Jump to content

Hvordan vurdere sjøegenskaper på flybridge båter?


Tigergutt 290

Recommended Posts

Har en båt jeg er veldig glad i NorStar 290, men hopp og sprett begynner å bli slitsomt når vi reiser så mye og langt.

Å døpe den «Tigergutt» ga seg selv. Liker å være ute i litt ruskevær, men grov sjø blir slitsomt over timer.

Jeg leser en del tester på nett fra forskjellige fb båter, MEN…. Jeg savner en mer utdypende beskrivelse av sjøegenskaper. Det står ofte lite.

Det jeg er på jakt etter er en fb som tar sjøen som en «seilbåt». Altså skikkelig V kjøl. Det skal dog ikke gå for mye utover fart. Ønsker at den skal marsje i 28 – 32 knop.

«Alle» produsenter sier jo deres båter er best.

Noen tips hvordan jeg kan finne mer objektiv info om sjøegenskaper på fb båter?

Gjelder båter i størrelse 35 til ca 45

Link to post

Hei!

 

Min erfaring med FB-båt er begrenset til den vi nå har, og noen sporadiske turer med andre FB-båter. Men så er det også en grunn til at vi har nettopp den vi har, og derfor noen refleksjoner rundt det.

 

Det er en Spirit 360, som i sitt tidliger liv het Flem - sikkert kjent for de som er litt over middels båtinteresert :yesnod: . Spirit har "arvet" Flem sine gode sjøegeneskape, med en markert V-bunn som gir en stabil båt i sjø. Den er retningsstabil, den er "tørr", har ingen markert planingsterskel og marsjer innefor det fartsområde du beskriver. Alt er relativt, men den takler også hekksjø greit - dog må "rormannen" være våken..... Vekten er 7-tonn, og litt avhengig av sjø blir det litt "slag", og som for alle båter må farten avpasses til sjøen.

 

V-bunnen, og de nevnet sjøegenskapene, har sin årsak i bla. båtens beskjedne bredde - 3,30m. I sjøen savner jeg ikke noe bredere båt, men plass innvendig får man vel aldri nok av.....

 

Det lettdrevne skroget gir god drivstoff økonomi, og de 4 sessonger vi har bak oss viser et snittforbruk på 15 - 16 liter/time. På marsfart ligger forbruket på 40 liter/time, men snittet pr.sesong er svært hyggelig lesning.

 

Jeg er ikke tilhenger av drev, og Spirit/Flem med aksel har motor på V-gear. Dette gir vektfordeling som en drevbåt, og tilgang til motor og plass i motorrom er helt eventyrlig :crazy: . Dette gir også lite støy i cabin, og hele 4 sengeplasser under styrepos./sittegruppe.

 

Vårt valg falt på Spirit b.l.a på bakgrunn av det ovenfor nevnte. I tillegg (som var viktig for oss) har den 6 faste sengeplasser, eget separat dusjrom, passasjersete i fartsrettning, et realt kartbord og udiskutabelt klassens (34 - 36ft) største FB. Hvilket har vist seg som den plassen ombord vi bruker mest.

 

Båt er kompromis,og båt er smak og behag. Mrk. at jeg ikke sier at vi har den "beste båten", men vi har den som passer oss best ut i fra det vi ønsker oss innenfor det vi var/er villige til å betale. Hva man så får, når man vel har kjøpt og betalt viser seg etter noen sessonger. Jeg har tilgode å oppleve at båten har gitt med noen "overraskeleser" av typen man helst ikke vil ha - når det sjøer og blåser som mest. :wink:

 

Generellt så er "livet" på FB litt anerledes en det nok kan se ut som. Det er sted du ikke vil være når det sjøer litt. "Vektstang"-prinsippet merkes godt, både i forhold til opplevelsen når du sitter der, og hvordan båten påvirkes av et høyere tyngdepunkt. MEN du verden såååå herlig når det er vindstille, flatt hav og skyfritt! Da er det verdt "alt" det "koster" og ha båt.......... :wink:

 

Lykke til med valget!

