Jump to content

tips å få av dager gammel maskeringstape


Sjeldenutpå

Recommended Posts

For ca halvannen uke siden grunna eg dekk, og nå er det ferdig malt. Ting tar tid....

Eg maskerte 4-5cm opp på sidene av overbygg og rekverksstolper. Sidene på overbygget er nymalt uka før, men var herdet før eg maskerte til dekkjobben. Menmen....nå skal tapen av igjenn. Og det ser ut til at den må skrapes av med en ispinne. Noen tips?

Vil feks regn/vann hjelpe på å løse den? Eller hårføner ? Eg er jo redd for å ødelegge det nymalte, så eg tør ikkje bruke sterke saker trur eg.

Limen som evt blir sittende igjenn er ingen problem for den tar eg med "black-box" håndrenseservietter.

 

Male alt sammen på to dager max, er lærepengen. Og regndag midt i jobben gjorde tapen sprø og hrmf....

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Rødsprit pleier funke men det må jo testes at det ikke skader underlaget.

etter lenger den sitter etter verre er det er min erfaring. og hvis det regner på den er det enda verre :/

 

Et tips til neste gang bruk den maskerings tapen som er beregnet for sitte på lenger den blå den tåler også vann\fukt bedere og ergo liten jobb få vekk.

Link to post
Share on other sites

Gjorde samme tabben i våres, skulle maskere noe og gikk halvveis i jobben tom for den tapen jeg vanligvis bruker, som er en 3M tape med en litt annen gulfarge som er beregnet for utebruk og tåler vann.

Samme natt regnet det selvfølgelig.

 

3M tapen gikk rett av, men den vanlige TESA tapen (som er bare dritt) jeg brukte til slutt måtte skrubbes av med rødsprit og en grov børste samt mye skraping og banning.

Mye rubbing og polering etterpå så gikk det heldigvis greit, men du har i grunn driti i baret, da det er mye jobb å få av papirtape som har blitt våt og så tørket igjen, det sitter ofte fantastisk godt fast, selv om du kan ha vært heldig og det løsner med bare såpe og vann.

Jeg prøvde vann, såpe, sitrusrens, varming, skraping, og alt annet jeg kunne komme på for rødspriten kom på bordet!

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Been there, done that :-)

 

Det beste tipset er å IKKE bruke vanlig hvit maskeringstape, bruk 3M sin blå. Denne får du av selv om tapen blir sittende på noen dager, blir våt for så å tørke og alt det derrre ;-)

 

Nå først uhellet er ute så er det kun tolmodighet som hjelper, dette er en drittjobb å få av, lykke til

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...