Jump to content

Vask og impregnering av kalesje


Frissy

Recommended Posts

En rask måte å kjøpe seg ny kalesje på!!!

Nabo'n på brygga hadde tatt sin i vaskemaskinen i fjor vår. Den strakk seg i alle retninger den ikke skulle, og krympa i de andre...

Måtte pent bestille ny.

 

Det beste er å legge den i bløt, i 30 grader, med Bio-Tex. Er den svært skitten, kan det hende du bør gjenta dette flere ganger. Og til slutt,- skylle, skylle, skylle, skylle og skylle. Og når du tror den er ferdig, så skyller du mer (har med hell lagt den utover terrassegolvet, med sprederen på en dag ETTER at jeg tror den er ferdig skylt).

 

Sitter det igjen såperester, blir det fort gjennomslag i første skikkelige regnskyll, selv om du har impregnert godt.

 

Og uansett,- bruk ALDRI Ship Shape eller lignende! Disse inneholder klor, og klor spiser opp stoffet og sømmene, slik at de blir sprø og ryker.

 

Om kalesjen er fullstendig "ferdig", kan du få et krisetips....

Min burde ha vært byttet for to år siden, og på slutten av fjorårssesongen var gode råd dyre. Vurderte mange muligheter, men endte til slutt med et litt vilt forsøk. Klinte på Borvibet 8tilsetning som brukes for å gjøre betong vannbestandig) over det hele. Og faktisk, det hele ble tett, ikke ble det stygt heller, bare litt blankere enn før. Og det holdt september, oktober og november igjennom.

 

Men jeg anbefaler ingen dette som impregnering, har ikke peiling på hva det gjør med duken på sikt. Har forresten bestilt ny kalesje nå! :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

>Hørt at det går an å putte kalesjen i vaskemaskinen. Noen som har prøvd dette, og evt type vaskemiddel?

Trenger også råd om hva slags type inpregnering jeg  skal bruke til kalesjen etter vask.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg kjørte bomtrekket i vaskemaskinen, standard 40graders program, og den ble som ny! (Nå er det vel å merke ikke vinduer i det)

Etter det rullet jeg på to-tre strøk med hempel sin impregnering, da ble fargen mye bedre, og det ble pottetett.

 

Et tips om den lekker i sømmene er å ta en tur innom en sportsbutikk å kjøpe noe som heter Granger`s Seam Sealant. Det er en impregnering som brukes til å forsegle sømmer i telt og regntøy, enkel og effektiv (koster en femtilapp)

Link to post
Share on other sites

En rask måte å kjøpe seg ny kalesje på!!!

Nabo'n på brygga hadde tatt sin i vaskemaskinen i fjor vår. Den strakk seg i alle retninger den ikke skulle, og krympa i de andre...

 

<{POST_SNAPBACK}>

Da har han nok hatt for høy temperatur på maskinen. Jeg vasket min første gang i maskinen, etter først å ha ligget i bløt i badekaret i lunkent vann i badekaret. Kjørte den på finvask 30 grader. Det gikk for så vidt greit nok, ingen krymping, men ett av vinduene tålte det ikke. Dette var det eldste av vinduene, og hadde blitt litt stivt i plasten. Det var fullt av små huller etterpå, og måtte byttes. Greit nok, den skulle uansett inn for sying på grunn av noen sømmer som var gått opp. men jeg tror ikke jeg vil vaske den i maskin igjen. Grunnen er rett og slett at kalesjen blir så stor i forhold til trommelen at den ikke får beveget seg noe særlig, med den følge at den ikke blir skikkelig ren over det hele.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Vaska vinterkarlesja mi selv med høytrykken og impringnerte den ,for en jobb og ikke blei det 100 heller ,impringnerte den med svamp og seilmakern's det blei 100. Leverer min på bil imorgen som skal til Risør .Der nede tok dem 750- for vask/rens og impringnering sist vinter og topp resultat , sett andre i havna som har fått gjort jobben der nede .Veit ikke hva det heter der men vis det er ønskelig kan jeg jo spørre imorgen .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Vaska vinterkarlesja mi selv med høytrykken og impringnerte den ,for en jobb og ikke blei det 100 heller ,impringnerte den med svamp og seilmakern's det blei 100. Leverer min på bil imorgen som skal til Risør .Der nede tok dem 750- for vask/rens og impringnering sist vinter og topp resultat , sett andre i havna som har fått gjort jobben der nede .Veit ikke hva det heter der men vis det er ønskelig kan jeg jo spørre imorgen .

 

  Tine II

<{POST_SNAPBACK}>

Fint om du finner ut hva de heter og evt kontakttlf/mail.
Link to post
Share on other sites

Jeg vasket kalesjen min i vaskemaskina, og den ble knallbra! Først brukte jeg TD Jordslag og soppfjerner. Skrubbet inn hele kalesjen med det. Så kom turen til vaskemaskina. Etter vask hengte jeg kalesjen til tørk, og da den var blitt helt tørr, sprajet jeg på impregnering.

Link to post
Share on other sites

En rask måte å kjøpe seg ny kalesje på!!!

Nabo'n på brygga hadde tatt sin i vaskemaskinen i fjor vår. Den strakk seg i alle retninger den ikke skulle, og krympa i de andre...

Måtte pent bestille ny.

 

Det beste er å legge den i bløt, i 30 grader, med Bio-Tex. Er den svært skitten, kan det hende du bør gjenta dette flere ganger. Og til slutt,- skylle, skylle, skylle, skylle og skylle. Og når du tror den er ferdig, så skyller du mer (har med hell lagt den utover terrassegolvet, med sprederen på en dag ETTER at jeg tror den er ferdig skylt).

