hermansen Startet 14.Juni.2012 Del på Facebook Startet 14.Juni.2012 Båt, en Sea Ray 315, har orginale Bennet 14x14 (eller 35cm x 35cm) flaps. De er laget spesielt for Sea Ray og selges ikke løst av Bennet sine forhandlere. Jeg trenger mere løft i hekken og ønsker å gå opp en størrelse. Men grunnen design av båten kan det være vanskelig å gå opp til f.eks. 18x12 inch (hvor 18 er bredden). Så mitt spørsmål er om Volvo sin QL kan være et alternativ ? Vil de fungere og gi båten mer løft i hekken når farten er så lav som 12-15 knop ? Jeg trenger løftet for å komme raskere i plan, særlig med høy last (fulle tanker og ferielastet). /Øystein Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.Juni.2012 Del på Facebook Svart 16.Juni.2012 Jeg er litt skeptisk til ql interceptorer. Har hørt og lest at de er litt vanskelige å få justert helt bra. Jeg ville satset på større flaps. Streng tatt kan du jo kappe til flaps som du vil, det er en enkel konstruksjon Vi satt speed rails på båten vår i vinter sammen med større flaps. Det ga markant mer løft i hekken. Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 16.Juni.2012 Del på Facebook Svart 16.Juni.2012 Har QL og de fungerer bra, lette å justere.....bare et tastetrykk eller tre.., Om de er bedre eller dårligere enn tradisjonelle aner jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 16.Juni.2012 Del på Facebook Svart 16.Juni.2012 Vi satt speed rails på båten vår i vinter sammen med større flaps. Det ga markant mer løft i hekken. Hvor fikk du kjøpt speed rails, og hva kostet de. Hvordan festet du dem? Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Bitteliten Svart 16.Juni.2012 Del på Facebook Svart 16.Juni.2012 (redigert) NordWest satt de på, kostet et par tusen, skrus og limes rett på skroget. Standard på nyerer 420er Watski har også tror jeg http://www.hellotrade.com/ocke-mannerfelt-design-sweden/industrial-designs-speed-rail.html Redigert 16.Juni.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dragen Svart 18.Juni.2012 Del på Facebook Svart 18.Juni.2012 Til Bitteliten; Hva oppnådde du av gevinster etter du fikk speed rails på din NordWest 420: Fikk du mer fart, lavere forbruk eller kun mindre planingsterskel i lavere fart? Ble det montert speed rails bare langs ytterkant av skrog på hver side eller også på steglister under båten? Vet du også ca. hvor mange meter som ble lagt på hver side. På Watski står det at største type passer for båter opp til 2,5 tonn (1,5 meter lange), så regner med du har litt mer en 1 sett montert. Takknemlig for svar ettersom jeg vurderer å forsøke dette også på min båt. Sitér dette innlegget Link to post
Dragen Svart 18.Juni.2012 Del på Facebook Svart 18.Juni.2012 (redigert) t. Redigert 18.Juni.2012 av Dragen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.Juni.2012 Del på Facebook Svart 18.Juni.2012 Ikke høyere fart. Ca 10 liter lavere forbruk pr time, og raskere i plan, særlig tungt lastet. Men vi byttet flaps samtidig også, så vanskelig å si hva som funker best Rails kun helt akter ytterst på skroger, anslått til et par meter lange Sitér dette innlegget Link to post
Joda3300 Svart 2.Desember.2012 Del på Facebook Svart 2.Desember.2012 Hallo ;) Vist man får bedre hekkløft, får man ikkje da også mer turtall fordi båten går mer ut av vannet? dette må jo vera spesielt bra på båter med drev da du har mulighet for å trimme ut drevet og ta flapsene heilt opp ? og vist man får mer turtall kan man jo også gå opp i propellstørrelse og vil da igjen få større fart? Eg har lest litt om folk som har montert skjørt?(altså du legger på ca 10 cm bredde på skroget ) som også gjer bedre hekkløft? men vist man har skjørt trenger man ikkje speedrails og motsatt? eller er speedrails også for bedre egenskaper i sving? at det er fordel å ha begge deler? Mvh Tom Erik Sitér dette innlegget Link to post