Link to post

Har en Flem 340, den har vi hatt i ca. 1år nå, men sålangt veldig fornøyd når det kommer til sjøegenskaper. Deler mye av de samme erfaringer som Spirit`ist. Når det gjelder kjøring i grov sjø i mot syntes jeg båten oppfører seg veldig bra om jeg trykker baugen godt ned med flapsene og reduserer farten til ca. 17-18 knt. da forsvinner det meste av slag båten virker å skjære fint gjennom bølger.

Link to post

Dyp V bynn, smalt skrog, total vekt og vektfordeling gir mye. Stor bredde i forskipet (bred chine) og flat bunn akter gir slag i sjøen. Stor båt med liten motor som går fort (feks Forbina) har flat bunn.

 

Så gir drev, IPS og aksel ulike sjøegenskaper. Det skyldes både vektfordeling og hvor motorkraften kommer ut.

drev gir mye vekt langt bak og kraften kommer i vannet bak skroget - det gir en lett baug og livlige sjøegenskaper

aksep gir vekt lengre frem (avhengig av rett askel eller V gir også) Kraften kommer ut lengre foran på skroget. Båten sitter tyngre i vannet

IPs blir en mellomting sies det. Jeg har mest erfaring med drev og IPS

 

Sjøegenskaper er individuelt - du må rett og slett ut og prøve båter når det er litt vær.

 

Jeg synes båten vår har gode sjeøegenskaper. Den er tung med sine 14 tonn fullastet, den har et smalt forskip, god V bunn og IPS. Dessuten er mye av vekten plassert langt akter. Forskipet veier under 1 tonn på båten vår (dvs fra førerplassen og frem). Komfortgrensen vår går på 16-18m/s og 3 meter sjø. Da drar vi ned til 12-14 knop, flaps helt ned slik at baugen tar sjøen. Setter på varmen og koser oss inne. Er det flatt vann sitter vi oppe og cruiser i 30 knop, - drar på til 36 om vi synes det trengs.

Det vi mister sammenlignet med andre båter er plass ombord. Men for meg er sjøegenskaper viktigere enn at båten er størst under dekk

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Dyp V bynn, smalt skrog, total vekt og vektfordeling gir mye. Stor bredde i forskipet (bred chine) og flat bunn akter gir slag i sjøen. Stor båt med.................... . Da drar vi ned til 12-14 knop, flaps helt ned slik at baugen tar sjøen. Setter på varmen og koser oss inne. Er det flatt vann sitter vi oppe og cruiser i 30 knop, - drar på til 36 om vi synes det trengs.

Det vi mister sammenlignet med andre båter er plass ombord. Men for meg er sjøegenskaper viktigere enn at båten er størst under dekk

 

For meg vil også sjøegenskaper gå foran plass nå. Vanskelig å reise rundt å teste alle båter i dårlig vær, så derfor starter jeg i denne enden her - dessuten vil kjøpet ikke bli gjort denne eller neste sommer. Takk for godt svar. :thumbsup:

Link to post

Har en Flem 340, den har vi hatt i ca. 1år nå, ........17-18 knt. da forsvinner det meste av slag båten virker å skjære fint gjennom bølger.

 

17 - 18 er bra i grov sjø. Selv må jeg helt ned i 5 - 7 i større bølger hvis vi ikke vil leke tivoli (det gjør vi jo av og til da...)

Takk for svar :thumbsup:

Link to post

NordWest har båter som kan prøvekjøres.

 

et tips til: det skjer noe med sjøegenskaper når man kommer over 36-37 fot. Skrogets lengde gjør at det blir roligere sjøegenskaper

 

Hva er grov sjø? Det varierer med båtstørrelsen er min erfaring. 3 meter var svært da vi hadde mindre båt - nå er det helt greit

Link to post

Jeg har ikke en oplevelse af at søegenskaberne i en flybridgebåd er så meget anderledes end i en HT-båd eller en kalechebåd. Jo, der er mere vægt højere oppe, men det betyder sjældent problemer, synes jeg. Søegenskaberne i en båd af den størrelsen, du nævner har mest at gøre med hvordan den klarer søer der kommer direkte eller skævt forfra, synes jeg. Hvor våd er den? det er både stressende og trættende at sejle med vandet drivende ned af vinduerne hele tiden. Og hvor meget slår den i bølgerne? Hvor voldsomt lyder det og hvor voldsomt føles det?

