Jump to content

2005 yamaha HPDI 250hk 2takt eller 2009 evinrude e-tec 300hk 2t. ?

No Angel

Recommended Posts

Hei!

Jeg skal kjøpte nye motorer til min 34" skjærgårdsjeep og det står mellom:

(2) yamaha HPDI 2 takt 250hk 2005 modell med kun 16 timer

eller

(2) evinrude e-tec 2 takt 300hk 2009 modell hvor en med 800 timer og en med ny blokk/powerhead og 60 timer..

Prisen er den samme..

Klarer ikke ta den avgjørelsen selv og vil gjerne ha litt input fra andre båtmennesker :)

På forhånd takk

Speed Changes You

For å utdype litt rundt Evinruden. Det er en 3,4 liter 90 grader v6 direkte bensin innsprøytning. Det ble gjort et forsøk for å kartlegge slitasjen i en evinrude 225 3,3 liter v6 90 grader. Motoren ble kjørt 1000 timer med xd 100 instilling( magert blandingsforhold). Konklusjonen etter analysen var så god som ny, honemønstret var fullt synlig i alle 6 løp. Dette så jeg selv da det fulgte med en fotomontasje av lager, veiv, stempler og foringer. Det som skiller motorene du ser på og eksemplet mitt her, er boring. Derfor skulle jeg tro at sammenligningen er god nok. 800 timer burde heller ikke være noe problem for injectorer og slik. vet du noe om forrige havari grunn?

Når det gjelder yamahaen så lider den av et mindre raffinert injection anlegg. Det har også vært utallige eksempler på havari.

men blokka koster ikke mer enn 25000 hvis det skulle koke.

tilkommer full hk avgift om du må kjøpe ny blokk... :sad:

Ang Yamaha, vet at HPDI 300 har vært problematisk, men ikke hørt at mindre HPDI modeller skal være spesielt mer problemutsatt enn Mercury/Evinrude... :confused:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Takk for fine svar.

Verado er også ett alternativ men 4 takter er ikke helt førstevalget mitt.

Har størst tro på E-tec så glad dere backet opp på dette :)

Grunnen til at den ene blokka er byttet er at den varmskjærte seg. Litt rart i og med at de har så mye elektronikk og overvåkning, trodde kanskje den ville gå i en nødmodus og i det minste prøve å si ifra men..

Har noen peil på propeller her og hva som passer twin 300 etec på en 2,8 tonn jeep? Motorene kommer fra en tyngre 31" så de propellene som står på kan prøves hvertfall.

Regner med forbruk på ca 60 liter i timen per motor på 4000rpm, andre tanker rundt forbruk?

Speed Changes You

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...