Luco Svart 2.Desember.2012 Del på Facebook Svart 2.Desember.2012 Bitteliten. Har du bilder av påmontert rails? Hvor mye større flaps ble det? Jeg trenger og mer hekk løft.. To motorer v-gir helt bak, må ha mye flaps for å komme i plan Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.Desember.2012 Del på Facebook Svart 2.Desember.2012 Speed rails Flaps ca 10 cm bredere, 5 cm dypere Sitér dette innlegget Link to post
Luco Svart 2.Desember.2012 Del på Facebook Svart 2.Desember.2012 (redigert) Takk, dei ser mistenksomt lik ut som roco sin max 2.5tonn utgave, eller er dine noe sterkere? Rekne med det er aluminium? Er det skruer under og? Ser dei på siden. Redigert 2.Desember.2012 av Luco (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Luco Svart 2.Desember.2012 Del på Facebook Svart 2.Desember.2012 Til trådstarter, jeg har montert og Prøvd QL 300 på en ibiza 20 se: https://baatplassen.no/i/topic/67572-montere-ql-300-flaps-paa-ibiza-20/page__hl__%2Bmontere+%2Bibiza Virker bra, lett å bruke, men jeg tror bitteliten er inne på noe med rails og større flaps Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.Desember.2012 Del på Facebook Svart 3.Desember.2012 Jeg vet ikke mer om disse enn hva de kostet å få montert Jeg tror de føst og fremst er limt fast. Har ikke sett skruer under Sitér dette innlegget Link to post
Luco Svart 4.Desember.2012 Del på Facebook Svart 4.Desember.2012 Snakka med NW di bruke roco sine. Ser det står opp til 2.5 tonn på dei største.. Må være dei. Da er ett sett bestillt via watski. 2.199,- Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 4.Desember.2012 Del på Facebook Svart 4.Desember.2012 Hermansen , Du kan kanskje få laget en ny plate på nermeste blikkenslager eller tilsvarende. Eg fikk eit verft til å lage to plater på mål som eg bolta oppunder de gamle flapsa. Det såg profft ut med knekkede stivere på kantene. Løyser du det slik så kan du velge størrelse sjølv. Eg brukte vognskruer slik at det ble slettest mulig på undersida. Satte de fast med tvinger, og borret hull til skruene. Sylindre og motor var rikelig sterk. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Aq 28 Ht Svart 4.Desember.2012 Del på Facebook Svart 4.Desember.2012 På min forrige båt skjøtet jeg på mine flaps med ca 12cm i bak-kant, jeg fikk disse sveiset på plass, og med to avstivnings ribber så ble dette veldig bra. Sylinderene ble stående på samme plass. jeg var litt bekymret for at sylindrene ikke skulle være sterke nok, men det var ingen problem. Denne forandringen var som natt og dag i positiv forstand. Jeg monterte også flaps automatikk samtidig, følte jeg fikk en helt ny båt etter dette. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 4.Desember.2012 Del på Facebook Svart 4.Desember.2012 Om man vil ha varig løft kan også en interceptor løsning være mulig Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 3.Mai.2014 Del på Facebook Svart 3.Mai.2014 Skal til å feste Speed Rails på nå og jobber med å fjerne gammelt bunnstoff. Hva med primer, bør/skal/skal ikke den fjernes før Rails limes og skrus fast? Grunnen til at jeg spør er at det er mange lag med primer og det tar lang til å fjerne alt sammen? Hvis svaret er at primer må fjernes, noen som har kjemikalier å anbefale til en slik jobb? Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Luco Svart 4.Mai.2014 Del på Facebook Svart 4.Mai.2014 Skal du få feste for limen må vel alt vekk, acton tar vel det meste... Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 5.Mai.2014 Del på Facebook Svart 5.Mai.2014 Takk for input Luco! Jeg bruker Aceton for å ta bort restene fra malingsfjerner-middelet Får dra på 5-6 runder til med middel og se om jeg kommer til bunns.. Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.