Gozzi Startet 14.Juni.2012 Link til dette innlegget Startet 14.Juni.2012 Har problemer med lavt oljetrykk på en 2001 KAD44EDC. Har kjørt motoren ca 10 timer etter en relativ stor service. Motor har vært ute skiftet bla: Pakning til bunnpanne. Simring til aksling. Justert og skiftet dyser. Justert ventiiler. Skiftet oljereduksjonsventil. Skiftet krøken Skiftet turbo... Oljetrykket ligger på ca 2Bar ved rolig kjøring og motor temp ca 85C. Når motor blir belastet litt over masjfart ligger temp på 90-95C Ojtetrykk ca 5Bar. Når hastighet reduseres til tomgang etter dette begynner oljetrykk alarmen, ca 1,5 bar på instrument. Øker da hastigheten noe slik at oljetrykket er ca 2 Bar. Etter 5-10min rolig kjøring kan jeg sette motor i fri og da er trykket 2Bar. Har latt motor stå på tomgang i 20min, oljetrykk er hele tiden 2Bar. Motoren går helt normalt ingen ulyd, samme max hastighet som tidligere. Noen som har forslag, eller lukter det skifte av stempelringer++? Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 14.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2012 Er der en oljekjøler på den? kan den være tett og dermed ikke kjøler oljen som den skal? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Sjøga Svart 14.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2012 er vel ikke så unormalt dette, det er en av grunnene til att ikke tomgangkjøring anbefales. du kan prøve en annen motorolje, tykkere olje som toler mere varme. oljen blir ganske så tynn når den blir varm. kan også være litt dårlig kjøling på motoren, den skal vel helst ikke over 85grader, rens alle kjøere. Sitér dette innlegget Link to post
Gozzi Svart 14.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2012 Har kjørt systemrens på saltvannsiden. Etter hva jeg har forstått så sitter oljekjøleren før varmeveksleren, er det å anbefale demontering av oljekjøleren? Kan selvsagt kjøre systemrens på ferskvannsiden også men har dette noe å si for oljetrykket? Skal sjekke hvilken olje som har blitt brukt på motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøga Svart 14.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2012 oljetrykket blir lavere på tomgang ved varm motor, jeg har vp 41p og den går på 80grader på 3400 omd og 85grader på fullt 3900omd. oljetrykket mitt er på 2bar på tomgang etter jeg har kjørt motorene skikkelig varme. syntes 95grader høres høyt ut. det kan sikkert gjøre den 0,5 baren du får mindre. det er jo akkurat som du forklarer, så få ned tempen på motoren, så tenker jeg allt er i skjønneste orden jeg. du må nok åpne kjølerene og stake opp røra, er nok ingen enkle måter å gjøre det på. Sitér dette innlegget Link to post
galsthovej Svart 15.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2012 95 grader er for varmt den skal ligge på 80-85 ved fuld last. tjek impeller og evt med en flowmåler på søvand. søvandspumpe skal give ca 3,5 m3 i timen ved fuld last. hvis dette er ok så er det i ferskvandssystemet det er galt. hilsen claus jensen Sitér dette innlegget Link to post
bredekaede Svart 16.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2012 sensoren som gir alarmen kan jo være feil.Det går an å koble på et eksternt manometer for å måle oljetrykket.Dårlige veivlager gir også lavt oljetrykk.Bytting av viskositet på oljen kan hjelpe ,men da har du ikke løst det egentlige problemet. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 16.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2012 Et kjent kjøleproblem som få tenker over er at slanger de-laminerer og blærer ut på innsiden. Dette sjekker du ved å klemme over alt på slangene og kjenne etter om det er noe sted slangene er mykere enn andre. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Frode Stiansen Svart 16.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2012 Vet at detaljene 2-9 på sprengskissen linket til under kan forårsake lavt oljetrykk om det er urenheter der. Demonter disse komponentene, gjør dem rene og sett det sammen igjen. http://www.volvopentashop.com/BjordalMadsen/en-GB/Details/PentaPartsCatalog/7738870_030B?path=MarineDieselEngines%2F7738870%2F7738870_22%2F7738870_030B Sitér dette innlegget Link to post
Joda3300 Svart 16.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2012 95 grader e ikkje for varmt, det er ganske normalt på kad44, på full last, og ligger rundt 90-92 på marsjfart montert på manuelt oljetrykk manometer og sjekk, kan vera sensor feil. Mvh Tom Erik Sitér dette innlegget Link to post
Mossekråke Svart 7.August.2012 Link til dette innlegget Svart 7.August.2012 Hei Gozzi Har også problemer med lavt oljetrykk ved lavt turtall på en av mine motorer. Fant du ut hva som var problemt med din? Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 7.August.2012 Link til dette innlegget Svart 7.August.2012 Fikk lavt oljetrykk og kom oljesøl film på sjøen i eksos utløp og fant tilslutt lekkasje i oljekjøler, det er en rør i innmat som var sprukket som gjorde at sjøvann kom inn i olje.. Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Mossekråke Svart 7.August.2012 Link til dette innlegget Svart 7.August.2012 Jeg får høyere trykk jo høyere turtall jeg har. Opp imot 6 bar ved fult turtall, så jeg tror ikke det er det som er problemet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.