Jump to content

Problem med Cetrek autopilot


Lady H

Recommended Posts

Jeg har en Cetrek 731 autopilot montert i en halvplaner der marsjfarten er ca 15 kn.

 

Jeg har aldri fått dette til å virke godt. Den går rett frem en stund, deretter begynner den å virre som den var drivende full.

 

Er det noen som har tilsvarende autopilot og kan gi meg tips om innstillingene i oppsettet.

Har også forsøkt å sette den opp mot Telshart Ligtht kartprogram, men dette fungerer heller ikke.

GPS leverandøren påstår at jeg har rett datakabel. Bruker Garmin 128 gps. :lol:

Takknemmelig for svar

Link to post
Share on other sites

Jeg kenner ikke akkurat modellnummeret ditt.

Men jeg har en Cetrec Propilot 700, ogden staar montert i en stalbaat som gjor 8 knop.

Derfor bruker jeg innstillingene som deplasement bat.

Tenkte kanskje det kan ha med desse innstillingene aa gjore. Jeg har i menyen noe som heter halvplanende profil, dette er at du bruker forskjellige innstillinger alt etter hvor mye far du har, dette henter piloten ut av GPS'en.

 

Jeg vill e gjort et forsok paa aa velge deplasement baat, da kutter den ned en masse med innstillingene, og bruker kun grunneleggende kontraror/rorutslag, etc...

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke samme autopilot som du har, jeg har en Robertson, men jeg hadde samme problemet etter innstillingene ble borte pga dårlig kontakt.

 

Jeg fikk tipset at når jeg justerer max rorutslag så må det ikke være for stort. Jeg redusert til ca halvdelen av det som jeg kan styre manuelt (via ratt). Da gav problemet seg. Det viser seg at autopiloten overkorrigerte og så forsøker å rette opp og det blir også for mye. Dette gir utslag at båten begynner å vingle fram og tilbake.

 

Håper at dette kan være et tips!

 

MVH  :nonod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...