 

Sitter det igjen såperester, blir det fort gjennomslag i første skikkelige regnskyll, selv om du har impregnert godt.

 

Og uansett,- bruk ALDRI Ship Shape eller lignende! Disse inneholder klor, og klor spiser opp stoffet og sømmene, slik at de blir sprø og ryker.

 

Om kalesjen er fullstendig "ferdig", kan du få et krisetips....

Min burde ha vært byttet for to år siden, og på slutten av fjorårssesongen var gode råd dyre. Vurderte mange muligheter, men endte til slutt med et litt vilt forsøk. Klinte på Borvibet 8tilsetning som brukes for å gjøre betong vannbestandig) over det hele. Og faktisk, det hele ble tett, ikke ble det stygt heller, bare litt blankere enn før. Og det holdt september, oktober og november igjennom.

 

Men jeg anbefaler ingen dette som impregnering, har ikke peiling på hva det gjør med duken på sikt. Har forresten bestilt ny kalesje nå!  :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>

 

Tyder på at han har en dårlig kalesje/stoff evt. dårlige sømmer. Har selv som mange her brukt begge deler som du fråråderer (både vaskemaskin og klor) og kalesje og sømmer holder fint og lenge.

Betingelsen er temperaturen på vaskemaskinen og at kloblandingen skal være ekstremt svak. (kan ligge i badekaret i 1-2 døgn).

 

Er enig i at man skal være forsiktig med rengjøringen, men det får være måte på :wink:

 

JOH

Link to post
Share on other sites

Fint om du finner ut hva de heter og evt kontakttlf/mail.

<{POST_SNAPBACK}>

Beklager , men levering av kalesje gikk i 100 , så jeg fikk ikke med meg verken det ene eller det andre ,hihi bare håpe jeg for den tilbake da :sad: Men veit dem gjør en knall jobb , da jeg har sett resultat på flere kalesjer og dem er billige,som sagt vask/rens og impringnering betalte en kompis 750- til en skarpnes 30" Og den karlesja er stor da . Men dette vaskeriet ligger i Risør .Skal ta meg litt i nakken og sjekke det opp jeg .Service også , stoppa her i Horten og tok den med seg , så slipper jeg postgang , porto og alt det surre der .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Beklager , men levering av kalesje gikk i 100 , så jeg fikk ikke med meg verken det ene eller det andre ,hihi bare håpe jeg for den tilbake da  :sad:  Men veit dem gjør en knall jobb , da jeg har sett resultat på flere kalesjer og dem er billige,som sagt vask/rens og impringnering betalte en kompis 750- til en skarpnes 30" Og den karlesja er stor da . Men dette vaskeriet ligger i Risør .Skal ta meg litt i nakken og sjekke det opp jeg .Service også , stoppa her i Horten og tok den med seg , så slipper jeg postgang , porto og alt det surre der .

 

  Tine II

<{POST_SNAPBACK}>

Ja da er det bare å vente å se om du får igjen kalesjen da...... Det går nok fint. Jeg har fått mange tips nå, men det er jo så mange motstridende at jeg er jo nesten like klok.
Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...
  • 3 år senere...
Vaska vinterkarlesja mi selv med høytrykken og impringnerte den ,for en jobb og ikke blei det 100 heller ,impringnerte den med svamp og seilmakern's det blei 100. Leverer min på bil imorgen som skal til Risør .Der nede tok dem 750- for vask/rens og impringnering sist vinter og topp resultat , sett andre i havna som har fått gjort jobben der nede .Veit ikke hva det heter der men vis det er ønskelig kan jeg jo spørre imorgen .

 

Tine II

Firmae heter Renhold-Service as ligger på akland ved risør

tlf 37155400

firmapost@renhold-service.no

4994 Akland

www.songembf.com

Link to post
Share on other sites

Vaska vinterkarlesja mi selv med høytrykken

:nono: Fy! Fy! Ifølge kalesjeprodusenten Jens Sagen skal man aldri, gjentar ALDRI, bruke høytrykkspyler på en kalesje. Grunnen er at det harde vanntrykket fjerner det spesielle ekstra laget som er spunnet omkring trådene som blir brukt i sømmer. Med den følge at etter slik behandling blir aldri sømmene tette lenger ...

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

:flag: Hei

Jeg har prøvd å vaske kalesja mi sjøl flere ganger. Ikke ble den helt rein, og en lei tendens er at tråden i sømmene blir svekket. Dette skyldes vel kanskje en kombinasjon av for sterke vaskemidler og for dårig skylling. Resultatat ble at flere av sømmene gikk i oppløsning utover sommeren. Irriterende! Jeg endte opp med å sende kalesja inn til kalesjevaskeriet Torvask Kalesjevask og Impregnering på Tjøme, som også impregnerte den og gikk over sømmene for meg. Etter tre uker var det bare å hente den ren, med nysydde sømmer og ferdig brettet på postkontoret. Anbefales!

Redigert av Raymond Linde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

og ca pris hos torvask, jeg finner ikke noen hjemmeside på døm

 

Hei

Jeg betalte 1200 pluss porto for vask, impregnering og ettersying av noen glidelås-sømmer til kalesja til en 25-fots snekke. Fant heller ikke hjemmeside, men et søk etter kalesjevask på www.nettkatalogen.no kom Torvask opp som første alternativ.

 

Raymond

Redigert av Raymond Linde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Er det flere som har erfaring med "Torvask" ?

Tenkte å prøve de for å vaske, impregnere og skifte vinduer......

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...