.Juni.2012 Da ser det ut som om jeg har fått bekreftelse på at motoren sitter for lavt. Det er en Yamarin DC80 med Yamaha 350hk V8 på 385kg. Fikk tips i en annen tråd her inne at jeg kunne bruke garasjejekk,- men tror jeg ikke tar sjansen på det. Alt. 1: få en eller annen forhandler/båtmekaniker i indre oslofjord til å hjelpe meg (tips mottas med takk),- Alt. 2: Har tilhenger, så kan dra den opp. rigge til ett eller annet med heis. Hva tror båtfolket?! Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 13.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2012 Er det ikke Yamaha som har avlange spor på to av boltene, slik at du fjerner de to boltene som sitter i vanlige hull, og bare løser opp de to hvor sporene er. Da kan du bruke garasjejekk-metoden uten å være redd for at motoren ramler av. Har brukt jekk selv, og det er helt kurant. Var riktignok ikke så tung motor, men prinsippet fungerer fint så lenge du ikke må trekke ut alle boltene på en gang. Må du det, må du sikre motor med en talje i taket, lage et stort skrev, bruke en truck, traktor m/lasteapparat etc. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
GlennIversen Svart 14.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2012 lag en anordning som du setter på bakken og motoren hviler på (helst rundt undervannshuset og opp til antikavitasjonsplatene) når båten står på henger, løsne bolter og heis nesehjulet på båthengeren til du treffer de hullene du ønsker å feste motoren, sett så i boltene og stram til. Hvis ikke så kan du vel sikkert spørre om det er noen på kaia, eller de du kjenner som har tilgang til en truck. Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
andk Svart 14.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2012 Har brukt GlennIversen sin metode mange ganger, og den fungerer som snus:) med andre ord: veldig bra:) Sitér dette innlegget Link to post
altmuligbåt Svart 14.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2012 Mener du trenger en anordning for og løfte den. (mener jeg skrudde fast en "krok" på svinhjulet,.)Skal ha det ligende. Hadde også hat litt respekt for og bare jekke den opp. (dette er tungt...) Vist du ikke finner noe løsning får du hive den på henngeren og kjøre opp til Eidsvoll så skal jeg løfte den for deg!. (vist du skrur;O) Ellers en helt fantastisk motor!! Jeg monterte min selv. Mvh Tony Sitér dette innlegget Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o) Link to post
Lagavulin Svart 14.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2012 sit: "Da ser det ut som om jeg har fått bekreftelse på at motoren sitter for lavt." Har du fått dette bekreftet fra forhandler, og hvilken posisjon er korrekt? Sitér dette innlegget Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs Link to post
yamarin76 Svart 14.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2012 Ifølge info fra yamaha skal motoren monteres 54 mm over akterspeilet. dvs i hull nr 4. Du finner denne info på Yamaha motor norge Körfakta 2012 Kommer av en eller annen grunn ikke inn på yamaha siden for øyeblikket Sitér dette innlegget Link to post
GlennIversen Svart 14.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2012 (redigert) http://www.finn.no/f...nnkode=33292077 Hvis du ser på bildene her, så får du en viss formening om hva slags anordning jeg sikter tilDenne kan lages enkelt med noen få 2X4 eller lignende pluss litt skruer Redigert 14.Juni.2012 av GlennIversen (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
DieselDahl Svart 14.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2012 Jeg bruker en slik kran montert på tilhenger. Du kan kanskje få hjelp av en som har kran på bil eller bruke en patent-talje. http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Lofteverktoy/Loftetalje-1-tonn-15914/ Sitér dette innlegget Link to post
kverna@start.no Svart 14.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2012 Da ser det ut som om han som monterte motoren når båten var ny kommer på lørdag for å fikse det for meg. Han har med utstyr, og sier det tar en halvtimes tid. Blir spennende å se. Fantastisk service av han karen som forhåpentligvis kommer.. Han har byttet jobb i mellomtiden, men tar dette på "sin kappe". Da gjenstår det bare å finne linken til yamaha med anbefalingene. Takk for alle tips så langt.. Sitér dette innlegget Link to post
yamarin76 Svart 15.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2012 http://www.yamaha-motor.eu/no/produkter/batmotorer/index.aspx Her er linken til info fra yamaha. Körfakta 2012 ligger heilt nederst midt på sida. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.