Randsfjorden Svart 19.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2012 Takk, Christensen! Og dere andre!! Vi skal prøve i kveld, hvis brennkammerne er tette, vel å merke. Prøver med trykkluft først. Er de tette, skal vi sveive til vi stuper....:-) med 5-56 og WD40 Sitér dette innlegget Link to post
Randsfjorden Svart 20.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2012 Litt info om utviklinga i går: 1. Vi satte trykkluft i glødeplugghullet, med spesiallaget 14 mm bolt med hull i midten, på sylinder nr 1, med begge ventilene lukket selvsagt; det lakk ut gjennom innsugningsventilen. 2. Vi gjorde så det same med sylinder nr 2; og da lakk det gjennom eksosventilen og over i sylinder nr 1. Vi stengte så alle fire ventilene samtidig, og fremdeles lakk det over fra nr 2 til nr 1, om ikke like mye...!! Toppen er nå avmontert, og den, med ventiler, blir levert til overhaling i dag.... Ikke rart stakkaren ikke ville starte. Både stempler og sylindre var fine Håper bare at toppen ikke er sprukket, at det bare er ventilene som trenger sliping.........!? Noen meninger om årsak til denne luftgjennomstrømningen fra syl 2 til 1?? Det gikk ikke luft fra syl 1 til 2....... Åssen ser egentlig toppen ut inni ???? Hilsen Randsfjord Tlf 928 32 420 Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2012 Du har nok enten skjev topp, en sprekk eller ødelagt toppakning når du får lekkasje mellom sylindrene.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Randsfjorden Svart 20.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2012 Ja, vi få se litt nærmere på saken.... Her er forresten et bilde av AAQ354 på vei fra hav til ferskvann: https://baatplassen.no/bildearkiv/46/46921/dsc00659.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 20.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2012 Flott båt du har. Du har nok lekkasje på to av ventilene, så en overhaling av den er nok en riktig start. Da kan du jo ta en trykktest av toppen samtidig. Tror heller det kan være noe galt med toppakningen i tillegg. Det virker rart at den bare lekker mellom sylindrene en vei. Sitér dette innlegget Link to post
Randsfjorden Svart 20.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2012 Ja takk, båten er helt ok, bygget 1948.Flyter som en kork. Sjøsatt i Røykenvika i Randsfjorden, 200 meter fra der Halvdan Svarte druknet..:-)) Vi skal se på ventilene i kveld. Vår teori nå er at da vi satte trykk, 10 atm., på syl 1, lakk inns.vent slik at det blåste ut i innsuget. Greit nok. Eksosventilen lakk ikke i denne syl. med trykket fra innsiden. Da vi satte trykk på syl 2, lakk eksosventilen, og da stod eksosventilen i syl 1 åpen, slik at det blåste ut av glødeplugghullet i syl 1. Vi løsnet så vippearmen til eksosventil på syl 1, slik at denne ventilen lukket seg. Det kom fremdeles luft ut av glødeplugghullet i syl 1, men ikke så mye, da vi satte trykk på igjen. Trykkluften fra syl 2's eksosventil kom da ovenfra/utenfra på eksosventil i syl 1 og presset denne litt opp, kan vi tro.....? I tillegg var toppakningene slitne, selv om de var skiftet i fjor. Typen toppakning på denne motoren, 18 HK fra 1970, er to separate kopperringer, en til hver sylinder. De bør nok skiftes, ja. Sylinderfôringene er løse og står litt høyere enn sylinderblokka. Vi får være nøye ved tiltrekkinga av topplokkboltene for ikke å få skjevt trykk på toppakningene og sylinderfôringene... I 1971 gikk Sabb over til hel, "normal", toppakning og plan sylinderblokk, og gikk opp til 22 HK... :-) Slik det er tegnet i delekatalogen Vi håper det ikke er noe mer galt enn ventiler og toppakning... Sitér dette innlegget Link to post
Scand 7100 Svart 20.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2012 Topp pakkninger av kobber er bare å varme rød med gass brenner for så å,sette den på igjen, tøff tøff Sitér dette innlegget Scand Dynamic 7100 5,7 volvo penta 290DP-A 1990 modell "Lysholm 2,5" 26"Tresnekke sabb 6-12 semidiesel 1950 modell Link to post