 

Samlekvalitet og indretning har stor betydning: Hvis båden har et stort indre rum, der forstærker lyden af slag eller hvis aptering og overbygning knirker og brager i søgang og servicet bliver kastet rundt i skabene, så medvirker det til en dårlig oplevelse. Men hvis alt hænger godt sammen og tingene sidder fast i skabene, så opleves det ikke nær så slemt,

 

Så er det også vigigt at motoren(erne) har overskud så man kan sætte farten ned i modvind og kunne halvplane. Hvis man skal op over 22-25 knob for at kunne sejle, så havner man ofte i en pest eller kolera-situation når det blæser. Det har med kraftoverskud og især moment at gøre. Her har D6-erne en stor fordel.

 

Det er min erfaring at vægt og skrogform er det mest afgørende. Min båd vejer cirka 10 tons uden vand og brændstof. Og stævnens form gør, at vandet bliver effektivt kastet væk til siderne i stedet for at havne inde over vinduerne. Det gør båden til den bedste båd jeg har haft når det kommer til søegenskaber. Som Bitteliten skriver, så se om du kan prøvekøre båden. Det fjerner jo enhver tvivl. Og selv om det næppe kommer som en overraskelse, så vil jeg også varmt anbefale Nord West af alle grundene herover. Ja, de er dyre, men det er der en grund til, mærker man.

Link to post

Sjøegenskaper er relativt. For det første når vi snakker om FB båter har vekt og størrelse mye å si. det finnes båter på24-25 fot med FB disse kan bli veldig følsomme og det skal mye mindre til for å heve tyngdepungtet.. på større båter 35-50 vil ikke dette ha like stor innvirkning! Når det gjelder sjøegenskaper er jo også bruksmønster med på å bestemme lit hva slags type skrogform man kommer til å trives best med.. er man ofte i smult farevann og ønsker stor fart og god drivstofføkonomi er jo valget lett båt moderate motorer flatt akterpartti og brede shines tingen.. drar man på lit lengre turer og kjører en del utaskjærs så er dyp v bunn dreiemomentsterke motorer og båt med god vekt å foretrekke! Generelt gir båter med lavere tyngdepungt bedre opplevd sjøegenskaper..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Hvor våd er den? det er både stressende og trættende at sejle med vandet drivende ned af vinduerne hele tiden. Og hvor meget slår den i bølgerne? Hvor voldsomt lyder det og hvor voldsomt føles det?

Det er slagene jeg synes er mest slitsomt i lengden - så det er klart at jeg mest ute etter en som "skjærer sjøen" mest mulig. Lyd plager meg ikke, ikke så mye.

Klart en stor båt (over 40 fot ) har en fordel med både tyngde og lengde. Jeg lurer bare litt på hvem av disse store som er mest V kjølt. Dessuten har jeg fortsatt lyst på drev- og skjønner at dette påvirker vektfordelinegn negativt?? Fordi båten blir mer baktung?? Stemmer det?

:smiley:

Link to post

båten vår er 42 fot - så vet du hva du sammenligner med. Jeg tror ikke det er like komfortabelt i en 35 foter :smiley:

Det kan jeg skrive under på. Om det er vekt, skroglengde, bredde eller motorstyrke som er mest avgjørende skal jeg dog ikke si så mye om. Sjø som opplevdes som svært ubehagelig i vår forrige båt, en P35, merkes knapt i vår nåværende Ph43. Phantomen er nesten dobbelt så tung med sine 14 tonn. Det tror jeg er viktig. Likeså motorstyrken. P35 kunne marsje i 19-20kn, Phantomen marsjer greit i 26-28 om det er påkrevet. Har aldrig følt behovet for å dra av på gassen fordi sjøen blir for ubehagelig. Sjøl om jo Phantomen er bredere enn P35 (ca 35cm bredere) slo P35 svært mye værre i motsjø. Som sakt tror jeg vekten her er avgjørende, sammen med en motorstyrke som muliggjør at skroget får plane hel ut, og ikke må gå med nesa til værs i halvplan.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...