Scand 7100 Startet 14.Juni.2012 Del på Facebook Startet 14.Juni.2012 Hei jeg har en 5.7 gs Volvo penta med 2 ports holley forgasser. Er 1999 modell. Den ble totalskadet på verksted Pga frost uhell. Alt unntatt fordeler .forgasser og innsug ble byttet. Motoren fikk en mye større effekt etter faceliften. Riserene er 4Tomms. Men forgasser er 2.port holley. Er det noe å hente på å bytte har noen erfaring med dette.. Bytte opp drev og propell i vinter og har ønsker 30 hester til...... Sitér dette innlegget Scand Dynamic 7100 5,7 volvo penta 290DP-A 1990 modell "Lysholm 2,5" 26"Tresnekke sabb 6-12 semidiesel 1950 modell Link to post
DieselDahl Svart 14.Juni.2012 Del på Facebook Svart 14.Juni.2012 (redigert) Dette skulle være en enkel oppgradering ja. En holley 650cfm vakuumsekundær fireporter med passende innsug skal hjelpe. Har ikke studert spesifikasjonene på den motoren du har men longblock er den samme på motorer med 300hk og mpi. Med forgasser får du vel rundt 280 Redigert 14.Juni.2012 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Scand 7100 Svart 15.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2012 Ok. Da skal jeg høre med sarpsborg om pris..... Sitér dette innlegget Scand Dynamic 7100 5,7 volvo penta 290DP-A 1990 modell "Lysholm 2,5" 26"Tresnekke sabb 6-12 semidiesel 1950 modell Link to post
DieselDahl Svart 15.Juni.2012 Del på Facebook Svart 15.Juni.2012 Eller http://www.gulesider.no/firma/norsk-bilkompani-as:p10001423171 Sitér dette innlegget Link to post
Scand 7100 Svart 16.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2012 ok.. Vet du noe opp toppene... Ettersom min motor ga mere effekt etter bytte av blokk og topper. Er det noen steder man ser noen merking ev. Toppene. Og kammen. Har hvert greit å vite hva man har, og det er 4tomms risere og nye manifoiler. Er det vanlig på 250 hk utgaven... Sitér dette innlegget Scand Dynamic 7100 5,7 volvo penta 290DP-A 1990 modell "Lysholm 2,5" 26"Tresnekke sabb 6-12 semidiesel 1950 modell Link to post
DieselDahl Svart 16.Juni.2012 Del på Facebook Svart 16.Juni.2012 (redigert) Det skal ikke være noen forskjell på motorene hvis den du hadde er fra 1999. Vortec kom i 1996 og base-motoren er uforandret fram til i dag. Det gjelder blokk, topper, kamaksel osv. Utvendig har det vært endringer som f.eks. eksosmanifolder og -kne, men de har vært fire toms helt siden tidlig på åttitallet mener jeg. Det er uansett ikke det som begrenser toppeffekten på din motor. Med MPI får du mere hester, 315 er det vel i dag. I 1999 var det TBI som ble solgt parallelt med forgassermotorer. De het 5,7GI. Nå vet ikke jeg om verkstedet bygde opp din motor på en original crate-engine eller om de har f.eks. brukt en annen kam. Det at motoren kjennes sprekere kan jo komme av at den du hadde ikke var i topp-tune.ps: Når du skriver risere så er det litt begrepsforvirring ute og går. Eksoskne eller "elbow" er der vannet blandes inn i eksosen, riser er noe som monteres mellom manifold og kne hvis motoren sitter lavt ift vannlinjen for å unngå at vann skal komme inn i motoren. De finnes i forskjellige høyder. Redigert 16.Juni.2012 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Scand 7100 Svart 16.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2012 He he ok.. Jeg mener der vannet kommer ut... Før havariet var motoren i topp form. Selvsagt sikkert litt sløvet fra tidens tann.. Det var ett stort sertifisert Volvo penta senter i USA som ordnet opp motoren. Da de hadde vinterlagring og alle servicene fra dag en. Alex som monterte motoren sa den ville være kvikkere ca 300 hk sa han den var nå ca. Men jes ser det er 2 port holley. Å da betviler jeg det.. Men sterk er den. I forhold til aq 271.som jeg kjenner i samme båt så ga den 600 omdreininger mere i samme båt med samme drev og propeller... Sitér dette innlegget Scand Dynamic 7100 5,7 volvo penta 290DP-A 1990 modell "Lysholm 2,5" 26"Tresnekke sabb 6-12 semidiesel 1950 modell Link to post
DieselDahl Svart 16.Juni.2012 Del på Facebook Svart 16.Juni.2012 (redigert) AQ271 er en eldre generasjon motor. Andre topper, ikke rulleløftere og dermed en slappere kam og litt forskjellig annet. Det er mange som prater om hester og det er mye tull. En fireportsforgasser som oppgis til 650cfm (cubic feet per minute) gir selvfølgelig mere effekt enn en toporter. Når en motors effekt oppgis så er det også avhengig av turtallet. Hvis toppturtallet er 5200rpm får du mere hester enn en som stopper på 4800.Forøvrig må jeg rette meg selv litt ang risere. På mercruiser er det slik jeg skrev, på Volvo Penta er riser og elbow samme delen. Elbow selges da i flere høyder. Redigert 16.Juni.2012 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Scand 7100 Svart 16.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2012 Ok. Takker for svar. Det blir å bytte forgasser å innsug.. I fjord så gikk den på 5100 å etter bytte av drev med annen utveksling så ble det 4200 med full båt å fulle tanker. Men er mere enn sterk nok opp i plan med 7 personer og full tank. Så ned ett hakk på propellene eller prøv først å bytte forgasser...( men det får bli vinter prosjekt.) Sitér dette innlegget Scand Dynamic 7100 5,7 volvo penta 290DP-A 1990 modell "Lysholm 2,5" 26"Tresnekke sabb 6-12 semidiesel 1950 modell Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.