Jump to content

Mikado propeller

Sydvesten

Recommended Posts

Hei !

Driver og leter ette propeller til Stauden, trenger 4 blader og 16" diameter. Dette utelukker en del leverandører blant annet Michigan og Radice (minste diameter for 4 blader er 17"). Står da igjen med Mikado fra Japan, de kan levere den dimensjonen jeg trenger. 16x21 LH og RH. Er det noen som kjenner til disse propellerne fra Mikado, ser at Maritim selger dem blant annet. Det er rimelige saker, nesten halv pris av Michigan. Materialet er Mangan Bronze som høres bra ut i allefall. Pris for et par ferdig boret og balansert er 630 USD for et par levert til meg er jo ikke så gale pris heller.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Mikado er en blandt de rimeligste propellene. Skal du bli fornøyd med dine Mikado'er, bør de avbalanseres. Vet om båtbyggere som bruke Mikado som standard, men propellene blir avbalansert før de settes på. Prat med Terjesen på Winrace i Arendal. Han kan fortelle deg det du vil vite og han kan fortelle hvorfor ting må gjøres og hva resultatet som regel blir.

Propellene er selvfølgelig avbalansert, men det finnes mange forskjellige avbalanseringsklasser. Det finnes også mange måter å slipe opp propellen.

Kortformen er: Propellene blir meget bra etter å ha blitt spandert en tusenlapp på hver av de. Da koster de vel omtrent det Radice koster i utgangspunktet.

Lotus

Jeg er nok klar over at Mikado propellerne må avbalanseres, en statisk avbalansering er inkludert i det tilbudet jeg har fått fra Mikado. Jeg har også en dynamisk avbalanseringsmaskin (som vi benytter til avbalserings av gassturbiner og kompressorer) på det verkstedet jeg for tiden jobber på. Her kommer jeg til foreta run out på den nye akselen (som dreies her i duplex AISI329) og en dynamisk avbalasering av propeller påmontert aksel. Da burde dette avbalansering være rimelg greit slik som jeg ser det. Det eneste jeg da ikke har kontrollen over er slipingen, det er her godt mulig at Mikado er mye dårligere enn konkurentene, men jeg har ikke noe grunnlag til å uttale meg om dette.

Har snakket med Olle Terjesen i Arendal, og det er han som har verifisert propell dimensjonen, men fremdeles så kan jeg ikke få Michigan i 4 blader 16" som standard.

Langformen blir: Hverken Radice eller Michigan leveres som 4 blader i 16", siden klaringen mellom propell og skorg med dagens 3 blader 16" allerede er under de anbefalte 2" så kan jeg ikke bruke 17" (som er minste diameter på 4 blader fra Radice og Michigan, der hvot jeg har sjekket) begge disse kan muligens levere 16" på spesialbestilling men, stiller meg litt tvilende om jeg får de for 3000 kroner stykket, men intet er umulig. :wink:

Kortformen: Skulle gjerne kjøpt andre fabrikater, men når produktet ikke finnes så har man ikke noe valg. :wink:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Langformen blir: Hverken Radice eller Michigan leveres som 4 blader i 16", siden klaringen mellom propell og skorg med dagens 3 blader 16" allerede er under de anbefalte 2" så kan jeg ikke bruke 17"

Det er mulig å forandre diameteren fra 17" til 16". Siden du uansett skal sende propellen på verksted, burde ikke dette fordyre noe særlig.

Ville tatt en sjekk med Sleipner også. Kanskje de har ? På forrige båten hadde jeg en billig propell.

Tung båt ca. 7t, og 300 hk. cummins. Propellen var så tynn i bladene at den ene vingen datt av/brakk. Det var ikke tæring men ren slitasje. Det blir vibrasjoner det !!!

Du `ække ekte sjømann før du har en tohatsu på hekken!!!

Har allerede vært i kontakt med Sleipner, de kunne ikke levere og henviste meg til Terjesen i Arendal. Nå er ikke jeg så bekymret for dette med kvaliteten på propellen, Mikado holder nok høy kvalitet rent styrkemessig. Materialet er jo det samme som i Standard propellene fra Michigan og Radice.

Tror jeg har kontaktet de fleste som selger "annerkjente" propellere i Norge og utlandet.

Nå har jeg jeg jo kun to småmotorer i båten min, 2 x VP TAMD41 og vekten er jo snaue 5.5-6 tonn lastet. Det er jo relativt små propellere også, kun 16" selv om stigningen er relativt høy 21" som gir en stigning på 1.31 x D

Det ser sålangt ut ayt det kun er Mikado som kan levere 4 blad propeller i denne dimensjonen som standard produkt, i allefall så langt jeg har funnet ut.

Da er bestillingen sendt på 2 stk Mikado, og 21 dager leveringstid og jeg 630$ fattigere, blir det ikke bra så får jeg se om jeg kan finne noe annet etterhvert. :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...