Jump to content

Valg av trimflaps - skal opp i størrelse - vanlige eller QL type


hermansen

Recommended Posts

Båt, en Sea Ray 315, har orginale Bennet 14x14 (eller 35cm x 35cm) flaps. De er laget spesielt for Sea Ray og selges ikke løst av Bennet sine forhandlere.

 

Jeg trenger mere løft i hekken og ønsker å gå opp en størrelse. Men grunnen design av båten kan det være vanskelig å gå opp til f.eks. 18x12 inch (hvor 18 er bredden). Så mitt spørsmål er om Volvo sin QL kan være et alternativ ? Vil de fungere og gi båten mer løft i hekken når farten er så lav som 12-15 knop ? Jeg trenger løftet for å komme raskere i plan, særlig med høy last (fulle tanker og ferielastet).

 

/Øystein

Link to post
Share on other sites

Jeg er litt skeptisk til ql interceptorer. Har hørt og lest at de er litt vanskelige å få justert helt bra.

 

Jeg ville satset på større flaps. Streng tatt kan du jo kappe til flaps som du vil, det er en enkel konstruksjon

 

Vi satt speed rails på båten vår i vinter sammen med større flaps. Det ga markant mer løft i hekken.

Link to post
Share on other sites

Til Bitteliten;

 

Hva oppnådde du av gevinster etter du fikk speed rails på din NordWest 420: Fikk du mer fart, lavere forbruk eller kun mindre planingsterskel i lavere fart?

 

Ble det montert speed rails bare langs ytterkant av skrog på hver side eller også på steglister under båten? Vet du også ca. hvor mange meter som ble lagt på hver side. På Watski står det at største type passer for båter opp til 2,5 tonn (1,5 meter lange), så regner med du har litt mer en 1 sett montert.

 

Takknemlig for svar ettersom jeg vurderer å forsøke dette også på min båt.

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Hallo ;)

 

Vist man får bedre hekkløft, får man ikkje da også mer turtall fordi båten går mer ut av vannet? dette må jo vera spesielt bra på båter med drev da du har mulighet for å trimme ut drevet og ta flapsene heilt opp ? og vist man får mer turtall kan man jo også gå opp i propellstørrelse og vil da igjen få større fart? Eg har lest litt om folk som har montert skjørt?(altså du legger på ca 10 cm bredde på skroget ) som også gjer bedre hekkløft? men vist man har skjørt trenger man ikkje speedrails og motsatt? eller er speedrails også for bedre egenskaper i sving? at det er fordel å ha begge deler?

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

Hermansen ,

Du kan kanskje få laget en ny plate på nermeste blikkenslager eller tilsvarende. Eg fikk eit verft til å lage to plater på mål som eg bolta oppunder de gamle flapsa. Det såg profft ut med knekkede stivere på kantene. Løyser du det slik så kan du velge størrelse sjølv.

Eg brukte vognskruer slik at det ble slettest mulig på undersida. Satte de fast med tvinger, og borret hull til skruene. Sylindre og motor var rikelig sterk.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

På min forrige båt skjøtet jeg på mine flaps med ca 12cm i bak-kant, jeg fikk disse sveiset på plass, og med to avstivnings ribber så ble dette veldig bra. Sylinderene ble stående på samme plass.

 

jeg var litt bekymret for at sylindrene ikke skulle være sterke nok, men det var ingen problem.

 

Denne forandringen var som natt og dag i positiv forstand. Jeg monterte også flaps automatikk samtidig, følte jeg fikk en helt ny båt etter dette.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Skal til å feste Speed Rails på nå og jobber med å fjerne gammelt bunnstoff.

 

Hva med primer, bør/skal/skal ikke den fjernes før Rails limes og skrus fast?

 

Grunnen til at jeg spør er at det er mange lag med primer og det tar lang til å fjerne alt sammen?

 

Hvis svaret er at primer må fjernes, noen som har kjemikalier å anbefale til en slik jobb?

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...