Jump to content

Lavt oljetrykk KAD44,årsak?


Gozzi

Recommended Posts

Har problemer med lavt oljetrykk på en 2001 KAD44EDC.

 

Har kjørt motoren ca 10 timer etter en relativ stor service.

Motor har vært ute skiftet bla:

Pakning til bunnpanne.

Simring til aksling.

Justert og skiftet dyser.

Justert ventiiler.

Skiftet oljereduksjonsventil.

Skiftet krøken

Skiftet turbo...

 

Oljetrykket ligger på ca 2Bar ved rolig kjøring og motor temp ca 85C.

Når motor blir belastet litt over masjfart ligger temp på 90-95C Ojtetrykk ca 5Bar.

Når hastighet reduseres til tomgang etter dette begynner oljetrykk alarmen, ca 1,5 bar på instrument.

 

Øker da hastigheten noe slik at oljetrykket er ca 2 Bar.

Etter 5-10min rolig kjøring kan jeg sette motor i fri og da er trykket 2Bar.

Har latt motor stå på tomgang i 20min, oljetrykk er hele tiden 2Bar.

 

Motoren går helt normalt ingen ulyd, samme max hastighet som tidligere.

 

Noen som har forslag, eller lukter det skifte av stempelringer++?

Link to post

Har kjørt systemrens på saltvannsiden.

Etter hva jeg har forstått så sitter oljekjøleren før varmeveksleren, er det å anbefale demontering av oljekjøleren?

Kan selvsagt kjøre systemrens på ferskvannsiden også men har dette noe å si for oljetrykket?

Skal sjekke hvilken olje som har blitt brukt på motoren.

Link to post

oljetrykket blir lavere på tomgang ved varm motor, jeg har vp 41p og den går på 80grader på 3400 omd og 85grader på fullt 3900omd. oljetrykket mitt er på 2bar på tomgang etter jeg har kjørt motorene skikkelig varme. syntes 95grader høres høyt ut. det kan sikkert gjøre den 0,5 baren du får mindre. det er jo akkurat som du forklarer, så få ned tempen på motoren, så tenker jeg allt er i skjønneste orden jeg. du må nok åpne kjølerene og stake opp røra, er nok ingen enkle måter å gjøre det på.

Link to post

Et kjent kjøleproblem som få tenker over er at slanger de-laminerer og blærer ut på innsiden. Dette sjekker du ved å klemme over alt på slangene og kjenne etter om det er noe sted slangene er mykere enn andre.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...