Jump to content

Sabb diesel 2H 2syl. 1970mod. vil absolutt ikke starte


Randsfjorden

Recommended Posts

Vi er tre lykkelige eiere at en fin tresnekke på 24 fot som vi har på Randsfjorden.

Vi FIKK den i vår fordi motoren ikke ville starte, og gamle eier måtte ha den raskt fjernet pga ny båt.

 

Båten er bygd i 1948 og i bra hold!

Han hadde båten i 22 år, og motoren gikk fint i 21 år, men stoppet så bare plutselig mens de var på tur. Det var i 2010, på høsten.

 

Motoren er en 2-sylindret Sabb Diesel 2H 1970 modell

Vi greier ikke å få start på motoren, selv etter å ha nyttet alle triks vi vet om.

Vi mener nå vi har prøvd alt, uten å demonterer topp/motor, for å få start, men neida!

Har gjort rent drivstoffsystemet fra tank til dyser, ny fødepumpe, justert dyser, de støver fint på 100kg trykk.

Selvstarteren er overhalt med nye børster. Vi har sjekket innsprøytingstidpunkt, og justert ventiler.

 

Vi har brukt de starttriksene vi vet om, gløding i opp til ett minutt, olje i sylinderen, til og med startgass. Motoren tenner noen få ganger inniblandt, men vil ikke starte og gå. Vi er nå 7-8 "eksperter" i alle aldre som har vært i gang med våre teorier og praktiske innslag.....

 

Nå lurer vi på om de som i fjor drev på, som sa de hadde skiftet toppakning, har gjort noe helt galt ved sammensetting? Er det mulig å vri f.eks. kamaksling når man bare har toppen av?

 

Det kommer riktignok eksos ut av innsuginga iblant.... kan det tyde på noe helgæli???

 

Glad for tips!!

Link to post

Grattis med båt!

Høres kanskje ut som lav kompresjon? Iogmed den får diesel.. Kam instillingene tror jeg ikke dere bør tenke på, da disse er utilgjengelige når du tar av toppen. Det er kun støtstenger opp, disse kan være byttet om på, de er vel like lange, men forskjellig tykkelse?

Et annet sentralt spørsmål er kanskje hvorfor det ble byttet toppakning?

Lukter det eksos når dere kjører den på starteren?

Link to post

Takk for svar.

 

Vi har ikke fått målt kompresjonen ennå, det er sant. Båten ligger litt uveisomt til nå, men vi prøver det over helga.

 

Enig med deg vedr. kammen.

 

Vet ikke grunnen til at de satt igang med å skifte toppakning.

 

Ja, det lukter eksos, og det blåses ut eksos av innsuget når den tenner så vidt

Link to post

Vi har prøvd å se om motoren har innsprøyting på rett sted, og det ser slik ut.

Innsprøying skjer like før merkene på svinghjulet, ett merke for sylinder nr 1 og to merker for nr 2, passerer TDC på blokka.

 

Det som forundrer oss, er at begge ventilene ikke er stengt da.... Skal de ikke være det for at det skal være tett ved tenning???

 

Det ser ut som ingen av sylinderne har begge ventiler stengt når stemplene er på topp og innsprøytinga foregår.....?

 

Vi lurer oss snart ihjææl...

Link to post

Det er riktig at begge ventilene skal være stengt ved kompresjon og tenning.

Legger ved en link som viser dette.

http://www.howstuffworks.com/diesel1.htm

 

Som du ser går svinghjulet rundt to ganger, tenning blir det bare annenhver gang. Når motoren får tenning i feil syklus da er dieselpumpen montert feil. Vanligvis skal dette stilles så det blir riktig på sylinder1.

Dere finner sikkert riktig instilling i dokumentarkivet her på BP.

 

Lykke til.

Link to post

Jeg ser dere har justert ventiler og tenning.

 

For å sjekke at ventilene stenger og åpner riktig, turn motoren rolig rundt. Før innsprøyting, når stempelet er i bunn, stenger innsugventilen og begge ventiler er nå stengt til stempelet på nytt er i bunn. Da åpner eksosventil og er åpen til stempelet er på topp.

Innsugventil åpner på vei ned og stenger igjen når stempelet er nede.

 

Når dere har sjekket dette kan man se nærmere på hvordan får justert h.tr. pumpen om den ikke gir diesel på rett sted.

Håper det var forståelig.

Lykke til!

Link to post

Neste kontroll blir da:

Etter at diesel er levert ved tenningsmerket tørnes svinghjulet en omdreining for å sjekke om begge ventilene da er stengt.

Hvis de er har dere et problem med dieselpumpa – drivkammen står 180 grader feil. Vær da obs på at sylinder 1 og 2 skal åpne og stenge hver sin gang, dvs. på hver omdreining skal en stenge og den andre være åpen.

 

Hvis begge er åpne da også er det et ventilproblem, f.eks. at de kan mangle klaring på kammen.

Sabb dokumentasjon finnes her:

http://temp.sabb.no/...st.aspx?zone=19

 

Sitat:

«Innsprøying skjer like før merkene på svinghjulet, ett merke for sylinder nr 1 og to merker for nr 2, passerer TDC på blokka.»

