Jump to content

Sabb diesel 2H 2syl. 1970mod. vil absolutt ikke starte


Randsfjorden

Recommended Posts

Litt info om utviklinga i går:

 

1. Vi satte trykkluft i glødeplugghullet, med spesiallaget 14 mm bolt med hull i midten, på sylinder nr 1, med begge ventilene lukket selvsagt; det lakk ut gjennom innsugningsventilen.

2. Vi gjorde så det same med sylinder nr 2; og da lakk det gjennom eksosventilen og over i sylinder nr 1. Vi stengte så alle fire ventilene samtidig, og fremdeles lakk det over fra nr 2 til nr 1, om ikke like mye...!!

 

Toppen er nå avmontert, og den, med ventiler, blir levert til overhaling i dag....

 

Ikke rart stakkaren ikke ville starte. :yesnod:

 

Både stempler og sylindre var fine

 

Håper bare at toppen ikke er sprukket, at det bare er ventilene som trenger sliping.........!?

 

Noen meninger om årsak til denne luftgjennomstrømningen fra syl 2 til 1??

Det gikk ikke luft fra syl 1 til 2.......

Åssen ser egentlig toppen ut inni ????

 

Hilsen Randsfjord

Tlf 928 32 420

Link to post

Ja takk, båten er helt ok, bygget 1948.Flyter som en kork. Sjøsatt i Røykenvika i Randsfjorden, 200 meter fra der Halvdan Svarte druknet..:-))

 

Vi skal se på ventilene i kveld.

Vår teori nå er at da vi satte trykk, 10 atm., på syl 1, lakk inns.vent slik at det blåste ut i innsuget. Greit nok.

Eksosventilen lakk ikke i denne syl. med trykket fra innsiden.

 

Da vi satte trykk på syl 2, lakk eksosventilen, og da stod eksosventilen i syl 1 åpen, slik at det blåste ut av glødeplugghullet i syl 1.

Vi løsnet så vippearmen til eksosventil på syl 1, slik at denne ventilen lukket seg.

Det kom fremdeles luft ut av glødeplugghullet i syl 1, men ikke så mye, da vi satte trykk på igjen.

Trykkluften fra syl 2's eksosventil kom da ovenfra/utenfra på eksosventil i syl 1 og presset denne litt opp, kan vi tro.....?

 

I tillegg var toppakningene slitne, selv om de var skiftet i fjor.

Typen toppakning på denne motoren, 18 HK fra 1970, er to separate kopperringer, en til hver sylinder. De bør nok skiftes, ja.

Sylinderfôringene er løse og står litt høyere enn sylinderblokka.

Vi får være nøye ved tiltrekkinga av topplokkboltene for ikke å få skjevt trykk på toppakningene og sylinderfôringene...

 

I 1971 gikk Sabb over til hel, "normal", toppakning og plan sylinderblokk, og gikk opp til 22 HK... :-)

Slik det er tegnet i delekatalogen

 

Vi håper det ikke er noe mer galt enn ventiler og toppakning...

Link to post

Takk.

Jeg bruksanvisningen og delekatalogen. De er bra.

Mangler lang brukspraksis med den motoren ....:-)

Og jeg mangler manual/katalog for høytrykkspumpa...Bosch 0 414 162 978

Men der er en fin greie på http://www.robgroen.nl/gallery/v/SABB_Diesel_Injection_pump/

 

Ellers, Index, så tror jeg absolutt du har rett vedr. HK'ene! Jeg bare refererte en båteier nede i havna :-))

Og takk for info'en!

 

Og: Vi demonterte toppen i går kveld: Begge eksosventilene var brent og kraftig nedsotet, mao. ikke på noen måte tette, og tre ventilfjærer var slakke. Ellers finner vi ikke flere feil i toppen.

 

Neste uke skal vi ha den til å gå, hvis tida strekker til :-)) :yesnod:

Link to post
  • 2 uker senere...

Hei!

Nå går Sabben som ei klokke og Amanda gjør ni knop på Randsfjordens blanke flate...

 

Vi hadde satt sammen motoren igjen etter alle kunstens regler, med nyoverhalt topp, nye toppakninger osv, men tror dere at den ville gå??

 

Samme oppførsel som før, nemlig!

 

Men så koblet vi fra eksospotta med kjøler, og motoren startet på første drag!!

Svart røyk i ti sekunder, og så vanlig fin gange.

Eksosrøret var potte tett i bendet ut fra potta!

Vi staket opp dette, en hard klump, og siden har Sabben vært bare venner.

Nå starter den uten gløding på første omdreining og uten gasspådrag.

 

Fryd og gammen!!

 

Takk for alle tips.

 

Det nye tipset er altså; sjekk eksosrøret!!!

 

Hilsen Randsfjord

Link to post

Takk for en interessant historie som endte godt. Ennå en gang en case hvor summen av flere enkelt feil i maskinen fører til bråstopp og en plundrete feilsøking (som dere fixer med glans etter mange gode tipps)

Tett potte var en ny vri for meg.

God seilas på Randsfjorden!

Mvh

Arne

Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik

Totalmedlem av RS

Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris

Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar

Link to post

Ja, takk, Arne!!

Det var en litt for lang prosess, egentlig, men nå vet vi i alle fall hva vi har med å gjøre ombord :lol:

Fra dieseltank til eksos er nå nøye gjennomgått og overhalt! Og mye galt var det, men at eksosrøret var potte tett var altså årsaken til at vi ikke fikk start på noen måte, inntil vi kom på å løsne potta....

 

Vi koser oss nå på Randsfjordens blanke speil stadig vekk. :thumbsup:

 

Hilsen

Torgeir

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...