Randsfjorden Svart 20.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2012 Takk, Scand 7100! Da gjør vi det! Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 20.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2012 Hvis dere skal bruke de gamle kobber pakningene, må de ikke ha skader eller eller at de har vert trekt sjeivt. Det sikreste kan være å sette på nye pakninger. Sitér dette innlegget Link to post
Randsfjorden Svart 21.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2012 OK, Nemo Takk!!!!!!!!!!!!! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2012 De gikk ikke opp til 22 hk i 1971, 2H'en var 18hk i hele sin levetid. Eller, den var 16hk de første årene da. Min 2H var fra 1976, oppgitt til 18hk. Det var kun 2G som ble levert som 22 hk. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Nemo Svart 21.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2012 Kom til å tenke på om du har bruksanvisningen på motoren. Den står svært mye om motoren. Moment osv. Hvis ikke du har den, finner du den her på BP dokumentarkiv under Motorer og Sabb. Sitér dette innlegget Link to post
Randsfjorden Svart 21.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2012 Takk. Jeg bruksanvisningen og delekatalogen. De er bra. Mangler lang brukspraksis med den motoren ....:-) Og jeg mangler manual/katalog for høytrykkspumpa...Bosch 0 414 162 978 Men der er en fin greie på http://www.robgroen.nl/gallery/v/SABB_Diesel_Injection_pump/ Ellers, Index, så tror jeg absolutt du har rett vedr. HK'ene! Jeg bare refererte en båteier nede i havna :-)) Og takk for info'en! Og: Vi demonterte toppen i går kveld: Begge eksosventilene var brent og kraftig nedsotet, mao. ikke på noen måte tette, og tre ventilfjærer var slakke. Ellers finner vi ikke flere feil i toppen. Neste uke skal vi ha den til å gå, hvis tida strekker til :-)) Sitér dette innlegget Link to post
jan123 Svart 26.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2012 (redigert) . Redigert 26.Juni.2012 av jan123 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Randsfjorden Svart 8.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2012 Hei! Nå går Sabben som ei klokke og Amanda gjør ni knop på Randsfjordens blanke flate... Vi hadde satt sammen motoren igjen etter alle kunstens regler, med nyoverhalt topp, nye toppakninger osv, men tror dere at den ville gå?? Samme oppførsel som før, nemlig! Men så koblet vi fra eksospotta med kjøler, og motoren startet på første drag!! Svart røyk i ti sekunder, og så vanlig fin gange. Eksosrøret var potte tett i bendet ut fra potta! Vi staket opp dette, en hard klump, og siden har Sabben vært bare venner. Nå starter den uten gløding på første omdreining og uten gasspådrag. Fryd og gammen!! Takk for alle tips. Det nye tipset er altså; sjekk eksosrøret!!! Hilsen Randsfjord Sitér dette innlegget Link to post
Stella Polaris Svart 8.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2012 Takk for en interessant historie som endte godt. Ennå en gang en case hvor summen av flere enkelt feil i maskinen fører til bråstopp og en plundrete feilsøking (som dere fixer med glans etter mange gode tipps) Tett potte var en ny vri for meg. God seilas på Randsfjorden! Mvh Arne Sitér dette innlegget Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik Totalmedlem av RS Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar Link to post
Randsfjorden Svart 10.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2012 Ja, takk, Arne!! Det var en litt for lang prosess, egentlig, men nå vet vi i alle fall hva vi har med å gjøre ombord Fra dieseltank til eksos er nå nøye gjennomgått og overhalt! Og mye galt var det, men at eksosrøret var potte tett var altså årsaken til at vi ikke fikk start på noen måte, inntil vi kom på å løsne potta.... Vi koser oss nå på Randsfjordens blanke speil stadig vekk. Hilsen Torgeir Sitér dette innlegget Link to post
Randsfjorden Svart 10.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2012 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.