Jump to content

Hva er rikti ang. typebetegnelse på FM motorer?

valvolainen

Recommended Posts

Hei,

Jeg har to FM motorer.

Det er en L2 og en L5.

På Fm-motor.no er guiden som følger:

L-5: 6-8 Hk 2-sylindret motor med manuell start og magnet-tenning motoren har 9 muttere på topplokk og 3 muttere på manifold. Dynastart kan være ettermontert.

L-2: 8-12 Hk 2-sylindret motor med manuell start og magnet-tenning motoren har 10 muttere på topplokk og 2 muttere på manifold. Dynastart kan være ettermontert.

Ifølge brosjyren man kan laste ned fra samme sted:

TYPE L2

2 cyl. 4-takt

12 HK, v/ 1000 omdr./min.

16 HK. u/ 1500 omdr./min.

TYPE L5

2 cyl. 4-takt

8 HK. v/ 1000 omdr.fmin.

12 HK. v/ 1500 omdr./min.

Jeg blir ikke klok på dette.

Noen som har et fasitsvar?

Du finner en grei forklaring på de forskjellige effektuttakene her: Bruksanvisning Sleipner.Bla deg fram til side 20 så finner du det. Er riktignok for Sleipner men det samme gjelder for FM.

Du finner også mer info om de forskjellige FM motorene her: www.fm-motor.no

Og det er riktig som Honduras sier at Marna utstyrte sine motorer med reduksjonsgear forå oppnå en høyere ytelse, MB10A yter 10HK uten og 15HK med reduksjonsgear

Redigert av færd (see edit history)

Hei,

Tipper det er en skrivefeil, fordi lenger nede i samme manual så er det oppgitt 6-8 og 8-12...

Honduras: I den samme manualen er det heller ikke oppgitt reduksjonsgir som en opsjon.

færd: begge motorene er angitt enten fra 6-8, 8-12 eller 12-16, (avhengig av turtal), Men jeg lurer på om det må konkluderes med at det er skrivefeil ettersom det står to sorskjellige ting i samme manual:=)

Hva står det oppgitt på skiltene på motorene dine?

Jeg tipper på at det som står der er det riktige.

Etter det jeg vet så har L-5 8hk ved 1000o/min og L-2 har 12hk ved 1000o/min.

Så en kan vel kanskje konkludere med at det som står på nettsidene under "Hvilken FM motor har du" er en skrivefeil. Når en ser på brosjyrene er det konsekvent 8 for L-5 og 12 for L-2.

Du vil se akkurat det samme forholdet på S-2 og S-22 som er mer eller mindre samme motor som det du har men med batterietenning istedenfor magnettenning.

Så en kan vel kanskje konkludere med at det som står på nettsidene under "Hvilken FM motor har du" er en skrivefeil. Når en ser på brosjyrene er det konsekvent 8 for L-5 og 12 for L-2.

Det er akkurat det som ikke er konsekvent. I denne brosjyren:

http://www.fm-motor.no/pdf/FM%20L2%20%26%20L5%20Brosjyre%20M58.pdf Står det bege deler, fårst 12-16HK på side 1, dernest 8-12 på side 4.

Finnes det kanskje ingen FM 12-16HK (hvis det ikke er på plass noe reduksjonsgir.) da kanskje?

Husker ikke hva som står på skiltet på L2 (eller om skiltet er på plass), skal se etter ved neste båttur.

L5 har jeg ikke funnet noe skilt på. Jaja. Det spiller jo forsåvidt ingen rolle. Blir bare litt nysgjerrig når man finner motstridende informasjon..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...