 

Dette høres ut som en feiltolkning, TDC bruker ikke å merkes av på blokka, men på svinghjulet, de to merkene på svinghjulet er derfor trolig ett for TDC og det som står litt tidligere er innsprøytningstidspunktet.

Siden veivene etter all sannsynlighet står 180 grader mot hverandre er det samme merket for begge to.

Mvh

Kaldfisk

Link to post

Sjekk om alle merker stemmer i forhold til hverandre med kamaksel og slike ting...settes det feil så funker det jo dårlig :) Stod og sleit i dagesvis med en motor som var overhalt av en "mekaniker", og der stod kammen 180 grader feil :headbang:

Kan det fikses? Klart det kan :)

Det er forskjell på båtfolk, og folk i båt...

Link to post

Vi skjønner ikke åssen motoren kan ha blitt satt sammen slik at ventilene ikke er lukket annenhver gang stempelet er på topp....?

 

??? Det er jo slik den SKAL fungere? Annenhver gang er begge ventilene stengt og innsprøytning skjer. Husk at en firtakter bruker to runder på sine fire takter, så da vil den kun tenne dengang ventilene er stengt og pumpa sprøyter inn diesel. Sikker på at det ikke har gått litt i surr for dere her?

 

2H'en er kjent for å være tungstartet, og hvis dere har litt slappe stempelringer eller en utett ventil så vil du slite med å få start. Siden det stoppet kjapt dengang mistenker jeg at noe alvorlig kan ha skjedd inni der.

 

Kammen kan ikke ha blitt feil ved bytte av toppakning. Det eneste jeg kan se for meg at de kan ha klart å gjøre feil der måtte være å krysse støtstengene. Men det burde du se når du sveiver rundt motoren: Først åpner innsugsventilen, deretter en kompresjonstakt, innsprøytning og til sist åpner eksosventilen for å slippe ut eksosen. Stemmer alt dette, ligger nok feilen på kompresjonssiden...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Takk og takk for mange gode råd og henvisninger!!!

 

Har nå fikset litt, og det ser ut som det som gjenstår nå er å få målt kompresjonen, og finne ut om noe utett, brente ventiler?? Noe annet, kanskje? Prøver først med trykkluft i morra, og så får vi pelle fra hverandre....

 

Ellers skjønner jeg jo nå et det er en tregstarta type, men har brukt 2H før, siste var 1962-modell, og den tålte jo "altsomvar", til og med tre ganger under vann.... (skiftet selvsagt oljer, men no problem ellers).

 

Vi gir oss ikke!

Link to post

Ja, Nemo, det ser ut som innsprøyting er rett og ventiler beveger seg riktig.

I morgen skal vi trykkteste hver sylinder, og måle kompr. før vi evt må begynne å pelle av toppen og evt videre nedover....

 

Båten ligger i ei vik hvor det ikke er strøm og dårlig vei ned dit, så vi må forberede litt før vi går til videre "aksjon"....

Men det blir jo spennende å se om det går an å få vidunderet til å gå....:-))

 

Selve båten er jo i veldig bra stand ift. til sin høye alder og den flyter som en kork, så det blir artig å få den i sving på Randsfjorden, så vi kan dorge litt storørret....:-)))))))))))))))))))))

Link to post

Når alt dette stemmer så skal den starte. Det skal svært dårlig kompresjon til for at den ikke skal starte. Regner med at du har brukt sigaretter ved startforsøk.

 

Kom til å tenke på en episode for noen år siden. En båtvenn spurte om jeg kunne hjelpe med å bære batteriet på land for å lade det. Jeg skal ta med et voltmeter så kan vi sjekke batteriet først. Det viste seg at starteren dro motoren (10 hk Sabb) lett rundt og batteriet hadde topp spenning.

Røret til dysen ble løsnet og der kom det bare vann ut. Båteieren var ikke enig i at det var vann, for det hadde jo samme farge som dieselen. Jeg startet med å tappe tanken og der kom det ut nærmere 2 liter vann. Etter at alt vannet var ute av tanken, ble resten av dieselsystemet tappet for vann. Det var en meget skeptisk båteier som da forsøkte en start og overraskelsen var ikke mindre for han da motoren starte på første forsøk.

 

Er du sikker på at det ikke er vann i dieselen?

Link to post

Takk for svar og spørsmål.

Er nok ganske sikker på det, at det ikke er vann i dieselen.

Tanken er tømt, sil og bånnkran demontert og reingjort. nytt rør fra tank til fødepumpe, ny fødepumpe, og ikke minst ny diesel :-) Og nytt dieselfilter. Ellers er systemet luftet etter alle kunstens regler.......

 

Er enig med deg i at motoren burde startet nå....

Har jo som sagt, hatt 2H før som har tålt det utroligste..

 

De som "mekka" på denne i fjor, sier de kun hadde av toppen, så at det er noe feilstilling på pumpe, kam eller ventiler, kan jeg ikke skjønne,,,

 

Men kanskje frostskade...? Prøver derfor med trykkluft i kveld.

 

Ellers melder jo de fleste med erfaring fra 2H at det kan være en liten detalj som velter hele lasset.... Så hvilken detalj, ja, se det er spørsmålet.... :nonod::confused:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...